• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80767
+
-

۲۸۵ کودک کار زیر پوشش بهزیستی خراسان شمالی

خبر
۲۸۵ کودک کار زیر پوشش بهزیستی خراسان شمالی

‌۲۸۵ کودک کار شناسایی شده در خراسان شمالی زیر پوشش خدمات 3 مرکز حمایتی و دولتی استان هستند. به گزارش ایرنا، معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی اظهار کرد: به این کودکان در ۲ مرکز حمایتی و آموزشی کودکان کار و یک مرکز نگهداری دولتی حمایت‌های مختلف آموزشی، حرفه‌ای، بهداشتی و پزشکی ارائه می‌شود. «علی‌اکبر صحرانورد» با بیان این‌که کودکان کار در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارند، افزود: تنها مرکز دولتی و حمایتی بهزیستی استان از سال قبل تاکنون ۵۷ نفر را زیر پوشش برده است. هم اکنون ۱۹ کودک در این مرکز نگهداری می‌شوند که این رقم نسبت به موعد مشابه سال قبل ۹ نفر کاهش دارد. 

وی با بیان این‌که این کاهش به معنای کم شدن کودکان کار نیست، ادامه داد: کودکان کار در این مرکز دولتی به صورت ثابت نگهداری نمی‌شوند. ممکن است در مقطعی تعداد آنها افزایش یا کاهش داشته باشد. صحرانورد گفت: این کودکان معمولا از طریق قضایی به بهزیستی معرفی و به این مرکز ارجاع داده می‌شوند. آنها از خدمات مختلفی برخوردار می‌شوند. برخی از آنها که گرفتار اعتیاد بوده‌اند پس از بهبود به این مرکز ارجاع داده شده‌اند که از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند و سپس ترخیص می‌شوند. این مسئول افزود: این کودکان آسیب‌دیده از خدمات روان‌درمانی نیز بهره می‌برند و حتی مشکلات حقوقی آنها هم بررسی و تا حد امکان حل خواهد شد.

آنها طی مدتی که زیر پوشش مراکز حمایتی بهزیستی هستند، از بیمه نیز برخوردار می‌شوند. صحرانورد، مهارت‌آموزی را یکی از مهم‌ترین ارکان برای کودکان کار برشمرد و اظهار کرد: از آنجایی که این کودکان ممکن است موفق به پیدا کردن کار نشوند، پس از کسب مهارت می‌توانند از اعتباری به عنوان سرمایه کار برخوردار شوند تا مستقل و از چرخه حمایتی بهزیستی خارج شوند. معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی با اعلام این که ۹۸ درصد از این کودکان مشغول به تحصیل هستند، گفت: با پیگیری‌هایی که مددکاران این اداره کل انجام داده‌اند، حتی تعدادی از این کودکان که ترک تحصیل کرده بودند به چرخه آموزشی بازگردانده شدند و با کمک‌های بهزیستی، تحصیل خود را ادامه می‌دهند. 

وی به کاهش اعتبارات این بخش نیز اشاره و اظهار کرد: در سال جاری اعتبار سرانه مراکز حمایتی و آموزشی کودکان کار ۳۶ درصد و اعتبار ساماندهی آنها ۴۸ درصد کاهش یافته است. هم اکنون ۳۸ هزار و ۷۰۰ خانوار شامل ۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی خراسان شمالی هستند که ۱۹ هزار نفر آنها در حوزه توانبخشی و بقیه زنان سرپرست خانوار، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست و افراد دچار آسیب و اعتیاد هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید