• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81812
+
-

معماری خاص خانه‌های تاریخی خرم‌آباد

یک مدرس رشته معماری در دانشگاه می‌گوید: محور اصلی خانه‌های تاریخی خرم‌آباد تقریبا رو به قبله دارد. «محمد محمدی‌ اصل» در گفت‌وگو با ایسنا در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های اقلیمی و معماری خانه‌های تاریخی خرم‌آباد اظهار کرد: بیشتر خانه‌های موجود در بافت تاریخی خرم‌آباد دارای جهت و محور شمالی هستند. این جهت مطابق است با رُون قبله و در این حالت محور اصلی خانه تقریبا رو به قبله دارد.

وی ادامه داد: این جهت‌گیری مطلوب باعث می‌شود که جبهه اصلی ساختمان در فصل سرد سال از نور و گرمای خورشیدی بیشتری استفاده کند. محمدی‌اصل گفت: در اصطلاح بومی، به این جبهه از ساختمان (جبهه اصلی شمالی) «برآفتاو» و به جبهه مخالف آن «نِسار» گفته می‌شود.

این محقق و مدرس رشته معماری افزود: همچنین، با توجه به این‌که وزش باد غالب (مطلوب) در فصل گرم سال از جبهه جنوب باختری است، این امر اثر مطلوبی بر کوران طبیعی هوا در جبهه اصلی بنا می‌گذارد. بر همین اساس، بیشتر بادگیرهای باقیمانده از خانه‌های خرم‌‌آباد رو به سمت جنوب و جنوب باختری  دارند.

وی بیان کرد: خانه‌هایی با محور مخالف با رون غالب شهر نیز وجود دارند مانند خانه‌های منصوری، فیروزی، چنگایی، سید عبدالله کشفی و... که دلیل این امر را باید در محدودیت زمین، فشردگی خانه‌ها، نوع خاص مالکیت و تقسیم‌بندی آن در بافت متراکم شهر و پاره‌ای مسائل دیگر جست‌و‌جو کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید