• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80600
+
-

«شیرگ آقا» نگران از سیل پاییزه

تا آغاز فصل بارندگی‌ها زمان زیادی نمانده، در حالی که وضعیت برخی روستاهای سیل‌زده استان همچنان نگران‌کننده است

روستا
«شیرگ آقا» نگران از سیل پاییزه

پاییز از راه رسیده است و نگرانی‌ها از باقی ماندن برخی خرابی‌ها و مشکلات در مناطق خسارت‌دیده از سیل بهار امسال دوچندان شده است. به گزارش ایرنا، اواخر سال گذشته و اوایل امسال بارش باران در بسیاری از استان‌های کشور موجب سیل شد و خسارت‌های سنگینی برجا گذاشت، اما در خراسان جنوبی با آمادگی قبلی و آگاهی‌رسانی که انجام شده بود، از بسیاری خسارت‌های احتمالی پیشگیری شد. با این حال سیل به چند شهرستان استان خسارت وارد کرد. 

ابتدای خرداد بود که بارش‌های رگباری طی چند ساعت تبدیل به سیل‌ خروشان شد و در روستاهایی از شهرستان‌های سربیشه، درمیان و بشرویه خسارت‌های فراوانی برجا گذاشت که از مهم‌ترین آنها آوار خانه‌های ناایمن بر سر مردم بود. یکی از روستاهایی که دچار خسارت سیل شد، روستای «شیرگ آقا» سربیشه بود. استاندار در اولین ساعات وقوع سیل در این روستا حاضر شد و دستورات لازم را برای رسیدگی به سیل‌زدگان صادر کرد. 

۷۰ چادر اسکان در اختیار اهالی روستا قرار گرفت و تخلیه آب و گل و لای از خانه‌های این روستا توسط نیروهای امدادی و ۵۰ نفر از جهادگران بسیج سازندگی در دستور کار قرار گرفت که بعد از چند روز به اتمام رسید. مشکلات اهالی روستا رفع نشده چراکه سیل بخشی از خانه‌های خشت و گلی آنها را ویران کرده است، اما نتیجه بازدیدی که کارشناسان و دست‌اندرکاران از این روستا داشتند این بود که روستا دیگر محل مناسبی برای ساخت‌و‌ساز و جانمایی خانه نیست، زیرا ممکن است با بارندگی‌های رگباری مجدد در خطر وقوع سیل قرار بگیرد. 

طرح انتقال روستا به 1۵۰۰ متر آن‌طرف‌تر مطرح شد که عده زیادی از اهالی موافق بودند و تعداد محدودی نیز با این طرح مخالفت کردند. یکی از اعضای شورای اسلامی روستای شیرگ گفت: از همان روزهای اولیه وقوع سیل تاکنون بارها به ادارات مختلف مراجعه کرده‌ام اما هنوز به نتیجه‌ای که باید، نرسیده‌ام. وقتی حال و روز مردم روستا را می‌بینم شرمنده می‌شوم که نتوانسته‌ام کاری انجام بدهم. «علی اکبر مولایی» افزود: روزی نیست که حضوری یا تلفنی با مدیران مربوطه موضوع خانه‌های روستای شیرگ را پیگیری نکرده باشم. وی جمعیت ساکن این روستا را ۹۵ خانوار اعلام کرد و گفت: ۷۵ خانوار زیر پوشش کمیته امداد هستند همچنین ۹۰ درصد خانه‌های این روستا قابل سکونت نیست و نمی‌توان آنها را تعمیر کرد.


محدودیتی برای بازسازی وجود ندارد

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: برای ساخت واحدهایی که در سیل تخریب شده‌اند در استان هیچ محدودیتی نداریم، اما از سوی خیلی از افراد استقبال نشده است. «محمدصادق معتمدیان» افزود: در روستای «شیرگ آقا» در سربیشه بحث جابه‌جایی یا انتقال روستا مطرح است، چون در مسیل قرار دارد و ساخت‌وساز در محیط کنونی به مصلحت نیست. 

وی بیان کرد: اگر تمامی اهالی روستا موافق باشند، جابه‌جایی انجام خواهد شد، در حالی که تعدادی از اهالی مخالفت کرده و نظر به جانمایی مسکن خود دارند. راهکار اصلی این است که همه اهالی روستا موافق انتقال شوند و تعهد محضری بدهند، چراکه انتقال روستا، امکانات، زیرساخت‌ها و سایر موارد هزینه‌بر و زمان‌بر است و اگر مردم همکاری نکنند، کار پیش نمی‌رود. 


بازسازی پس از جابه‌جایی 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی درباره منازل خسارت‌دیده روستای شیرگ سربیشه گفت: در این روستا 8 واحد مسکونی صددرصد تخریب شده بود که در قالب قرارگاه بازسازی، صاحبان آنها برای جانمایی و دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند. «علی‌اصغر آسمانی‌مقدم» افزود: براساس صورت‌جلسه تنظیم‌شده در فرمانداری شهرستان سربیشه، این افراد متعهد شدند اگر نیاز به دیوار ساحلی یا پشتیبانی داشته باشند، خودشان اقدام کنند. 

وی گفت: سایر اهالی این روستا نیز خواستار انتقال از این منطقه به سمت باغستان (۱۵۰۰ متر فاصله) هستند، اما هنوز اقدامی در این زمینه نشده و منتظر دستور قرارگاه بازسازی در این خصوص هستیم. مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی تصریح کرد: تمامی امکانات زیرساختی از جمله آب، برق، گاز و سایر امکانات در طرح توسعه فراهم است و به محض دریافت موافقت نسبت به احداث منازل مسکونی متقاضیان اقدام خواهد شد. وی افزود: از همان روزهای ابتدایی بعد از سیل کار آواربرداری از منازل تخریبی آغاز شد و برای احداث و جانمایی منازلی که دچار خسارت شده بودند، تسهیلات در نظر گرفته شد. 

آسمانی‌مقدم گفت: در مجموع ۱۴۸ پرونده برای احداث مسکن در شهرستان‌های سیل‌زده تشکیل شد که تاکنون ۱۲۹ مورد انعقاد قرارداد شده است. وی اظهار کرد: تاکنون ۱۲۶ مورد جانمایی منزل مسکونی، ۱۱۹ مورد پی‌کنی و ۱۱۰ مورد بتن‌ریزی در مناطق سیل‌زده انجام شده است. تا آغاز فصل بارندگی‌ها زمان زیادی نمانده، در حالی که وضعیت برخی روستاهای سیل‌زده استان همچنان نگران‌کننده است. مسئولان خراسان جنوبی تاکنون برای پیگیری و رفع مشکل مردم تلاش کرده‌اند و باید کمر همت را بست و قبل از این‌که نخستین بارندگی شدید در استان مشکل‌ساز شود، واحدهای آسیب‌دیده را بازسازی کرد. روستای «شیرگ آقا» از توابع شهرستان مرزی سربیشه در ۷۰ کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی و در دامنه کوه مون‌آباد قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید