• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81566
+
-

کرمانشاه به‌ دنبال سومین کارخانه قند

معاون استاندار: با همکاری بانک‌ها و رفع مشکلات محیط زیستی، در کنار کارخانه‌های قند استان هستیم

تولید
کرمانشاه به‌ دنبال سومین کارخانه قند

تولید با تکیه بر توان داخلی، برنامه‌‌ریزی و با رویکرد صادرات میسر می‌شود. از جمله مهم‌ترین بخش تولید در کشور ما محصولات مبتنی بر کشاورزی است. به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه و دشت‌های کهن و حاصلخیز آن، اقلیمی مناسب برای کشت چغندرقند، یعنی محصول پایه تولید قند و شکر است و شرکت قند بیستون با سابقه درخشان و قابل قبول در این زمینه می‌تواند به عنوان یک شرکت تولیدی نقش داشته باشد. معاون‌ هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در همین باره با بیان ‌این‌که کرمانشاه استانی جدی در تولید قند، شکر و چغندر است، گفت: کرمانشاه ۲ کارخانه قند دارد و در پی ‌احداث سومین کارخانه است. این کارخانه‌ها در حوزه صنعت، تجارت و کشاورزی نقش بسزایی دارند. 

«هدایت حاتمی» ادامه داد: کارخانه قند بیستون جزو ۲۰ کارخانه بزرگ کشور است که اقتصاد کشاورزی کل استان و نیز اشتغال را به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین چرخه جدی و بزرگی از حمل‌و‌نقل را ایجاد کرده است. این شرکت گردش مالی خوبی دارد و در تامین بازار نقش اساسی دارد. وی در مورد وضعیت کارخانه قند بیستون گفت: قند بیستون، کارخانه‌ای قدیمی و به نوعی نماد  تولید بخش کارخانه‌ای در استان کرمانشاه محسوب می‌شود که مورد توجه مردم است و در مورد این واحد خاص دغدغه جدی داریم.

معاون‌ هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه اضافه کرد: این کارخانه دارای مدیران فعالی است و از سال گذشته تاکنون 4 یا 5 جلسه ویژه این بنگاه تولیدی تشکیل شده است. همچنین به همراه استاندار کرمانشاه، همزمان با آغاز بهره‌برداری از این کارخانه به همراه جمعی از مسئولان اجرایی استان، بار دیگر از این کارخانه و به‌خصوص واحد راکد و تعطیل قند کله آن بازدید کردیم و برای حفظ این واحد صنعتی و نیز توسعه آن تلاش خواهیم کرد. 

حاتمی در پاسخ به این سوال که اگر کارخانه به دنبال حلقه‌های تکمیلی تولید باشد، در عمل از سوی دولت چه کمک‌هایی وجود دارد؟ گفت: در سال جاری، مدیران فعال و جوان این مجموعه، هم در زمینه توزیع به‌موقع بذر و هم در زمینه بازپرداخت مطالبات کشاورزان سرعت عمل داشته‌اند و به دنبال توسعه حلقه‌های پیشین و پسین این صنعت هستند. حلقه‌های بعدی تولید شکر و تبدیل آن به قند، بسته‌بندی و فرایند اصلاح تولید در دستور کار مدیرعامل این مجموعه قرار دارد و مورد حمایت دولت است و تکمیل حلقه‌های تولید، سودآوری و اشتغال حدود ۱۵۰ نفر را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: بر این اساس با حضور بانک‌ها و کمک به برطرف کردن مسائل و مشکلات محیط زیستی، در کنار این شرکت خواهیم بود تا بتواند بر مشکلات توسعه‌اش فائق آید و اگر به آموزش نیاز داشته باشد، سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های لازم را در اختیار این شرکت خواهد گذاشت. 

این مسئول بیان کرد: در زمینه اعطای تسهیلات به این واحد کمک خواهیم کرد و در مورد صدور مجوزها، با دستگاه‌های مختلف هماهنگی خواهیم داشت؛ چراکه به طور قطع به خاطر قدیمی بودن این واحد و واقع شدن آن در یک منطقه گردشگری، کاملا طبیعی است که ملاحظات زیست‌محیطی و گردشگری زیادی داشته باشد. 


انتظار از کارخانه‌ها

معاون استاندار در ادامه اظهار کرد: به طور کلی از کارخانه‌ها انتظار می‌رود که نقش صنعتی خود را به‌خوبی ایفا کنند، تربیت‌کننده نیروی کار باشند و برای برطرف کردن مشکلات خود به واحدهای تعمیرگاهی، خدماتی و صنایع مرتبط در داخل استان مراجعه کنند و در بحث حمل‌و‌نقل از ظرفیت‌های داخل استان استفاده کنند.

این مسئول یادآور شد: انتظار دیگری که از کارخانه قند بیستون می‌رود این است که مرحله توسعه‌اش را همین امسال تکمیل کند. برای تامین سرمایه مورد نیاز توسعه، کارخانه می‌تواند از طریق همکاری با شرکای جدید، جذب سرمایه‌گذاران و یا از طریق بازار بورس اقدام کند و دولت هم مقدمات کار را از طریق اعطای تسهیلات بانکی فراهم خواهد کرد. این کارخانه باید تعامل خود با کشاورزان را حفظ کند و نقشی را که تاکنون در تامین بازار داشته است، پررنگ‌تر از گذشته ایفا کند. 


حمایت از واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی
 
معاون استاندار در مورد حمایت از واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی استان اظهار کرد: تمایل به تولید و رونق آنها، همواره یکی از آرزوهای دیرینه اقتصاددانان بوده و هست. این قشر همواره به دنبال راهی برای برجسته کردن مقوله تولید در کشورمان بوده‌ و سال جاری از نظر توجه به مقوله تولید، سال ارزشمندی است.

حاتمی ادامه داد: این تفکر که تنها به خاطر فشار روزافزون تحریم‌ها به سمت حمایت از تولید حرکت کنیم، تفکر صحیحی نیست؛ چراکه حمایت از تولید، راهبرد جدی کشور ماست.  وی بیان کرد: از سوی دیگر ایران کشوری با فرهنگ غنی و دیرین است و حرکت به سمت تولید باید از اهداف و مقاصد بی‌چون و چرای آن باشد و صد البته یک اصل اساسی است، تاکید بر رونق تولید به معنای بی‌توجهی به بخش خدمات نیست، اما تولید یک مقوله جدی است.


بهبود فضای کسب‌و‌کار

معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه ادامه داد: در حوزه تولید و حمایت از آن، چند موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم که می‌توان به بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد. به این معنی که برآنیم به منظور حمایت از تولیدکنندگان، فضای کسب و کار را به سمت و سوی درستی ببریم. 

به گفته حاتمی، کمک به واحدهای راکد و نیمه‌فعال تولیدی که تقریبا بحث پیگیری‌های هر روزه معاونت اقتصادی، فرمانداران، بخشداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی است از اهداف مورد پیگیری است که استاندار کرمانشاه نیز بدان توجه ویژه‌ای دارد. وی اضافه کرد: باید توجه داشت که اهمیت دادن به احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال، حفظ داشته‌های موجود است و اگر به دنبال توسعه تولید هستیم، باید به واحدهای موجود کمک کنیم.


ایجاد زنجیره ارزش  

معاون امور اقتصادی استاندار کرمانشاه گفت: از میان همه بنگاه‌های اقتصادی استان، ۲۰۰ بنگاه اصلی را انتخاب کرده و به دنبال تکمیل صنایع پیشین و پسین آنها در قالب زنجیره ارزش هستیم. صنایع مادری چون صنایع فولاد، سیمان، رب گوجه‌فرنگی، قطعات خودرو، کارخانجات قند و شکر، بیو ایمپلنت و بیو اتانول واحدهای کلیدی هستند.

«‌هدایت حاتمی» افزود: تکمیل حلقه‌های پیشین و پسین این صنایع موضوعی است که توسط سازمان‌هایی همچون صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان جهاد کشاورزی به طور جدی دنبال می‌شود. این مسئول توجه به ۱۰ واحد از واحدهای تولیدی نیمه‌کاره استان را از دیگر برنامه‌های امسال عنوان کرد و گفت: این پروژه‌ها به میراث فرهنگی شبیه شده‌اند که می‌توان به صنایعی مانند کاغذ غرب، بیستون تامین، اسیدسیتریک، پاک مایه، پالایشگاه آناهیتا و پتروشیمی‌های پایین‌دست، به‌خصوص اسلام‌آباد غرب، سنقروکلیایی و حلقه‌های پتروشیمی در کرمانشاه اشاره کرد؛ این صنایع واحدهایی هستند که سالیان درازی معطل مانده‌اند و ما به طور جدی به دنبال احیای آنها بوده و در قالب کارگروه تسهیل به دنبال برطرف کردن مشکلات آنها هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید