• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81305
+
-

نرخ یکسان برای مقابله با گرانفروشی نان

نرخ یکسان برای مقابله با گرانفروشی نان

  افت کیفیت، گرانفروشی و افزایش دورریز نان موجب نارضایتی مصرف‌کنندگان  شده است. با محمدرضا کلامی، مدیرکل برنامه‌ریزی تامین، توزیع وزارت صمت، گفت‌وگو کرده‌ایم.

رویکرد دولت در اصلاح نرخ نان  چیست؟
در بودجه سال98 میزان یارانه پیش‌بینی‌شده برای گندم نانوایی‌ها 8هزار و 145میلیارد تومان تعیین شد. این در حالی است که حدود 80درصد نانوایی‌ها گندم را به نرخ 665 تومان و 20درصد نیز گندم را به نرخ 900تومان دریافت می‌کنند. اگر نرخ گندم در همین حد بماند و افزایش قیمتی را شاهد نباشد مجموع یارانه‌ای که دولت باید برای تحویل گندم به نانوایان با این نرخ بدهد 15هزار میلیارد تومان است؛ چرا که اکنون دولت گندم را به نرخ هزار و700تومان خریداری می‌کند و 150تومان نیز هزینه تبعی نگهداری، افت و... را می‌دهد و با این روند قیمت تمام‌شده کنونی هر کیلوگرم گندم برای دولت به هزارو850تومان می‌رسد.
جبران هزینه تولید نان چگونه صورت می‌گیرد؟
دولت براساس قانون بودجه مجبور به افزایش نرخ گندم است، اما برای جلوگیری از افزایش غیرمتعارف نرخ نان، در ستاد هماهنگی دولت مصوب شد تا گندم گران نشود و همانند سال‌های69 و 97 باشد. اما چون نرخ مصوب نان مربوط به سال93 بوده و با وجود افزایش سایر هزینه‌های نانوایی‌ها ازجمله دستمزد، حامل‌های انرژی و... قیمت مصوب نان افزایش نیافته و نانوایی‌ها برای پوشش هزینه‌ها نسبت به افزایش نرخ و در مواردی کاهش وزن چانه خمیر اقدام کرده ‌بودند، دولت برای جلوگیری از نابسامانی و ناهنجاری در قیمت و کیفیت نان، تصمیم گرفت سقف قیمت انواع نان سنتی یارانه‌ای و آزادپز را با همان نرخ گندم سابق تعیین کند.
نرخ جدید نان چه تغییری کرده است؟
نرخ ابلاغی جدید نان با هدف حمایت از مصرف‌کننده و جلوگیری از افزایش غیرمتعارف و نابسامانی‌های ناشی از نبود نرخ مصوب برای نان است که به اشکال مختلف در نانوایی‌ها از مردم دریافت می‌شود. رعایت سقف قیمتی جدید نان برای همه واحدهای نانوایی لازم‌الاجراست و نانوایان ملزم به درج قیمت و وزن چانه خمیر در محل عرضه هستند. همچنین دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت، سازمان صنعت و معدن و بازرسان اصناف و مردم به‌عنوان بازرسان افتخاری، بر درج و رعایت این قیمت‌ها در سطح عرضه نظارت می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید