• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81167
+
-

روستانشینی بدون آب و جاده

3 روستای محروم منطقه لوداب با آن‌که شبکه آب‌رسانی دارد ولی از داشتن آب آشامیدنی پایدار محروم اند

روستا
روستانشینی بدون آب و جاده

۴ روستای بخش محروم لوداب از توابع شهرستان بویراحمد جاده ارتباطی و آب آشامیدنی پایدار ندارند.

 به گزارش تسنیم، 4 روستای بلوط بلند، تنگ آلک، تنگ کلاجیکی و چشمه جفته از توابع بخش محروم لوداب بویراحمد واقع در 110 کیلومتری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی افزون بر 67 خانوار جاده ارتباطی و آب آشامیدنی مناسب ندارند. 
اهالی این روستاها می‌گویند: مسیر کمتر از 10 کیلومتری از جاده آسفالته تا رسیدن به روستا را باید ساعت‌ها با پای پیاده طی کنیم و در زمستان با اولین بارش رحمت الهی با مشکل تردد حتی به صورت پیاده روبه‌رو هستیم.

روستانشینان بلوط بلند می‌گویند: آب لوله‌کشی نداریم و در این سال‌ها از چشمه پایین‌دست روستا آب شرب مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم و در این‌که این آب مشکل بهداشتی دارد یا ندارد اطلاعی نداریم، ولی اگر مشکل هم داشته باشد، مجبور به استفاده هستیم. فرزندان روستا تنها تا مقطع ابتدایی امکان تحصیل دارند و برای ادامه تحصیل یا باید سختی‌ها را به جان بخرند و عازم روستاهای دوردست شوند و یا ترک تحصیل را به رسیدن به قله‌های علم و دانش ترجیح دهند.


وعده‌های بر زمین مانده

روستای تنگ آلک با 5 پاره روستا و جمعیتی افزون بر 40 خانوار از توابع بخش محروم لوداب بویراحمد واقع در 105 کیلومتری یاسوج از داشتن خدمات و امکانات اولیه از جمله راه ارتباطی مناسب محروم هستند و بنا به گفته اهالی، سال‌ها از وعده‌های رنگارنگ مسئولان برای برطرف کردن مشکلات می‌گذرد، ولی هنوز خبری از تحقق آنها نیست.

امکان تردد خودروهای بدون کمک از جاده تنگ آلک لوداب میسر نیست و اهالی کالا و خوراکی مورد نیاز خود را بعد از خرید از شهر و حمل آن تا کنار جاده آسفالته، مجبورند پیاده‌روی کنند و یا با چهارپایان حملشان کنند.

 بخشدار لوداب می‌گوید: تنگ آلک با 25 خانوار، چشمه جفته با 15 خانوار، تنگ کلاجیکی با 8 خانوار و بلوط بلند با 25 خانوار هم‌اکنون از داشتن جاده ارتباطی مناسب و آب آشامیدنی پایدار محروم هستند. «جمال روحانی» با اشاره به این‌که روستای بلوط بلند بدون شبکه آب‌رسانی است افزود: 3 روستای دیگر شبکه آب‌رسانی دارند، ولی از داشتن آب شرب پایدار محروم هستند.

وی طول جاده خاکی این روستاها را 15 کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: فرماندار بویراحمد در یک تماس تلفنی برای اختصاص 80 میلیون تومان اعتبار برای روستای بلوط بلند اعلام آمادگی کرده‌اند که مردم روستا خواهان احداث پروژه آب‌رسانی هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید