• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80721
+
-

توقف تولید پراید و پژو 405

توقف تولید پراید و پژو 405


 شمارش معکوس برای توقف تولید پراید و پژو 405 به‌دلیل مشکلات ایمنی و اجرای استانداردهای جدید خودرویی درحالی آغاز شده که تیراژ تولید خودرو کاهش یافته است. با سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  تأثیر توقف احتمالی تولید برخی خودروهای پرتیراژ بر بازار چگونه خواهد بود؟
واقعیت این است که باید روزی تولید پراید یا پژو 405 متوقف شود. برای انجام این کار نیز باید شرکت‌های خودروسازی تعداد پلتفرم‌های جدید و تیراژ تولید بقیه محصولاتی که قابلیت رشد تولید را دارند افزایش دهند. مثلا سایپا چند پلتفرم مانند رهام را دارد که باید سریع‌تر اجرایی کند. اما باید بپذیریم که ارائه خودروی جایگزین با توقف تولید خودرو روی پلتفرم‌های قدیمی نیازمند کار و هزینه بیشتر است. از سوی دیگر برای تامین نیاز بازار و جلوگیری از تأثیر کاهش تیراژ تولید و عرضه خودروهای پرفروش با پلتفرم‌های قدیمی که در نظر است با اجرای استانداردهای جدید، تولید آنها متوقف شود، باید هر چه سریع‌تر تیراژ تولید خودروهایی را که مدت زمان زیادی از عمر تولید آنها نمی‌گذرد، افزایش یابد، تا خلأ احتمالی عرضه خودرو تامین و سهم بازار خودروسازان حفظ شود.
  آیا ارائه خودروهای جایگزین، قیمت‌ خودرو را افزایش نمی‌دهد؟ 
 باید جایگزین پراید خودرویی مانند تیبا و ساینا باشد، اکنون که امکان همکاری با خودروسازان خارجی برای تولید و عرضه پلتفرم‌های جدید و مشترک خودرو وجود ندارد. علاوه بر این، مشکلات ناشی از ثبت‌نام پیش‌فروش برخی خودروهای تولید مشترک، مانند محصولات رنو سربار مشکلات خودروسازان شده و در نظر است چند محصول پرتیراژ داخلی جایگزین این خودروها شوند، اما این امر نیازمند رشد تیراژ تولید خودروهایی است که بر مبنای پلتفرم‌های قدیمی قبلی تولید می‌شود. بر این اساس باید فعلا فشار تولید خودروسازان روی خودروهایی متمرکز شود که تکلیف قانونی برای توقف تولید آنها وجود ندارد و اینگونه خودروها به‌تدریج جایگزین پراید و پژو 405 شوند. با وجود این بدیهی است که تولید این خودروهای جایگزین با امکانات بیشتر، نیازمند تامین نقدینگی و پرداخت رشد هزینه تمام‌شده تولید است و با این روند قطعا این خودروهای جایگزین، سطح قیمتی خودروهای رده پایین جدول قیمت‌ها را افزایش خواهند داد.
  امکان تحقق هدفگذاری امسال وزارت صنعت برای تولید خودرو وجود دارد؟
بنابر هدفگذاری وزارت صنعت، مقرر شده تا پایان امسال یک میلیون و 200هزار دستگاه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی تولید شود اما باید بپذیریم که مشکلات ناشی از تحریم‌ها، کمبود نقدینگی و تامین قطعات، امکان تحقق این هدف را سخت‌تر کرده است. گرچه هنوز آمار دقیقی از تیراژ تولید 2شرکت بزرگ خودروسازی کشور در 6ماه نخست امسال ارائه نشده، اما به‌نظر می‌رسد طی این مدت ایران‌خودرو و سایپا حدود 450هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. در واقع منشأ اصلی کاهش تیراژ تولید خودرو در کشور علاوه بر تحریم‌ها، کمبود نقدینگی و مشکل تامین منابع مالی است، چرا که هنوز حتی تسهیلات مصوب 844میلیون یورویی دولت برای خروج قطعه‌سازان و خودروسازان از بحران نیز پرداخت نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید