• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81335
+
-

پیام قدرت ایران در نیویورک

رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از ابعاد مختلف به بررسی عملکرد هیأت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخته‌‍‌اند

 «بعد از یک هفته حملات همه جانبه علیه ایران؛ حالا نوبت این کشور بود تا سخن بگوید»؛ گزارش الجزیره از حضور هیأت سیاسی ایران در نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل این‌گونه آغاز می‌شود؛ هیأتی که به گواه مخالفان و موافقان ایران، توجه تمام رسانه‌ها و تحلیلگران را به‌خود جلب کرده بود. اما ارزیابی‌ها از این حضور چیست؟ آیا هیأت ایرانی در ارسال پیام تهران به جهان موفق بوده و از آن مهم‌تر، برداشت جهانیان از این پیام چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی داشت به رویکرد رسانه‌های موافق و مخالف ایران بعد از پایان نشست سران هفتاد و چهارمین دور از مجمع عمومی سازمان ملل.

روحانی؛ ستاره سازمان ملل
شاید مبالغه نباشد اگر بگوییم جنجالی‌ترین تحلیل از عملکرد هیأت سیاسی ایرانی در نیویورک، سرمقاله عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس فلسطینی در روزنامه رأی الیوم بوده که در آن از زوایای مختلفی به بررسی سفر کوتاه رئیس‌جمهور ایران به آمریکا پرداخته است. عطوان در ابتدای این مقاله می‌نویسد: درحالی‌که ترامپ بیش از هر زمان دیگر درگیر بحران داخلی آمریکا و احتمال استیضاحش بود، حسن روحانی با طرح صلح برای تنگه هرمز به ستاره سازمان ملل بدل شد؛ به‌گونه‌ای که رهبران غربی برای ملاقات با وی صف کشیده بودند.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات دوجانبه ایران و اروپا نوشت: به‌رغم تلاش‌های بی‌سابقه رئیس‌جمهور فرانسه، تهران در دام اروپا قرار نگرفت و رهبران ایران بار دیگر نشان دادند که با وجود فشارهای شدید همه جانبه از شروط خود دست نمی‌کشند؛ به بیان روشن‌تر تا لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام، خبری از عکس یادگاری برای ترامپ نخواهد بود.
عطوان در تحلیل خود به اقدامات و مواضع هیأت سیاسی ایران در نیویورک بسنده نکرده و اشاره‌ای هم به بیانات اخیر رهبری داشت: سخنان ایشان از تهران درباره اینکه «مذاکره با هر کشوری به جز آمریکا و رژیم صهیونیستی»،  نشان داد که قواعد دیپلماسی ایران توسط رهبر این کشور تعیین می‌شود.
بخش پایانی این تحلیل نیز حاوی پیامی برای کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس بود: طرح صلح تهران برای تنگه هرمز که شامل موارد مهمی ازجمله پیمان عدم‌تجاوز علیه دیگر کشورهای منطقه می‌شود قابل تامل است و باید به دقت از سوی پایتخت‌های عربی مورد بررسی قرار گیرد. آیا این کشورها همچون سال 2015باز هم می‌خواهند منتظر باشند تا بعد از مذاکرات سری ایران و آمریکا، روابط خود با همسایه شمالی‌شان را تقویت کنند؟ 

بازی هویج و چماق ایرانی
روزنامه العربی الجدید اما در یادداشتی به قلم یاسر ابوهلاله، رفتارهای ایران بعد از حملات اخیر آرامکو را در قاعده سیاسی هویج و چماق تحلیل کرده و نوشت: در شرایطی که همه انتظار داشتند، سکوت جامعه جهانی در قبال حملات آرامکو منجر به تشدید فشارها علیه سعودی‌ها شود، ایران در سازمان ملل شاخه زیتون به‌دست گرفته و از طرح صلح برای استقرار تنگه هرمز سخن می‌گوید. انفعال کشورهای عربی خلیج‌فارس باعث شده تا قاعده تحولات کاملا در اختیار ایران قرار بگیرد و این کشور نیز براساس سیاست هویج و چماق با طرف ‌مقابل تعامل کند.

پیام روشن ایران برای عربستان
شبکه الجزیره که نشست خبری رئیس‌جمهور ایران را به‌طور کامل پوشش داد نوشت: بعد از علنی شدن درخواست ولیعهد سعودی از نخست‌وزیر پاکستان برای تماس با ایران، اکنون حسن روحانی پیام کشورش برای عربستان را به روشنی بیان کرد. به گزارش الجزیره، توقف حملات نظامی ائتلاف عربی به یمن، شرط اساسی ایران برای بازگشت آرامش به منطقه است و در غیراین‌صورت، تنش‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. خبرنگار الجزیره در صفحه توییتر خود نیز نوشت: عربستان اکنون تمام نبردهای نیابتی که از زمان روی کار آمدن امیر بن‌سلمان علیه ایران را در منطقه شروع کرده بود شکست خورده و این واقعیت، حسن روحانی را در موقعیتی قرار داده که شروط ایران را از موضع قدرت برای عربستان اعلام کند.

ملاقات با ترامپ؛ شاید وقتی دیگر
لورا روزن، خبرنگار آمریکایی نیز در مطلبی در سایت تحلیلی المانیتور نوشت: روحانی در مقابل اصرارهای رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس برای دیدار با ترامپ می‌خندید اما در عمل دربرابر آنچه بوریس جانسون ایستادن کنار استخر و پریدن در آن توصیف کرده، مقاومت کرد و دیدار با ترامپ را نپذیرفت.
این خبرنگار آمریکایی نوشت: حتی اگر ایرانی‌ها روزی بخواهند تابوی چندین دهه‌ای را بشکنند و با یک رئیس‌جمهور آمریکایی دیدار کنند، این دیدار نباید در هفته‌ای باشد که مجلس تحت کنترل دمکرات‌ها، استیضاح این رئیس‌جمهور را آغاز کرده‌است. به نوشته این خبرنگار آمریکایی، شانس دیدار و عکس‌ یادگاری روحانی و ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، حتی قبل از فرود آمدن هواپیمای روحانی در نیویورک کمرنگ شده‌بود. دلیل آن هم تأخیری بود که آمریکا در صدور ویزا برای هیأت همراه رئیس‌جمهور ایران ایجاد کرده ‌بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید