• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81647
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lK7l
+
-

در نشست هفتگی سخنگوی شورای شهر در باغ‌موزه دفاع مقدس مطرح شد

مجاز به سوءاستفاده از نام مقدس شهدا نیستیم

مجاز به سوءاستفاده از نام مقدس شهدا نیستیم

محمود مولایی _‌خبرنگار

ساختمان باغ‌موزه دفاع مقدس محصور تانک‌ها، جیپ‌های جنگی و... روزهای شلوغی را سپری می‌کند. قرار گرفتن در هفته دفاع مقدس و اجرای برنامه‌های متعدد و متنوع در این باغ‌موزه نیز مزید بر علت شد تا نشست هفتگی سخنگوی شورای شهر تهران نیز در سالن قصر شیرین برگزار شود. در این نشست محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر در کنار علی اعطا حضور داشت. سخنگوی شورا در ابتدا درباره گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: «دفاع مقدس در تمام طول دوره هشت‌ساله و سال‌های بعد از آن، محور وحدت و انسجام ملی ما بوده است. بسیار جای دریغ دارد که امروز، برخی با بهره‌برداری سیاسی از ارزش‌های دفاع مقدس، بخواهند اتهام بزنند و بذر تفرقه بپاشند. این ایام برای ما ایام عزیز و ارزشمندی است و یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس را گرامی می‌داریم که در روزهای هشت‌ساله دفاع مقدس جان خود را فدا کردند تا تمامیت ارضی این کشور حفظ شود و استقلال این کشور آسیب نبیند.» 
علی اعطا پیش از آن اما درباره حضور حق‌شناس در این نشست خبری تأکید کرد: «بنای ما این بود که به مناسبت‌های گوناگون نشست‌های خبری را با روسای کمیسیون‌ها برگزار کنیم تا همکاران بتوانند برخی موضوعات را به‌صورت تخصصی دنبال کنند و نشست، غنای بیشتری پیدا کند.» 

چهره نورانی شهدا
حاشیه‌سازی درباره حذف نام شهدا از معابر شهر تهران به جایی رسید که کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا تشکیل شد. رئیس شورای شهر تهران نیز علی اعطا را به‌عنوان رئیس این کمیته انتخاب کرد. حضور همزمان او و حق‌شناس در نشست صبح دیروز دوباره این بحث را داغ کرد. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره حذف نام شهدا از معابر گفت: «شهیدان چشم و چراغ ملت‌اند. چهره نورانی آنها در قلب همه ایرانیان حک شده؛ لذا هیچ کدام مجاز نیستیم از نام شهیدان سوءاستفاده کنیم. مگر می‌شود کسی به‌خودش اجازه دهد که نام شهدا را حذف کند؟ اگر بخواهیم در یک گزارش وحدت نظر کلی را درنظر بگیریم، قطعا واژه شهید با فاصله بسیار از واژه‌های دیگر در صدر قرار می‌گیرد. امروز حتی براندازان نظام هم وقتی نام شهیدان را می‌شنوند کلاه از سر بر می‌دارند، آن وقت چرا ما به‌خودمان اجازه می‌دهیم با نام شهدا اینگونه برخورد کنیم؟» او تأکید کرد: «ما ممکن است با مدیریت شهری و اعضای شورای چهارم اختلاف‌نظراتی داشته باشیم، اما هرگز برچسب حذف نام شهدا را به آنها نمی‌زنیم. عملکرد این شورا هم مشخص است. رواج این ظلم در واقع خودزنی است و خوشبختانه مقام معظم رهبری در این خصوص اخیرا فصل‌الخطاب را مطرح کردند. در این 2 سال اخیر، هیچ جلسه‌ای نبوده که در شورای نامگذاری پیشنهادی با موضوع نام شهدا بیاید و با آن مخالفت شود. هیچ شکایتی هم تاکنون از بنیاد شهید یا از سوی خانواده محترم شهدا نداشته‌ایم.» ‌
حق‌شناس در جایی از صحبت‌های خود نیز به حجت نظری و علی اعطا به‌عنوان فرزندان شهدا در شورای شهر اشاره کرد. در ادامه سخنگوی شورای شهر در این رابطه گفت: «برخی رسانه‌ها این موضوع را مطرح کردند و برخی که مسئولیتی داشتند موضوع را به‌گونه‌ای مطرح کردند که جنبه انتقادی پیدا کرد؛ طبعاً موضع مدیریت شهری و شورا در این رابطه مشخص بود. نکته‌ای مطرح است اینکه در بحث حذف نام شهید، 2 گونه موضع‌گیری در فضای عمومی را باید از هم تفکیک کرد؛ همه مردم ما، همچون هر ملت دیگری، نسبت به قهرمانان خود حساسیت و توجه ویژه نشان می‌دهند. طبیعی است که انتشار چنین اخباری، فارغ از صحت و سقم آن، احساسات پاک مردم را جریحه‌دار کند و مردم حق دارند در این مورد از ما پرسش کنند و توضیح بخواهند. این یک سوی ماجراست که طبیعی و قابل فهم است و باید آن را به رسمت شناخت و به آن احترام گذاشت. سوی دیگر ماجرا یا روی دیگر سکه، کسانی هستند که یک مسئله اعتقادی و ارزشی را به مسئله‌ای سیاسی یا دستاویزی برای بهره‌برداری سیاسی تبدیل کردند.» 

واکنش به صحبت‌های استاندار تهران
همچنین سؤالی درباره هفته کتاب رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی را بر آن داشت تا تأکید کند: «قطعا هفته کتاب یکی از هفته‌های مورد توجه اهالی فرهنگ و علاقه‌مندان به کتاب است که در سال‌های اخیر فعال شده و در تمام این سال‌ها مدیریت شهری تلاش کرده‌ است که بیشترین توجه و تلاش را برای این هفته به کار بگیرد. بیش از 108 کتابخانه تحت نظارت سازمان فرهنگی و هنری و 350 کتابخانه در سراهای محلات فعالیت می‌کنند و خدمات عرضه کتاب به‌طور مستقیم انجام می‌شود. این موارد از اهم اقداماتی است که در هفته کتاب از سوی مدیریت شهری انجام می‌شود.» 
سؤالی درباره ارتباط اخیر شهرداری و استانداری تهران یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسه بود. علی اعطا درباره صحبت‌های استاندار تهران با موضوع مجموعه‌های بهاران گفت: «به محض اینکه صحبت‌های آقای بندپی را شنیدم موضوع را با ریاست شورا مطرح کردم، اما در این مورد چند موضوع، قابل بررسی است. در بحث واگذاری املاکی که شهرداری در تملک دارد ترتیبات قانونی وجود دارد. نکته دیگر این است که قطعاً در مسائلی مانند این می‌شود موضوع را با گفت‌وگو حل‌وفصل کرد. لازم نبود استاندار تهران با ادبیات عتاب‌آمیز شورا را مورد خطاب قرار دهد.» حق‌شناس نیز خطاب به استاندار تهران گفت: «تهران، صدها مسئله دیگر هم دارد. خواهش ما این است که زبان ما گفت‌وگو و مبتنی بر قانون باشد و اگر شهردار تهران نظراتی دارد باید در این خصوص لایحه به شورا ارائه دهد.» 

   مجسمه قیصر امین‌پور بار دیگر در شهر

در این نشست بحث‌های دیگری نیز مطرح شد. یکی از موضوعات وضعیت مجسمه قیصر امین‌پور بود که حق‌شناس چنین گفت: «پدیده به نام سرقت مجسمه‌های شهری در یک دهه اخیر رخ داده است. این پدیده ناگوار در دوره‌ای به اوج خود رسید و 27 مجسمه و سردیس از خیابان‌های شهر تهران به سرقت رفت؛ این در حالی بود که وزن برخی از آنها به یک تن می‌رسید و امکان جابه‌جایی ساده آن وجود نداشت. سؤال اینجاست در حالی که یک موتوردزد سریعاً دستگیر می‌شود، چگونه بیست و چند مجسمه دزدیده می‌شوند و در حالی که شورا و شهرداری در آن زمان موضوع را پیگیری می‌کرده است، سارقان پیدا نشده‌اند. وقتی سؤال می‌کنیم می‌گویند وظیفه ما نیست که برای هر مجسمه یک نگهبان بگذاریم. حالا تصمیم بر این شده تا مجسمه‌های برنزی در محفظه نگهداری شوند و مشابه همان مجسمه‌ها از جنس سنگ یا گچ در خیابان نصب شوند تا مبادا سارقان به صرافت بیفتند و مجسمه‌ای را به سرقت ببرند.» اعطا نیز با بیان اینکه سازمان زیباسازی، مجسمه جدید قیصر را از جنس فایبرگلاس تهیه کرده است، گفت: «این سازمان قصد دارد مجسمه جدید را تا پایان این هفته در محل قبلی نصب کند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید