• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81147
+
-

میان‌وعده ماهی در راه مدارس مازندران

تغذیه
میان‌وعده ماهی در راه مدارس مازندران

طرح ارائه ساندویچ ماهی، امسال در چند مدرسه ساری اجرا می‌شود. آموزش و پرورش و شیلات مازندران توافق کردند که با توزیع ساندویچ ماهی در بوفه مدارس، ذائقه دانش‌آموزان را با مصرف این ماده پروتئینی سالم در استان بیشتر آشنا کنند. به گزارش ایرنا، مازندران با تولید سالانه ۸۵ هزار تن انواع ماهی، قطب تولید این ماده پروتئینی سفید در کشور محسوب می‌شود. سرانه مصرف ماهی در ایران و حتی در مازندران به عنوان استانی که مردم آن بیشترین دسترسی را به این ماده پروتئینی دارند، بسیار پایین است و عمدتا به صورت سرخ شده پخت و مصرف می‌شود.

طبق آمار رسمی سازمان شیلات ایران، سرانه مصرف آبزیان در کشور هم‌اکنون حدود ۱۱ کیلوگرم و تقریبا نصف میانگین ۲۰ کیلوگرمی مصرف جهانی است. گزارش شیلات مازندران هم نشان می‌دهد که سرانه مصرف ماهی مردم استان نیز با وجود تولید سالانه حدود ۸۵ هزار تن انواع آبزیان در استان و دسترسی آسان و ارزان حدود ۱۴ کیلوگرم است. اگرچه ساندویچ ماهی یکی از گزینه‌های غذایی پرمصرف در برخی کشورهای توسعه‌یافته محسوب می‌شود ولی در ایران به خاطر حاکمیت ذائقه خاص و شیوه سنتی پخت تاکنون جایی نداشته است.


آغاز طرح در چند مدرسه

رئیس اداره پایش صنایع و توسعه بازار آبزیان شیلات مازندران از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح میان‌وعده ساندویچ ماهی با عنوان «لقمه سلامت» در مدارس استان خبر داد و گفت: درصدد هستیم تا امسال طرح ارائه ساندویچ ماهی را حداقل در چند مدرسه ساری اجرا کنیم. تاکنون نشست‌های متعددی با مسئولان بهداشت آموزش و پرورش مازندران برگزار کردیم و یکی از شرکت‌های فراوری آبزیان در ساری هم که دارای مجوز بهداشتی است، قرار است تا ساندویچ ماهی تهیه کند.«حسین اصغری» افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مقرر شد قیمت ساندویچ ماهی برابر با پول روزانه جیبی دانش‌آموزان باشد تا خانواده‌ها متحمل هزینه بیشتر نشوند. افزایش سرانه مصرف ماهی از اهداف اجرای طرح «لقمه سلامت» با ساندویچ ماهی در مدارس است. امیدواریم بتوانیم با کسب مجوزهای لازم آن را اجرایی کنیم.


وضعیت خوب پرورش و تولید آبزیان

رئیس اداره پایش صنایع و توسعه بازار آبزیان شیلات مازندران وضعیت پرورش و تولید آبزیان در مازندران را مناسب دانست و گفت: با توجه به فراوانی تولید انواع ماهیان پرورشی، دانش‌آموزان و مردم استان می‌توانند با توجه به قیمت مناسب ماهی از آن بیشتر استفاده کنند. وی افزود: با اجرای این طرح هم بوفه‌های مدارس به لحاظ ارائه اغذیه سالم غنی می‌شوند و هم جلوی مصرف مواد غذایی فاقد ارزش غذایی گرفته می‌شود. گسترش طرح «لقمه سلامت» با میان‌وعده ساندویچ ماهی را برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان هم در دستور کار داریم که در مرحله دوم پس از مدارس اجرایی خواهد شد.


در انتظار تاییدیه سازمان غذا و دارو

رئیس اداره سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندران هم ضمن تایید وجود درخواست عرضه ساندویچ ماهی در مدارس از سوی شیلات استان گفت: این موضوع در قالب طرح و برنامه با برگزاری نشست‌های کارشناسی در حال انجام است.«رضا صفایی» با تاکید بر این‌که طبق مقررات ورود هرگونه غذا برای عرضه در مدارس منوط به داشتن تاییدیه سازمان غذا و دارو با عنوان «ویژه بوفه مدارس» است، بیان کرد: وزارت بهداشت برای عرضه غذا در بوفه مدارس به صورت جداگانه تاییدیه صادر می‌کند که شیلات و شرکت مورد نظر تهیه ساندویچ ماهی باید این تاییدیه را دریافت کنند.وی گفت: با توجه به اهمیت مصرف ماهی که سرشار از ویتامین D است و از آنجا که دانش‌آموزان استان نیز با کمبود این ویتامین مواجهند، آموزش و پرورش با رعایت مقررات بهداشت و سلامت از عملیاتی شدن «لقمه سلامت» در قالب میان‌وعده ساندویچ ماهی استقبال می‌کند.


جایگاه شیلات مازندران 

شیلات یکی از زنجیره‌های مهم بخش کشاورزی مازندران محسوب می‌شود. هر سال بیش از 4200 صیاد مازندرانی به طور میانگین 4 تا 7 هزار تن انواع ماهیان استخوانی سفید، کفال و کپور را در یک دوره 7 ماهه از مهر تا پایان فروردین سال بعد صید و به بازار عرضه می‌کنند.علاوه بر این 3330 واحد پرورش آبزیان هم در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۷۶ واحد مربوط به پرورش ماهیان سردابی، ۱۴ واحد مربوط به ماهیان خاویاری و بیش از 3 هزار واحد دیگر هم مربوط به پرورش ماهیان گرمابی است. حدود ۸۰۰ قطعه آب‌بندان با مساحت ۱۷ هزار هکتار و ظرفیت حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب هم در استان وجود دارد که هر سال علاوه بر تامین آب کشاورزی، انواع ماهی کپور، آزاد، سفید و فیتیفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید