• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 81011
+
-

اعاده حیثیت مجلس

لاریجانی: حکمرانی در سطح قانونگذاری از جنس امور فکاهی نیست که دستاویز یک مجری کم اطلاع شود

مجلس
اعاده حیثیت مجلس


فرزانه آیینی ـ خبر‌نگار

دیروز روز دفاع مجلس از مجلس بود. علی لاریجانی از رسیدگی قضایی به اتهامات مطرح شده علیه مجلس خبر داد و 200نماینده در واکنش به این اتهام، طیفی از نمایندگان، مخالف شفافیت هستند؛ طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیری نظام را تدوین کرده و به مصاف مدعیان شفافیت رفتند.
از انتقادات تند و گزنده حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان واعظ معروف و روحانی راست‌نشین در بحث مخالفت نمایندگان با علنی شدن آرایشان و ماجرای تهمت زدن به پروانه سلحشوری، نماینده تهران در فضای مجازی با هشتگ آقازاده ماساژور گرفته تا حمله پیاپی صدا و سیما به روند قانون‌نویسی نمایندگان در لایحه قانون تجارت، همه در کنار هم برای مجلسی‌ها سپر دفاعی ساخت تا پس از 21روز غیبت با جدیت در برابر منتقدان و تخریب‌کنندگان بهارستان صف‌آرایی کنند. مجلس در 21روز گذشته به‌دلیل تعطیلات هفتگی بهارستان و دهه اول محرم و آغاز سال تحصیلی جدید جلسه علنی نداشت.

اولتیماتوم رئیس
علی لاریجانی دیروز در نطق پیش از دستور خود با تأکید بر اینکه آیا فحش و توهین به مجلس به‌عنوان مهم‌ترین رکن مردم‌سالاری نظام، جز خواسته آمریکا و اسرائیل است، ادامه داد: نگویید ما «انتقاد» کردیم. عبارات شما انتقاد از باب امر به معروف و نهی از منکر نبود. فحش و توهین بود. آیا در تاریخ انقلاب اسلامی هیچ سابقه‌ای برای چنین حرف‌هایی از جانب امام و رهبری بوده است؟
لاریجانی ادامه داد: این چه وضعی است که به یک یا چند نماینده اتهاماتی دروغ می‌زنند و چند سایت خبر آنها را منتشر کرده و بعد معلوم می‌شود که نخستین منتشر‌کننده سایت ضدانقلاب بوده است. آیا شما قبول ندارید و در روایات ندیده‌اید که آبروی مومن حرمت کعبه را دارد؟ در پیشگاه خدا چه می‌گویید؟
اشاره لاریجانی به ماجرای هشتگ آقازاده ماساژور است که از سوی طیفی خاص علیه پروانه سلحشوری نماینده تهران در فضای مجازی به جریان افتاد و  2 نفر از نمایندگان (محمدمهدی زاهدی و ناصر موسوی‌لاریگانی  از اعضای فراکسیون ولایی) نیز بر آن تأکید کردند.
این افراد مدعی شده بودند که برادرزاده سلحشوری یک مرکز فساد ماساژ را اداره می‌کرده است. خبری که خیلی زود از سوی برادر سلحشوری که از جانبازان دفاع‌مقدس است و از سوی شخص پروانه سلحشوری تکذیب شد.
رئیس مجلس با بیان اینکه «اهمیت فساد سیاسی کمتر از فساد اقتصادی نیست» از ریاست قوه قضاییه خواست که با این نوع فساد سیاسی برخورد کند.
او با بیان اینکه «کسی با نقد نظر نماینده مخالفت نمی‌کند ولی توهین و جعل دروغ ‌شأن متفاوتی دارد» از کمیسیون اصل ۹۰ خواست که به این مسئله رسیدگی کرده و به مجلس گزارش دهد و از طریق قوه قضاییه پیگیری لازم را به عمل آورد.

اخطار به صدا وسیما
لاریجانی در ادامه سخنرانی خود در مورد لایحه‌ تجارت و منتقدان آن گفت: متأسفانه قضاوت‌های ناصحیحی در مورد این لایحه صورت گرفته است. عجیب است که وقتی مجلس به یک قانون مادر ورود می‌کند سر و صدا در رسانه‌ها راه می‌افتد که چنین و چنان بوده است؛ بدون اینکه سوابق امر را بدانند و وقتی مجلس ورود نمی‌کند سر  و صدا راه می‌اندازند که چرا مجلس به این مسئله ورود نمی‌کند. چندبار باید این مسئله را گفت که این قانون اولا به‌صورت لایحه در دولت آقای خاتمی آورده شده و در چند دوره مجلس روی آن کار شده است. اتفاقا وقت زیادی روی این لایحه گذاشته شده است.
او گفت: اینکه در رادیو و تلویزیون بدون توجه به سوابق این لایحه طوری مطرح می‌شود که گویی یک روزه این لایحه به مجلس آمد و با عجله تصویب شد، کاری ناصواب و ناعادلانه است. حداقل زحمت بکشید ابعاد مسئله را بفهمید و بعد وارد کار شوید. تأسف‌آورتر از موضوع فوق برخی هزل‌گویی‌های مجریان تلویزیون در مورد این لایحه است. هیأت نظارت بر رفتار صدا و سیما باید به این موضوع رسیدگی کند. صدا و سیما موظف است که فرهنگ قانونی را در جامعه رشد دهد نه اینکه با سخنان تمسخرآمیزی مثل اینکه «مجلس رکورد زد» حرف‌هایی غلط مطرح کند.
رئیس قوه مقننه اظهار کرد: حکمرانی در سطح قانونگذاری از جنس امور فکاهی نیست که دستاویز یک مجری کم‌اطلاع شده و آن را وسیله هجوگویی قرار داده و «هِر و کر» راه بیندازد. متأسفانه برخی از نمایندگان در زمینه انتقاد به لایحه تجارت ‌شأن مجلس را رعایت نکردند. به هر حال از رئیس محترم صدا و سیما می‌خواهم به این وضع نابسامان شخصا رسیدگی کند.

طرحی جامع برای محک شفافیت منتقدان
لاریجانی در صدر مجلس نطق می‌کرد و در صحن بهارستان محمدعلی وکیلی، نماینده تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس به جد مشغول جمع‌آوری امضا ذیل طرحی بود که عیار شفافیت منتقدان مجلس را آشکار می‌کرد. او طرحی را به رأی نمایندگان گذاشته بود که به واسطه آن آرای نهادهای تصمیم‌گیرنده که صلاحیت سیاستگذاری یا وضع قانون و مقررات دارند علنی و رسانه‌ای خواهد شد؛ طرحی که با استقبال اکثریت مجلس روبه‌رو شد و به گفته وکیلی تا پایان نشست دیروز توانست امضای 200نماینده را همراه خود کند. براساس این طرح، مجلس شورای اسلامی، هیأت وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی، شوراهای شهر، روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی‌سازی رأی اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند. وی ادامه داد: طبق تبصره ماده واحده این طرح در مورد مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی این اقدام پس از رفع مراحل طبقه‌بندی قابل اجراست. وکیلی ادامه داد: امضا‌کنندگان از همه فراکسیون‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی بوده‌اند.

درباره دستمزدهایشان شفاف‌سازی‌ کنند
در کنار نطق لاریجانی و طرح جامع شفافیت وکیلی، صحن دیروز شاهد تذکرات پیاپی نمایندگان علیه تخریب‌کنندگان جایگاه نمایندگی بود؛ چنانچه محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز نیز در واکنش به صحبت‌های یکی از وعاظ در توهین به مجلس برای رأی ندادن به طرح شفافیت آرا گفت: بهتر است این آقای واعظ خودش قبل از همه بگوید که چقدر برای خواندن هر روضه و حضور در پشت تریبون پول می‌گیرد. آقایان شفاف‌سازی‌ را از خودشان شروع کنند. او ادامه داد: در حوزه انتخابیه بنده برخی مداحان در ایام عزاداری چند میلیون پول می‌گیرند تا روضه بخوانند. آقایان قبل از آنکه دنبال شفافیت باشند از خودشان شروع کنند و وضعیت‌شان را مشخص کنند.
اشاره صباغیان به علیرضا پناهیان بود که در شب هفتم محرم در منبر یکی از عزاداری‌ها به مجلس تاخت و گفت:« هر چی نماینده انتخاب می‌کنی اکثریت رأی می‌دهند به اینکه رأی نماینده‌ها شفاف نباید باشد. چه خبرتان است؟ بعد به‌صورت بسیار جاهلانه و احمقانه‌ای می‌گویند مگر می‌خواهید تفتیش عقاید بکنید؟ مگر شما آنجا رأی به عقاید می‌دهید؟! غلط کردید شما با عقاید چه ربطی دارید؟ رأیت را بگو، به چی رأی دادی و به چی رأی ندادی. غلط می‌کنید شما براساس عقاید رأی بدهی، براساس کار کارشناسی باید رأی بدهی.»


شفافیت یعنی به توپ بستن مجلس

اگر چه در فضای ایجاد شده قریب به اتفاق نمایندگان علمدار دفاع از شفافیت شده‌اند اما در این بین معدودی از نمایندگان با طرح شفافیت آرای مجلس مخالفند، چنانچه بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با مساوی دانستن شفافیت آرای نمایندگان با به توپ بستن مجلس آن را برخلاف استقلال مجلس و نمایندگان دانست. او گفت: شما اول ببینید که پرچمداران طرح شفافیت آرا که بالظاهر، طرح قشنگی هم می‌آید و همه آن را می‌پسندند اما پشت آن خیلی خطرناک است، چه کسانی هستند. وی افزود: وقتی در مورد یک طرح حتی در زمانی که رای‌ها مشخص نیست، نماینده را اینگونه مورد تهدید قرار می‌دهند، به‌نظر شما بعد از تصویب این طرح گروه‌های فشار به خواسته‌های خود می‌رسند یا نمی‌رسند؟ یعنی هر چیزی که هم‌اکنون منع قانونی ندارد، مثل ورود زنان در ورزشگاه‌ها، درصورت شفاف‌سازی آراء، آن را با فشاری که گروه‌های فشار می‌آورند و مسائلی که جنبه قانونی ندارد قانونمند می‌کنند؛‌ مانند بلایی که زمان بررسی FATF بر سرنمایندگان آوردند اما چون رای‌ها شفاف نبود FATF رأی آورد. سخنگوی فراکسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: علمداران شفافیت‌ چرا به طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رأی ندادند و مخالفت کردند؟  اگر بحث شفافیت است، مگر تحقیق و تفحص می‌خواست چه کاری انجام دهد؟ می‌خواست وضعیت مالی شهرداری تهران را که ابهامات زیادی روی آن است شفاف کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید