• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81116
+
-

ترکیه؛ مقصد اصلی صادرات زنجان

مدیرکل گمرک استان: ۶۰ درصد از تجارت خارجی زنجان با کشور ترکیه است

تجارت
ترکیه؛ مقصد اصلی صادرات زنجان

مدیرکل گمرک استان زنجان با اشاره به این‌که استان زنجان به ۵۰ کشور صادرات دارد، گفت: ۶۰ درصد از تجارت خارجی استان زنجان با کشور ترکیه است. به گزارش مهر، حمید احمدی در جلسه کارگروه صادرات در محل استانداری زنجان به صادرات کالا از گمرک استان زنجان طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته بیش از ۱۸۴ هزار تن کالا به ارزش ریالی ۴۶۰ میلیون دلار از گمرک استان صادر شده است. 

وی اظهار کرد: این میزان صادرات از نظر دلاری ۴۰ درصد و از نظر وزنی ۱۰ درصد رشد دارد. عمده صادرات کالا از استان زنجان به کشورهای همسایه است و ۶۰ درصد از تجارت خارجی استان زنجان با کشور ترکیه است. این مقام مسئول به واردات استان زنجان طی سال ۹۷ اشاره کرد و ادامه داد: طی این بازه زمانی واردات استان ۳۴۰ هزار تن بوده است. در مجموع کالای استان زنجان به ۵۰ کشور دنیا صادر می‌شود و از ۴۶ کشور کالا وارد استان زنجان می‌شود. 


کالاهای صادراتی

مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: طی 5 ماه امسال صادرات کالا از گمرک استان زنجان ۸۲ میلیون دلار بوده است.  احمدی با بیان این‌که عمده کالاهای صادراتی از گمرک استان زنجان شامل شمش روی، شمش مس، شمش آلومینیوم، پلیمر پروپلین، کاغذ تیشو، کرافت، تفلوتینگ، شمش سرب، محصولات فولادی، مویز، کابل برق و سنگ سرب است، افزود: مبدا واردات به گمرک استان زنجان کشورهایی نظیر ترکیه، آلمان، ایتالیا، ازبکستان، بلاروس، مجارستان، ارمنستان، آمریکا، مصر، بلژیک، اردن، روسیه، گرجستان، فنلاند و اتریش هستند. وی یادآور شد: بیشتر کالاهای وارداتی استان زنجان نیز ماشین‌آلات و مواد اولیه برای واحدهای تولیدی در استان است. 


کالاهایی با ارزش افزوده بالا

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با بیان این‌که صادرات استان زنجان در ۵ ماه نخست سال جاری ۸۲ میلیون دلار بوده است، گفت: شمش روی بیشترین صادرات استان زنجان بوده است.  ناصر فغفوری به واردات استان زنجان در سال ۹۷ اشاره کرد و توضیح داد: ارزش واردات استان ۲۷۱ میلیون دلار و از نظر وزنی ۳۴۱ هزار تن بوده است.  وی با بیان این‌که واردات استان زنجان به سمت کالاهای با ارزش افزوده بالاست، خاطرنشان کرد: عمده واردات استان زنجان مواد اولیه و ماشین‌آلات واحدهای تولیدی است. 

رئیس سازمان صمت استان زنجان با اشاره به این‌که استان زنجان با کشور ترکیه بیشترین فعالیت تجاری را دارد، افزود: استان زنجان برای تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات واحدهای تولیدی با ۴۵ کشور فعالیت تجاری دارد. استان زنجان در حوزه تجارت خارجی عملکرد خوبی داشته است. فغفوری گفت: خاک روی، پارچه نبافته، مصنوعات پلاستیکی، ماشین‌آلات و قطعات، قطعات ترانسفورماتور، تنظیم‌کننده ولتاژ، محصولات فولادی، توتون سیگار و پنبه حلاجی‌نشده عمده اقلام  وارداتی به استان زنجان هستند. این کالاها اغلب از کشورهای مصر، ترکیه، آلمان، چین، کره، ایتالیا، ازبکستان، سوئیس، روسیه، بلژیک، مجارستان، اردن، ارمنستان و قبرس وارد می‌شود. وی یادآور شد: تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات برای واحدهای صنعتی اولویت اصلی مجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان است. 


آسیب‌شناسی اعزام هیات‌های تجاری

استاندار زنجان نیز در دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات با بیان این‌که شمش‌های فلزی ۹۰ درصد صادرات استان زنجان را شامل می‌شوند، گفت: با محدودیت‌هایی که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه صادرات شمش‌های فلزی اعمال شده صادرات استان زنجان کاهش یافته است. فتح‌الله حقیقی تصریح کرد: هیات‌های تجاری که به کشورهای خارجی اعزام می‌شوند باید خروجی داشته باشند و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان باید خروجی این اعزام‌ها را آسیب‌شناسی کند. 

وی ادامه داد: باید مشخص شود که آیا اعزام هیات‌های تجاری به خارج از کشور عایدی برای استان داشته است یا خیر. بهتر است برای اعزام هیات‌ها به خارج اهدافی تعیین و جلسات این حوزه نیز بیشتر شود تا مسائل مربوط به تجارت با کیفیت بیشتری حل شود.  استاندار زنجان با بیان این‌که ۶۱ درصد از تجارت استان زنجان با کشور ترکیه اسـت، افزود: باید ارتباط با کشور ترکیه تقویت و ایجاد شهرک ترک در زنجان بررسی شود. حقیقی یادآور شد: باید در برگزاری نمایشگاه از ظرفیت نخبگان استفاده شود تا نیازهای وارداتی استان در اختیار آنان قرار گیرد و مشخص شود که کدام ‌یک ‌از این شرکت‌ها توان انجام این کار را دارند. 


اعزام هیات تجاری به گرجستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: در آینده نزدیک اعزام هیات تجاری از استان زنجان به گرجستان را در برنامه داریم. محمدرضا یوسفی در دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات به برگزاری همایش توسعه صادرات و راه‌اندازی بازارهای نوین و همایش تعاونی روستایی شمال غرب در استان زنجان اشاره کرد و افزود: این 2 همایش در افزایش صادرات استان گامی موثر خواهد بود. وی از راه‌اندازی مدرسه عالی تعاون در استان زنجان خبر داد و اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی این مدرسه تربیت جوانان برای ورود به عرصه تعاونی و توسعه فعالیت‌های تعاونی‌هاست. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان از تشکیل میز صادرات بخش تعاون برای اولین ‌بار در زنجان خبر داد و گفت: فعالیت شرکت‌های تعاونی در شرایط امروز اقتصادی کار بسیار مهمی است و در این میان تشکیل میز صادرات با هدف افزایش انگیزه فعالان این بخش بسیار موثر خواهد بود. تلاش می‌کنیم شرکت‌های تعاونی در حوزه محصولات صادرات‌محور نیز فعالیت داشته باشند. یوسفی به برگزاری نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید اشاره کرد و توضیح داد: در برگزاری این نمایشگاه باید به کیفیت توجه شود. باید عمده فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان تجاری در این نمایشگاه به خوبی عرضه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید