• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80617
+
-

عابران پیاده، بیشترین قربانیان حوادث رانندگی در یزد

در ۶ ماه امسال ۱۹ عابر پیاده در یزد قربانی حوادث رانندگی شدند

شهری
عابران پیاده، بیشترین قربانیان حوادث رانندگی در یزد

  قربانیان حوادث رانندگی، دیگر فقط راکبان موتورسیکلت‌ها و سرنشینان خودروها نیستند، آمارها نشان می‌دهد عابران پیاده، قربانیان اصلی حوادث رانندگی در سال‌های اخیر بوده‌اند.
به گزارش ایرنا، علل قربانی شدن عابران پیاده در تصادفات درون شهری، فقط خود عابر یا راننده نیست و می‌توان علل دیگری همچون سد معبر، مکانیزه نبودن پل‌های عابر پیاده، ساختار نامناسب گذرگاه‌های عابر پیاده و نبود جان‌پناه در خیابان‌های عریض را هم دخیل دانست.
مناسب نبودن ساختار گذرگاه‌های عابر پیاده هم در ایجاد تصادف عابران پیاده با وسایل نقلیه تاثیرگذار است، از آن جمله می‌توان به خط ایست مناسب، با برجستگی استاندارد و شبرنگ‌دار و تابلوهای راهنمایی و علائم هشداری عابران در خیابان‌های فاقد پیاده‌رو اشاره کرد تا عابران در جهت خلاف وسایل نقلیه حرکت نکنند و بتوانند خودروهایی را که از روبه‌رو در حال حرکت هستند، ببینند.

۱۹ عابر پیاده، قربانی حوادث رانندگی 
سرپرست پلیس راهور استان یزد گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۱۹ عابر پیاده در این استان، قربانی حوادث رانندگی شدند و عابران پیاده در این زمینه در صدر قرار دارند.
سرهنگ «رضا زارع» افزود: ۶ نفر از عابران متوفی، زیر ۱۰ سال و به همین تعداد هم بالای ۵۰ سال سن داشتند و بقیه آنها را افرادی در حیطه سنی ۲۰ تا ۵۰ سال تشکیل می‌دادند.
به گفته وی همچنین طی این مدت 5 موتورسوار ۱۰ تا ۲۰ ساله فوت کردند و 5 نفر از جان‌باختگان هم بالای ۵۰ سال داشتند.
وی علت اصلی سوانح رانندگی در این استان در ۶ ماه امسال را رعایت نکردن حق تقدم با ۵۲ درصد، توجه نکردن به جلو با ۳۹ درصد و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه با ۹ درصد اعلام کرد.
سرپرست پلیس راهور استان یزد بیشترین زمان تصادفات که در راس آنها برخورد با عابران پیاده است را بین ساعت ۱۶ تا ۲۰ اعلام کرد و یادآور شد: خیابان امام از میدان شهید بهشتی تا سه‌راه فهادان، بلوار گلستان شرقی و غربی آزادشهر، خیابان سید گلسرخ، بلوار شهید بهشتی، بلوار بسیج و خیابان شهید رجایی، شاهد بیشترین حجم تصادفات رانندگی در شهر یزد بوده که یک پای تصادفات عابران بوده‌اند.
وی اضافه کرد: در سال گذشته ۱۶ فوتی در حوادث رانندگی به ثبت رسید که ۱۲ نفر آنان مربوط به شهر یزد بودند و در 3ماه نخست امسال هم 3 دانش‌آموز در مسیر مدرسه به علت سوانح رانندگی جان باختند.

رسانه‌ها یاری کنند
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهنمایی و رانندگی یزد هم با بیان این‌که برای کاهش حوادث رانندگی دست نیاز به سوی رسانه‌ها دراز می‌کنیم، گفت: بسیاری از خانواده‌ها به علت حوادث رانندگی، بی‌سرپرست شدند که مایه تاسف است. سرهنگ «علیرضا آدمی‌زاده» افزود: متاسفانه عمده افرادی که به علت سوانح رانندگی مجروح می‌شوند یا فوت می‌کنند از اقشار آسیب‌پذیر و بی‌بضاعت جامعه هستند.
وی تصریح کرد: علی‌رغم کمبود امکانات، تمام سعی خود را برای آموزش افراد به کار گرفته‌ایم اما راهنمایی و رانندگی نمی‌تواند به تنهایی این معضل را رفع کند و باید سایر دستگاه‌ها هم پای کار باشند.
وی با انتقاد از این‌که متاسفانه دستگاه‌های ذی‌ربط با راهور همکاری نمی‌کنند و وارد این عرصه نشده‌اند و فقط راهور را متولی می‌دانند‌، افزود: برخی سایت‌ها نیز مطالب مغرضانه می‌نویسند و به دنبال علاج درد نیستند.
سرهنگ آدمی‌‌زاده با بیان این‌که رسانه‌ها باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند، تصریح کرد: هنوز نتوانسته‌ایم در رفتار ترافیکی مردم تغییری ایجاد کنیم، جریمه‌ها هم دیگر جوابگو نیست و مردم به جریمه عادت کرده‌اند و با آن زندگی می‌کنند.
وی از وجود ۲۸۰ نقطه حادثه‌خیز در استان خبر داد و اضافه کرد: در نیمه نخست امسال 3 هزار و ۳۲ نفر در حوادث رانندگی مجروح و ۵۶ نفر هم فوت کردند.

   هشدارهای کارشناسی

کارشناسان راهور توصیه می‌کنند که عابران برای دیدن و دیده شدن در تاریکی شب، لباسی بپوشند که رانندگان عبوری بهتر آنها را ببینند، حتی‌المقدور از لباس و کفش بازتابنده نور و رنگ روشن استفاده کنند. در هنگام تاریکی هوا از قسمت‌های روشن و زیر نور چراغ‌های خیابان عبور کنند تا رانندگان بتوانند آنها را به‌خوبی ببینند و در هنگام عبور از تقاطع، مراقب خودروهایی که گردش به چپ یا راست می‌کنند، باشند.
همچنین کارشناسان معتقدند عابران پیاده لازم است در حاشیه بزرگراه‌ها و معابری که سرعت خودروها بالاست، پیاده‌روی نکنند. در گذرگاه‌های عریض و دارای جزیره میانی باید عبور از خیابان به‌صورت دو مرحله‌ای صورت گیرد، اگر از میان خودروهای پارک شده عبور می‌کنند، ابتدا در کنار اتومبیل و در حاشیه خیابان توقف کنند و در صورت نبود خطر با رعایت مراحل عبور، از خیابان رد شوند.
همچنین افراد در هنگام عبور از عرض خیابان، از جلو یا پشت اتوبوس عبور نکنند و صبر کنند تا پس از حرکت اتوبوس، اقدام به رفتن کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید