• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81127
+
-

پایان مرمت خانه «محمد صادقی» در لاهیجان

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: مرمت خانه «صادقی» لاهیجان به عنوان یکی از خانه‌های تاریخی شاخص استان به اتمام رسید.به گزارش ایسنا «شهرود امیر انتخابی» اظهار کرد: این خانه تاریخی یکی از بناهای ساخته شده در دوره قاجار است که در بافت قدیمی لاهیجان قرار دارد و در 24 آذر 1354 با شماره ثبت 1498 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان این‌که خوشبختانه اکنون این بنای تاریخی در اختیار اداره میراث فرهنگی لاهیجان قرار دارد، افزود: فاز اول عملیات مرمت دیوارهای حیاط پیرامون بنا در سال 96 با اعتبار 450 میلیون ریال انجام شد. فاز دوم عملیات مرمت برای تکمیل مرمت دیوارهای حیاط پیرامون بنا، احیای سر در ورودی قدیمی و مرمت سرویس بهداشتی نیز با اعتبار 175 میلیارد ریال ابتدای تابستان سال جاری آغاز شد و ظرف مدت 3 ماه به پایان رسید.

وی با اشاره به تزئینات گچبری زیبا و چشم نواز بنا در خصوص ویژگی‌های معماری و تزئینات آن گفت: ساختمان این بنای تاریخی از یک تالار و یک شاه‌نشین با طاق گنبدی و سقف مقرنس‌کاری شده و ارسی‌های مشبک با شیشه‌های رنگی تشکیل شده، همچنین اتاق‌های جنبی آن نیز دارای نقاشی و گچبری است. تزئینات این بنا بسیار ظریف و استادانه اجرا شده و به طور کامل مشخصات معماری مسکونی دوره قاجار را در گیلان به تصویر می‌کشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید