• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81718
+
-

سنگ‌ بزرگ پیش ‌پای سرمایه‌گذاران خوزستان

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان: مشکلات موجود بر سر راه فعالان اقتصادی در استان موجب سردرگمی آنها شده است

گزارش
سنگ‌ بزرگ پیش ‌پای سرمایه‌گذاران خوزستان

اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان ۲ ماه پیش مسئولیت هماهنگی به منظور رفع فرایندهای طولانی صدور مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را در استان بر عهده گرفت، اما به رغم پیگیری‌ها، هنوز بخش مهمی از دستگاه‌های متولی حتی به مکاتبات صورت‌گرفته در این خصوص پاسخ نداده‌اند.

به گزارش ایرنا، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان در زمینه اقدامات انجام شده برای تدوین برنامه راهبری و عملیاتی بهبود کسب و کار در استان اظهار کرد: در خوزستان 8 مولفه وجود دارد که با توجه به جو عمومی نسبت به دیگر استان‌های کشور شرایط بدتری دارد که به موانع بهبود فضای کسب و کار تبدیل شده‌اند، هر چند بحث‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی موجود در کشور به طور کلی بر چگونگی وضعیت این فضا تاثیرگذار هستند.

«محسن کاویانی» گفت: مهم‌ترین این مولفه‌ها را می‌توان بانک‌ها، شرایط مالیاتی، بیمه، پاسخگو نبودن مدیران و نیز قوانین و مقرراتی دانست که تا حدود فراوانی باعث سردرگمی فعالان اقتصادی شده‌اند. وی برخی از این قوانین را زائد عنوان کرد و ادامه داد: برای رفع این مشکلات با دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مولفه‌های هشت‌گانه نشست‌های متعددی برگزار و از آنها خواسته شد برای رفع چالش‌ها به ارائه راهکار بپردازند.

کاویانی گفت: تعدادی از این دستگاه‌ها هنوز به مکاتبات پاسخ نداده‌اند و با وجود این، به انجام مکاتبات بیشتر با آنها ادامه داده‌ایم. وی به بخشی از اقدامات صورت‌گرفته برای تدوین برنامه بهبود فضای کسب و کار در استان اشاره کرد و افزود: استفاده از ظرفیت هیات مقررات‌زدایی یکی از راهکارهایی است که برای رفع مشکلات بخش خصوصی برنامه‌‌ریزی شده است.

این عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با اشاره به این‌که دستگاه‌های نظامی و همچنین مجموعه‌های نفتی بیشترین مراجعات را برای کسب مجوزهای لازم به خود اختصاص داده‌اند، بیان کرد: در برنامه‌ریزی‌ها از این نهادها خواسته شده است برای انجام فعالیت‌های اقتصادی اعلام کنند در کدام نقاط استان امکان صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان ادامه داد: فعالان اقتصادی از شرایط و فرایندهای صدور مجوزها ناراحت هستند و لازم است معاونت اقتصادی استانداری نیز در این رابطه راهکارهای خود را ارائه کند. وی به تاخیر زیاد دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب و برق اشاره و تاکید کرد: این‌که دستگاه‌های یاد شده برای این‌که اعلام کنند در نقطه مورد نظر می‌توانند خدمات ارائه کنند یا خیر، بیش از اندازه به طول می‌انجامد.


بازخواست مدیران غیرپاسخگو

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به گذشت ۲ ماه از صدور مصوبه شورای گفت‌و‌گو برای تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی بهبود فضای کسب و کار گفت: قرار بود این مصوبه ظرف ۲۰ روز اجرایی و نتیجه آن اعلام شود.

«امید بن‌عباس» یادآور شد: دستگاه‌ها از ارائه پاسخ و نظرات خود در این رابطه سر بازمی‌زنند و شرایطی به وجود آمده است که بعید می‌دانم این مصوبه تا آخر امسال به نتیجه برسد. وی با اشاره به مشخص بودن مولفه‌های مانع بهبود وضعیت کسب و کار استان افزود: این مولفه‌ها و نیز دستگاه‌هایی که باید در اصلاح شرایط مشارکت کنند، مشخص هستند.

بنابراین اگر هر کدام از مدیران از دادن پاسخ شانه خالی کنند، به طور قطع بازخواست خواهند شد. بن‌عباس خواستار چابکی بیشتر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه شد و گفت: اجرای دوره‌های بعدی طرح پایش فضای محیط کسب و کار می‌تواند به ما نشان بدهد که اقدامات انجام شده تا چه اندازه تاثیرگذار بوده است.


استفاده از ظرفیت گروه مشاوره‌ای برای بهبود فضای کسب و کار

همچنین، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خوزستان در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: 8 مولفه در بهبود فضای کسب و کار خوزستان تاثیر منفی گذاشته است. این مولفه‌ها رویه‌های سختگیرانه در ادارات کار، بیمه، تمایل شهروندان به خرید کالاهای خارجی، تولید و عرضه کالاهای غیراستاندارد و رقابت شرکت‌های شبه‌دولتی را شامل می‌شود.

«رضا قیصی‌پور» یادآور شد: از آنجا که بدنه دولت درگیر امور دیگری است، پیشنهاد می‌شود اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان برای تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی بهبود فضای کسب و کار از ظرفیت یک گروه مشاوره‌ای استفاده کند.

 با پایش‌های صورت گرفته بین فعالان اقتصادی مشخص شد که شاخص فضای کسب و کار در خوزستان از عدد 27/6 (بدترین نمره ارزیابی ۱۰ است) در زمستان سال گذشته به 17/6 در بهار امسال رسیده است. این شرایط در بهار امسال نشان‌دهنده این است که فضای کسب و کار بهبود یافته است، اما همچنان خوزستان جایگاه بیستم را در این زمینه بین استان‌های کشور دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید