• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81174
+
-

تغییر الگوی بارندگی‌ها در بوشهر

در استان
تغییر الگوی بارندگی‌ها در بوشهر

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: الگوی بارندگی در استان بوشهر تغییر کرده است. 

به گزارش مهر، «حسین باشی‌زادگان» در نشست مدیریت بحران استان بوشهر اظهار کرد: نظام‌نامه مدیریت سیلاب وزارت نیرو با هدف تعریف و تفکیک و نحوه انجام مسئولیت‌ها و شفاف‌سازی روابط میان متولیان و ذی‌مدخلان تدوین شده است. 

وی با اشاره به تغییرات رژیم بارندگی در استان بوشهر بیان کرد: هر نوع افزایش و بالا آمدن سریع سطح آب رودخانه یا آب‌راهه که نسبت به شرایط عادی به طور چشمگیر بیشتر باشد و باعث زیر آب رفتن زمین‌های اطراف رودخانه شود سیل محسوب می‌شود. 

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر افزود: ایجاد هر نوع اعیانی و حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه‌ها، انهار طبیعی، کانال‌های عمومی، مسیل‌ها، مرداب و برکه‌های ‌طبیعی و همچنین در حریم قانونی سواحل دریاها و دریاچه‌ها اعم از طبیعی و یا مخزنی ممنوع است و تنها با اجازه وزارت نیرو ممکن است.

 وی افزود: وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها و سازمان‌ها و نهادهای وابسته به دولت مکلفند قبل از اجرای طرح‌های ‌مربوط به خود و صدور پروانه لازم بستر و حریم رودخانه‌ها، انهار، مسیل‌ها، مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی را استعلام کنند و هر نوع تصرف در بستر و حریم‌ منوط به موافقت کتبی و قبلی وزارت نیرو است. 


نصب تجهیزات سیستم هشدار سیل

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر نیز اظهار کرد: یکی از الزامات مدیریت سیلاب نصب تجهیزات سیستم هشدار سیل است. «بهمن گشتاسب» گفت: طی سنوات گذشته و به‌ویژه در سیلاب سال قبل به دلیل نبود نصب چنین سیستم‌هایی، پیش‌بینی احجام سیلاب صرفا از طریق ارتباط تلفنی و با اطلاعات صحرایی انجام گرفته است که با خطاهایی همراه است و لازم است در راستای نظام‌نامه مدیریت سیلاب عملیاتی شود. 

وی خاطرنشان کرد: رعایت حد بستر و حریم رودخانه‌های اعلام‌شده توسط ادارات و دستگاه‌های اجرایی بالاخص شهرداری‌ها ضروری است. گشتاسب افزود: همه دستگاه‌های اجرایی در خصوص ساخت‌و‌ساز در محدوده بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها می‌بایست از شرکت آب منطقه‌ای استعلام و کسب مجوز کنند. 

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافندغیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر یکی از پیشنهادهای کاهش ریسک سیلاب را سوق دادن و جابه‌جایی معادن شن و ماسه رودخانه‌ای به سمت معادن کوهی عنوان کرد. 
وی اضافه کرد: طراحی مناسب پل‌ها و کالورت‌ها بر اساس دبی عبوری ایمن در زمان سیلاب بر روی رودخانه و مسیل‌ها و همچنین، لحاظ کردن نقشه‌های حد بستر و حریم رودخانه در طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها و‌هادی روستاها از دیگر اقدامات پیشگیرانه مدیریت سیلاب است. 


افزایش ۱۸۶ درصدی بارندگی در دشتی 

فرماندار دشتی گفت: متوسط بارندگی در شهرستان دشتی طی سال آبی ۹۷-۹۸ معادل ۳۰۱ میلی‌متر بوده که نسبت به سال آبی قبل آن ۱۸۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
به گزارش مهر «عبدالله نادری» در نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان دشتی اظهار کرد: بیشترین میزان بارندگی مربوط به ایستگاه باران‌سنجی کنار بندک معادل ۳۹۶ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی مربوط به ایستگاه لنگک معادل ۲۶۵ میلی‌متر است.

وی افزود: باوجود بارندگی خوب سال گذشته ولی هنوز وضعیت سفرهای زیرزمینی و دشت‌ها مطلوب نیست. نادری با تاکید بر ضرورت صیانت از منابع آب ادامه داد: در حوزه آبخیزداری باید طرح‌های جدیدی در راستای تقویت سفره‌های زیرزمینی در سطح شهرستان پیش‌بینی شود. وی خاطرنشان کرد: در کشت‌های فصلی باید برنامه‌‌ریزی لازم صورت بگیرد و به کشت‌های گلخانه‌ای نیز به عنوان یک ضرورت نگاه شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید