• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81345
+
-

شاهراه مترو به مرکز شهر رسید

امروز با افتتاح ایستگاه میدان امام حسین، طول خطوط بهره‌برداری مترو خط 6به 10کیلومتر می‌رسد

سیدمحمد فخار _ خبرنگار

همزمان با نخستین روزهای آغاز سال تحصیلی، طول خطوط افتتاح شده متروی تهران به 232کیلومتر می‌رسد تا ایستگاه 121مترو در مرکز شهر افتتاح شود. اهمیت ایستگاه میدان امام حسین که امروز در چرخه ترددی شهر قرار می‌گیرد علاوه بر قرار گرفتن در مرکز شهر، اتصال خطوط 2و 6مترو از یک سو، اتصال خط 6به خط بی‌آرتی یک در مسیر تهرانپارس تا آزادی از دیگر سو و نزدیک شدن خطوط 2و 4از طریق خط 6 است که می‌تواند سهمی جدی در ترددهای شهری مرکز پایتخت داشته باشد.
خط 6دارای 6تقاطع با سایر خطوط متروی تهران است و امکان مناسبی برای دسترسی مسافران به همه خطوط شبکه مترو را ایجاد می‌کند. امروز ایستگاه تقاطعی میدان امام حسین با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران و مدیران شهری افتتاح می‌شود. خط 6درصورت تکمیل قرار است روزانه تا یک میلیون سفر شهری را با سرفاصله 3دقیقه به دوش بکشد.

علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره اعلام کرد: خط 6مترو سرجمع 32کیلومتر با 27ایستگاه است که در فروردین 97، 9کیلومتر آن با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شده بود و امروز ایستگاه‌های افتتاح شده این خط به  4و طول خط به 10کیلومتر می‌رسد. همزمان 14سامانه تهویه نیز در این 10کیلومتر بهره‌برداری می‌شود و به استناد این نکته، سرفاصله حرکت قطارها در این خط از 25به 15دقیقه کاهش یافته است. 3 ایستگاه افتتاحی در گذشته (دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا) حدفاصل دولت‌آباد تا میدان شهدا بود. همچنین ایستگاه میدان شهدا، یک ایستگاه تقاطعی با خط 4است.

ایستگاه میدان امام حسین یک ایستگاه تقاطعی با خط 2است که امکان خوبی را برای شهروندان فراهم می‌کند تا بین خطوط 2و 6جابه‌جایی سفر داشته باشند. امام در مورد تجهیزات نصب شده در این ایستگاه، اعلام کرد: 8دستگاه پله برقی در این مرحله وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد. همچنین از سنوات گذشته در این ایستگاه تقاطعی، یک دستگاه آسانسور تعبیه شده و به بهره‌برداری رسیده است. 7دستگاه پله‌برقی وارداتی از گذشته تأمین شده اما یک دستگاه پله‌برقی در ماه‌های اخیر با حمایت و تکیه بر تولید داخلی، ساخته شده است. حمایت از تولیدات داخلی با قوت ادامه خواهد یافت تا تعداد دیگری پله‌برقی تأمین شود و در ایستگاه‌های جدید بعدی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین هواسازهای ایستگاهی و تونل جنوبی این ایستگاه تکمیل است. سامانه سیگنالینگ، مخابرات و اطفای حریق ایستگاه میدان امام حسین نیز نصب شده. با بهره‌برداری امروز قرار است این تجهیزات نیز به مرحله بهره‌برداری برسد. مناسب‌سازی‌ بسیاری از ایستگاه‌های مترو در دهه‌های گذشته رعایت نشده و مناسب‌سازی‌ آن صرف زمانبندی بسیاری است. یکی از موارد مهم مناسب‌سازی‌ تعبیه و نصب آسانسور در ایستگاه‌هاست که برای مثال خطوط 3و 4مترو فاقد آسانسور هستند. محدودیت منابع فعلی اجازه نمی‌دهد که به سرعت این فقدان برطرف شود، اما مناسب‌سازی‌ ایستگاه‌های گذشته در دستور کار است. اولویت این خط برای راه‌اندازی بخش شمال غربی آن است و تا پایان سال بخش میانی خط 6، حد فاصل ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس تا ایستگاه شهید ستاری به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید