• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81772
+
-

تولید خرما در خرمشهر نصف شد

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر از کاهش۵۰ درصدی تولید خرما در این شهرستان خبر داد. به گزارش ایسنا «محمد مطرودی» شوری و کمبود آب سال گذشته را از عوامل موثر بر کاهش تولید محصول خرما در نخلستان‌های خرمشهر عنوان و اظهار کرد: به دلیل تاثیر منفی شوری و نرسیدن آب کافی به نخلستان‌های خرمشهر در سال گذشته، تولید محصول خرمای امسال به نصف رسیده است.

وی میزان تولید خرما را در سال گذشته ۶ هزار تن بیان کرد و گفت: سال گذشته ۶ هزار تن خرمای مازاد بر نیاز نخلداران خرمشهری - اغلب استعمران - خریداری و به خارج از کشور صادر شد. مطرودی شمار کارگاه‌های بسته‌بندی خرما را در خرمشهر 5 واحد عنوان کرد و افزود: از این تعداد 3 کارگاه فعال و ۲ کارگاه دیگر به دلیل کمبود نقدینگی نیمه‌فعال هستند و به‌زودی تسهیلات مورد نیاز به این واحدها پرداخت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر بیان کرد: سال گذشته 3 هزار تن خرما - اغلب رقم استعمران - از سوی کارگاه‌های بسته‌بندی در خرمشهر با نرخ هر کیلوگرم ۲۹ هزار ریال و مابقی خرمای درجه ۲ با نرخ ۲۴ هزار و ۶۰۰ ریال خریداری شد. وی ادامه داد: شهرستان خرمشهر 3700 هکتار نخلستان دارد که از این میزان 2100 هکتار بارور است و 1600 هکتار به مرحله ثمردهی نرسیده است.

مطرودی گفت: در سال زراعی گذشته بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ اصله انواع پاجوش نخل از نوع برحی و سایر ارقام در خرمشهر کشت شد که از این میزان ۷۰ درصد اصله پاجوش نخل بر اثر بالا رفتن میزان شوری آب کارون و اروند از بین رفته است. به گفته این مسئول، شهرستان خرمشهر ۴۰ هزار هکتار زمین زراعی قابل ‌کشت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید