• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 4 مهر 1398
کد مطلب : 81065
+
-

تسویه‌حساب با قضات فاسد

رئیسی: متوجه شدیم رشوه‌هایی در قوه قضاییه اخذ شده که بهت‌آور است

گزارش
تسویه‌حساب با قضات فاسد



رئیس قوه قضاییه که مبارزه با فساد را محوری‌ترین شعار خود قرار داده است، برای چندمین بار اعلام کرد که در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی وجود ندارد. سیدابراهیم رئیسی به مواردی از مبارزه با فساد در خود قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: «متوجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت‌آور است؛ از آپارتمان‌های 600متری گرفته تا ویلاهای 4هزارمتری در شمال که در نوع خود کم‌نظیر است. البته متهمان بازداشت و اموال نامشروع آنها ضبط شده است.» مبارزه با فساد درون دستگاه قضایی موضوعی است که از زمان روی کار آمدن رئیسی در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته است. در این راستا، تاکنون اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفته است اما به‌نظر می‌رسد همه اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه، اعلام رسانه‌ای نشده است؛ مشابه همین خبری که رئیسی اخیرا درباره دریافت آپارتمان‌های 600متری و ویلاهای 4 هزار متری اعلام کرد. به گزارش همشهری، پیش از این، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در سخنانی به مطالبات رهبر معظم انقلاب از رئیس این قوه اشاره کرده و گفته بود: «اکنون طبق فرمایش ایشان پاکسازی از درون قوه قضاییه در حال انجام است.» حجت‌الاسلام علی عبداللهی در نشست شورای اداری سقز همچنین گفته بود: «مدیریت قوه اکنون این عملیات را از درون دستگاه قضایی آغاز کرده و در پاکسازی بیرونی هم هیچ‌وقت توقفی در کار نخواهد بود.»
بازداشت اکبر طبری، معاون سابق حوزه ریاست قوه قضاییه را می‌توان یکی از اقدامات مدیریت دستگاه قضایی در جهت پاکسازی از درون تلقی کرد. وی که به همراه تنی چند از همکارانش در بازداشت به سر می‌برد، متهم است به ارتباطات ناصواب و خلاف موازین قضایی با برخی از اصحاب پرونده و همچنین توصیه و اعمال نفوذ در برخی دستگاه قضایی. افزون بر این، رئیسی در پاسخ به شائبه‌های مالی در دوره ریاست پیشین قوه قضاییه اعلام کرده است که درآمدها و هزینه‌های سالانه دستگاه تحت ریاست خود را برای عموم مردم اطلاع‌رسانی خواهد کرد. او در گامی دیگر با 60قاضی متخلف برخورد کرد و آن را آغاز کارش برای مبارزه با فساد درون قوه قضاییه توصیف کرد. چنان‌که رئیس قوه قضاییه خود اشاره می‌کند، این اقدامات می‌تواند بر ترمیم اعتماد عمومی به دستگاه قضا و افزایش امید مردم به مبارزه با فساد و اجرای عدالت مؤثر باشد.

دفاع قبیلگی از دوستان، عامل فساد است
رئیس قوه قضاییه که عصر سه‌شنبه در نشست نوبت دوم هفتمین اجلاسیه خبرگان رهبری در دور پنجم سخن می‌گفت، در پاسخ به سؤالی درباره ریشه‌های ایجاد فساد، یکی از این ریشه‌ها را نبود شفافیت دانست و در ادامه گفت: دفاع حزبی و قبیلگی از دوستان و همفکران، یکی دیگر از عوامل ایجاد فساد است. به گزارش میزان، ابراهیم رئیسی، افزود: وقتی دوره مدیریتی یک عده تمام می‌شود، مدیران بعدی می‌آیند و همه‌‌چیز را گردن مدیران قبلی می‌اندازند؛ درحالی‌که اگر روابط، سالم باشد، نباید شاهد چنین رفتارهایی باشیم. رئیسی، بودجه‌بندی معیوب را یکی دیگر از زمینه‌های ایجاد فساد دانست و در ادامه به نظام یارانه‌های پنهان اشاره کرد و گفت: مسئله یارانه‌های پنهان اگر اصلاح نشود، فاصله فقیر و غنی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

نیاز به بگیر و ببند نیست
رئیس دستگاه قضا با اشاره به دغدغه خبرگان رهبری نسبت به وضعیت حجاب در جامعه گفت: در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم این را گفتم که اگر دستگاه‌های دولتی تصمیم بگیرند که وضعیت حجاب، سامان گیرد، حتماً شاهد تغییرات محسوسی خواهیم بود؛ چراکه در بحث رعایت عفاف و حجاب مراکز دولتی باید پیشقدم باشند؛ بنابراین نیازی هم به بگیر و ببند نیست.

ورود به تخلفات انتخاباتی
رئیسی به ایجاد ستاد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی با همکاری شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای در فصل انتخابات، تخلفاتی را مرتکب شوند و بعد هم انتخابات برگزار شود و کسی رسیدگی نکند. رئیس قوه قضاییه در جمع‌بندی بحث خود گفت: همه نهادهای مطلع می‌گویند فضایی که در کشور در حال شکل‌گیری است، فضایی است که افراد فاسد، احساس امنیت نمی‌کنند و ما همین را می‌خواهیم. این فضا باید تشدید شود تا افراد فاسد نتوانند در دستگاه‌ها لانه کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید