• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80983
+
-

در بدترین حالت، بهترین!

در بدترین حالت، بهترین!

وقتی جایزه پوشکاش (زیباترین گل سال) را به لیونل مسی و گل فوق‌العاده‌اش به بتیس ندادند، مهم‌ترین جایزه مراسم «دِ بست» تا اندازه‌ای اسپویل شد. حالا می‌شد حدس زد در غیاب رونالدو که مراسم را تحریم کرده بود، سناریوی هیجان‌انگیزتری در انتظار مسی است. پاکتی را که اسم بهترین بازیکن سال داخلش بود، خود جیانی اینفانتینو، باز کرد. او نام مسی را خواند و چند ثانیه بعد دوربین فن‌دایک را نشان داد که لبخند می‌زد. پیش از مراسم، بسیاری تصور می‌کردند مدافع هلندی لیورپول، شانس بیشتری از رقبایش دارد؛ درست مثل مراسم انتخاب بهترین بازیکن اروپا. در مراسم 
دِ بست، فن‌دایک دوم و کریستیانو رونالدو سوم شد. این ششمین‌بار بود که مسی به‌عنوان بهترین بازیکن سال انتخاب می‌شد، درحالی‌که رونالدو 5بار این عنوان را به‌دست آورده است.
فن‌دایک لیگ قهرمانان اروپا را با لیورپول برده بود. در نیمه‌نهایی همین لیگ، بارسلونا را با مسی کنار زده بود. در لیگ‌برتر انگلیس نمایش درخشانی داشت و تنها با یک امتیاز کمتر، قهرمانی را به سیتی داده بود. تیم ملی هلند هم با او و دلیخت و دی‌یانگ، جان تازه‌ای گرفته بود. اما همه این امتیازهای مثبت برای انتخاب فن‌دایک کافی نبود؛ چرا‌که مسی هم با وجود ناکامی بارسلونا در لیگ قهرمانان، جام حذفی اسپانیا و سوپرکاپ این کشور و البته حذف از کوپاآمریکا با آرژانتین، آمار فردی چشم‌نوازی داشته؛ بهترین گلزن لیگ اسپانیا، بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا، برنده کفش طلا، بیشترین دریبل، بیشترین پاس‌گل، بیشترین گل از روی ضربه کاشته و بیشترین خلق موقعیت.
پس از این انتخاب، نموداری منتشر شد که ستاره‌های 5لیگ بزرگ اروپا را در 2 آیتم گل و خلق موقعیت با هم مقایسه کرده بود. صلاح، مانه، رونالدو، امباپه، سوارز، لواندوفسکی، آگوئرو و دیگر ستاره‌های سرشناس، همگی در این نمودار موقعیتی نزدیک به هم داشتند، اما مسی با 40موقعیت گل و بیش از 45گل زده، شرایطی بسیار متفاوت از دیگران داشت.
البته حتی این نمودار و برتری آماری مسی هم تردیدها درباره درستی انتخاب او را از بین نبرد، چرا‌که رقیب اصلی‌اش، فن‌دایک، به‌عنوان یک مدافع نمی‌توانست هیچ نمودار مشترکی با مسی داشته باشد.
اما بهترین بازیکن سال فیفا چگونه انتخاب می‌شود؟ براساس مکانیسم جدید فیفا، 25درصد امتیازها به آرای مربیان تمام تیم‌های ملی دنیا اختصاص پیدا می‌کند، 25درصد آرای کاپیتان‌های ملی، 25درصد روزنامه‌نگاران و 25درصد هم آرای اینترنتی هواداران. مسی هم در میان مربیان، هم کاپیتان‌ها و هم آرای مردمی، بیش از دیگر رقبا رأی داشت اما انتخاب اول روزنامه‌نگاران فن‌دایک بود.
  کی به کی رأی داد؟
مسی: مانه، رونالدو، دی‌یانگ
فن‌دایک: مسی، صلاح، مانه
رونالدو: دلیخت، دی‌یانگ، امباپه
مسعود شجاعی: رونالدو، مسی، فن‌دایک
ویلموتس: رونالدو، مسی، آزارد 
 دیگر بهترین‌ها:
بهترین فوتبالیست زن: مگان رپینو (آمریکا)
بهترین مربی مرد: یورگن کلوپ (لیورپول)
بهترین مربی زنان: جیل الیس (تیم ملی آمریکا)
بهترین دروازه‌بان: آلیسون بکر (لیورپول)
بهترین گل سال(پوشکاش): دانیل ژوری 
جایزه بازی جوانمردانه: لیدزیونایتد
بهترین هوادار سال: سیلویا گرسکو که فرزندش تولد زودرس داشت و به همین دلیل نابینا‌ست و با مشکلات زیادی روبه‌رو‌ست ولی علاقه به فوتبال و تیم پالمیراس باعث شد تا مادرش تمام بازی‌های پالمیراس را برای او گزارش کند.
تیم منتخب سال فیفا: آلیسون، د‌لیخت، راموس، فن‌دایک، مارسلو، مودریچ، آزارد، دی‌یانگ، امباپه، رونالدو، مسی.
  سهم ایران از دِ بست!
جیانی اینفانتینو، رئیس ایتالیایی فیفا وقتی روی سن آمد تا جایزه مسی را بدهد، چند جمله درباره فوتبال ایران حرف زد. او گفت: «در ایران مشکلی وجود دارد که زنان اجازه دیدن فوتبال مردان را ندارند. ما در این زمینه فعال بودیم و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به ما اطمینان داده‌اند و گفته‌اند این وضعیت از بازی بعدی مقدماتی تیم ملی ایران در روز دهم‌ماه اکتبر تغییر می‌کند.»
مگان راپینو، کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا هم که به‌عنوان بازیکن زن سال انتخاب شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید