• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81301
+
-

صادرات ۵۷ میلیون دلاری کالاهای غیرنفتی از قم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: در ۵ ماه نخست امسال بیش از ۵۷ میلیون دلار انواع کالاهای غیرنفتی از قم به کشورهای هدف صادر شده است.

به گزارش ایرنا«محمود سیجانی» با اشاره به رشد میزان صادرات در ۵ ماه  ابتدای امسال افزود: میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرک این استان ۵۸ هزار تن بوده که بیش از ۵۷ میلیون دلار ارزش داشته است و عمده کالاهای صادراتی استان قم مواد پلاستیکی، محصولات فلزی، صنایع شیمیایی و فرآورده‌های غلات از قبیل، اسنک، کیک و بیسکوییت و ویفر و همچنین سوخت‌ها و روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر و وسایل مکانیکی، شیرآلات بهداشتی و ماشین لباسشویی بوده است.

وی به بازارهای هدف در زمینه صادرات استان قم اشاره کرد و گفت: عمده کشورهای صادراتی و بازارهای هدف استان قم کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، امارات، ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان و کشور چین هستند.

سیجانی ادامه داد: صادرات استان بر اساس میزان مبدأ تولید ۹۸ هزار تن و به ارزش ۹۶ میلیون دلار است. واردات استان قم هم در این مدت به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار با وزن ۳۰ هزار تن بوده است.

رئیس سازمان، صنعت، معدن و تجارت قم افزود: استان قم اضافه بر این‌که در زمینه تولید حرفی برای گفتن دارد دارای 2 پهنه اکتشافی مصوب است که در اختیار سازمان زمین‌شناسی قرار گرفته تا در زمینه اکتشافات اقدام شود. همچنین منطقه حوض سلطان در اختیار شرکت ملی مس ایران قرار گرفته تا برای اکتشاف مس مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد:‌ به طور کلی ۱۷۹ پروانه بهره‌برداری معدن در قم صادر شده که دارای بهره‌بردار است و ۲۴ فقره در فهرست مزایده قرار دارد. از این میزان حقوق دولتی وصول شده در 5 ماه در سال ۹۸ مبلغ ۱۲ میلیارد ریال است.


حرکت به سمت  سرمایه‌گذاری‌های جدید

سیجانی افزود: در 5 ماه گذشته در سال ۹۸ تعداد ۳۴۱ فقره جواز تأسیس ایجادی بدون برند با ۱۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی اشغالزایی برای 5760 نفر و همچنین ۲۶ فقره جواز تأسیس توسعه واحدهای موجود با ۱۷۵۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای ۱۰۰۷ نفر صادر شده است.

به گفته وی، در مجموع کل جواز تأسیس موجود استان 2382 مجوز برای اشتغال‌زایی ۴۲ هزار و ۶۳۵ نفر و با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۳ میلیارد ریال است که این شاخص بیانگر میل و انگیزه برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در استان است.
رئیس سازمان، صنعت، معدن و تجارت استان قم اظهار می‌کند: در این ۵ ماهه ۸۴ کارت بازرگانی در بخش تولیدی و تعداد ۵۷ کارت بازرگانی در بخش تجارت صادر و تمدید شده که در مجموع تعداد کارت‌های بازرگانی ۶۷۸ فقره و در این مدت ۵ کارت هم ابطال شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید