• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80734
+
-

توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های استان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با شروع فصل سرما، برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا، واکسن آن به اندازه کافی در داروخانه‌های استان توزیع شده است و کمبودی وجود ندارد. «مهتاب شاهماری» در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: آنفلوآنزا یک نوع بیماری است که با شروع فصل سرما با علائمی مانند علائم سرماخوردگی ظاهر می‌شود و مردم برای پیشگیری از آن واکسن آنفلوآنزا را تهیه و تزریق می‌کنند.

وی افزود: آنفلوآنزا معمولا خطرناک نیست و یک عفونت ویروسی خفیف است، اما انواعی از آن سالانه جان افراد زیادی را در معرض خطر قرار می‌دهد و حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر سالانه به‌ علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

شاهماری گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزای فصلی 4 ظرفیتی با نام تجاری ۲۰۱۹-۲۰۲۰ Influvac Tetra محصول کمپانی Abbott کشور هلند مجوز استفاده برای کودکان زیر ۳ سال را ندارد و فقط برای بزرگسالان و کودکان بالای ۳ سال قابل استفاده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: مصرف سایر برندهای واکسن آنفلوآنزا از جمله شکل ۳ ظرفیتی واکسن Influvac 2019-2020 و واکسن ۴ ظرفیتی Vaxigrip Tetra محصول شرکت سانوفی پاستور فرانسه، در صورتی که از مجاری قانونی و مجاز توزیع شوند، با تجویز پزشک برای استفاده اطفال بالای ۶ ماه مجاز هستند.

وی تاکید کرد: کودکان زیر ۶ ماه، افرادی که در عرض ۶ هفته بعد از واکسیناسیون قبلی آنفلوآنزا دچار سندرم گیلن‌باره شده‌اند، افرادی که بیماری‌های حاد تبدار دارند، افرادی که به واکسن آنفلوآنزای قبلی واکنش آلرژیک داشته‌اند و افرادی که سابقه حساسیت و آلرژی شدید به تخم‌مرغ دارند، نباید واکسینه شوند.

به گفته شاهماری، بعد از واکسیناسیون آنفلوآنزا حدود ۲ هفته طول می‌کشد که حداکثر آنتی‌بادی محافظتی به وجود آید. این مسئول گفت: واکسن آنفلوآنزا سیستم ایمنی بدن را تضعیف نمی‌کند، بلکه سیستم ایمنی را در برابر ویروس آنفلوآنزا تقویت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید