• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 9 اسفند 1396
کد مطلب : 8140
+
-

6 زمینه‌ای که علم «داده» به کمک بازاریاب‌ها می‌آید

حسین پورواسعی/ کارشناس اقتصادی

هرچه زمان می‌گذرد روش‌های جدیدتری برای بازاریابی معرفی می‌شوند. با پیشرفت فناوری اطلاعات، فعالیت‌های بازاریابی نیز فنی‌تر شده‌اند. وظایف مدیران ارشد بازاریابی شرکت‌ها در حال تغییر است. شرکت‌ها برای اینکه در عرصه رقابت، قافیه را به رقبا نبازند، ناچار به استفاده از داده‌ها هستند تا بتوانند پیام درستی را به مشتریان خود منتقل کنند. اما چگونه می‌توان از اجرای درست این فعالیت‌ها اطمینان حاصل کرد؟

پاسخ را می‌توان در علم داده جست‌وجو کرد. بازاریابی در عصر حاضر به‌شدت به داده‌ها وابسته است. 6 روش بهینه‌سازی فرایند بازاریابی از طریق علم از این قرارند:

 

1-بهینه‌سازی بودجه: برنامه‌ریزی برای بودجه شرکت‌ها معمولا زمان‌بر است. یک متخصص علم داده می‌تواند از طریق طراحی مدلی این کار را انجام دهد؛ مدلی که مشخص می‌کند، بودجه شما چگونه در کانال‌ها، مکان‌ها و کمپین‌های مختلف توزیع شود. این کار براساس معیار مورد نظر شما انجام می‌شود.

2-بازاریابی هدفمند: معمولا کمپین‌های بازاریابی به‌صورت وسیع صورت می‌گیرند، بنابراین برای اهداف شرکت‌ها مناسب نیستند. اما اگر شما از داده‌های خود به‌خوبی استفاده کنید، درک مناسبی از اطلاعات جمعیتی و جغرافیایی مخاطبان خود پیدا می‌کنید که منجر به افزایش نرخ بازگشت سرمایه می‌شود.

3-انطباق استراتژی با هر مشتری: متخصصان علم داده با استفاده از مدل ارزش طول عمر مشتری می‌توانند مشتریان را دسته‌بندی کنند. این کار نه فقط از طریق معیارهای جمعیتی بلکه از طریق معیارهایی مانند رفتار مشتریان نیز انجام می‌شود. با این کار می‌توانید استراتژی‌های نگه‌داشت خود را تقویت کنید و خطر از دست دادن مشتریان را کاهش دهید.

4-اولویت‌بندی کانال‌های بازاریابی: باوجود پلتفرم‌های متنوع تبلیغات، در نگاه اول نمی‌توان مشخص کرد که کدام کانال بازاریابی برای کسب‌وکار شما بیشترین منفعت را دارد. متخصصان علم داده از طریق مدل سری‌های زمانی می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند. همچنین با بررسی دقیق‌تر می‌توان مشخص کرد که کدام خلاقیت به‌کار برده شده در تبلیغات یا کدام تبلیغات در کدام بازه زمانی روز، بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را برای کسب‌و‌کار شما به ارمغان آورده‌اند. با مشخص کردن این موارد می‌توانید کانال‌های بازاریابی خود را اولویت‌بندی کنید.

5-برنامه‌ریزی رو به جلو: متخصصان علم داده از طریق تحلیل سری‌های زمانی می‌توانند بهترین زمان‌هایی از سال را مشخص کنند که در آنها می‌توانید کمپین‌هایی نظیر کمپین‌های تخفیفی را راه‌اندازی کنید.

6-تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی: هر پستی که در شبکه‌های اجتماعی درباره کسب و کار شما قرار می‌گیرد حاوی اطلاعات گرانبهایی است. متخصصان علم داده با استفاده از تحلیل تمایلات می‌توانند این اطلاعات را استخراج کرده و در اختیار شما قرار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید