• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80536
+
-

گیرکردن پل منگل سوادکوه در سیل بهاری

پیگیری
گیرکردن پل منگل سوادکوه در سیل بهاری

 پل منگل در شهرستان سوادکوه شمالی که تخریب شده و ارتباط روستایی به همین نام و چند روستای دیگر را به مرکز شهرستان برقرار می‌کند، با گذشت 5 ماه از سیل بهاری همچنان به حال خود رها شده است.به گزارش ایرنا، این پل بامداد 4 اردیبهشت ماه امسال به دنبال بارندگی‌های شدید پس از سیل و سیلاب اصلی در فروردین، فروریخت و مسئولان شهرستان در آن زمان از خرابی پل به عنوان مهم‌ترین مشکل منطقه یاد کرده بودند.

با تخریب پل منگل بیشتر از همه اهالی روستای منگل دچار مشکل شدند. این مشکلات همچنان ادامه دارد و ساکنان روستا می‌گویند تاکنون کار خاصی برای آواربرداری و ساخت پل انجام نشده است. ظاهرا دستگاه‌های متولی برنامه‌ای هم ندارند. اهالی برای برون‌رفت از مشکل با نصب چند کلاف در کنار پل تخریب شده، یک پل موقت ساخته‌اند که امنیت آن حتی در تابستان نیز با بارندگی بسیار کم، مورد تردید است.


دغدغه اهالی 

دغدغه اهالی با توجه به آغاز بارندگی‌های پاییزی بیشتر شده است، چون از بین رفتن پل جدید که فقط با یک بارندگی متوسط رخ خواهد داد، سبب می‌شود تا ارتباط با مرکز شهرستان و دیگر مناطق قطع شود و وضعیت بحرانی ایجاد کند.خانمی از اهالی روستای منگل گفت:‌ ای کاش پل موقت توسط اهالی ساخته نمی‌شد، چون این پل نه امنیت بالایی دارد و نه مشکل اهالی روستا را برطرف کرده است. همین امر سبب شده تا دستگاه‌های متولی اقدامی انجام ندهند. 

وی توضیح داد: متاسفانه از زمان تخریب این پل هزینه‌های رفت و آمد ما به مرکز شهر چندین برابر شده است، چون در گذشته مردم با صرف زمان کمتر از ۱۰ دقیقه به جاده اصلی (کمربندی) می‌رسیدند، اما هم‌اکنون باید بیش از یک ساعت زمان بگذارند و کرایه بیشتری هم پرداخت کنند.اولادی گفت: به عنوان کسی که در روستای منگل مغازه دارم، برای آوردن وسایل باید چندین ساعت وقت صرف کنم در حالی که قبل از تخریب این پل زمان کمتری از من گرفته می‌شد.این روستایی با گلایه از بی‌توجهی مسئولان نسبت به احداث پل جدید ادامه داد: چند باری شاهد بودیم تعدادی افراد به عنوان کارشناس آمدند و نگاهی به پل تخریب شده انداختند و رفتند، اما دریغ از یک اقدام کوچک برای حل مشکل اهالی.


خطرپل برای دانش‌آموزان

وی به افزایش احتمال وقوع حادثه اشاره کرد و گفت: اخیرا ۲ جوان موتورسوار که نمی‌دانستند پل اصلی تخریب شده چون آواربرداری هم انجام نشده بود، از روی پل سقوط کردند که یکی از آنها جان باخت و دیگری به شدت زخمی شد.اولادی با تاکید بر این‌که در حال حاضر حتی برای انتقال بیماران‌ به بیمارستان نیز مردم با مشکل مواجهند، افزود: یکی از نزدیکانم که دچار سکته شده بود به دلیل دیر رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.وی گفت: با شروع سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان روستایی نیز برای رفتن به مدرسه مشکل دارند، چراکه در این روستا مدرسه‌ای وجود ندارد و دانش‌آموزان باید از این پل عبور کنند تا به مدرسه خود در قائمشهر برسند.

 این مساله نگرانی بسیار زیادی برای خانواده‌های این دانش‌آموزان ایجاد کرده است.یکی دیگر از اهالی روستای منگل هم بیان کرد: شغل بیشتر اهالی کشاورزی است و در حال حاضر آنان برای عبور و مرور ماشین‌آلات کشاورزی خود با مشکل مواجهند.«جابر خلیلی» افزود: هنگام بارندگی مشکل ما در کسب و کار دوچندان می‌شود، چراکه پل موقت از امنیت برخوردار نیست.وی خواستار توجه بیشتر مسئولان به مشکل ایجاد شده برای اهالی روستا شد و ابراز امیدواری کرد که ساخت این پل هر چه سریع‌تر انجام شود.


پیمانکار در حال فعالیت است

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران هم در خصوص وضعیت پل منگل گفت: مردم آنچه انجام می‌شود را می‌بینند اما برای ساخت پل منگل نیاز به یکسری اطلاعات مهندسی است که در حال انجام است.«علی‌اصغر احمدی» با بیان این‌که پیمانکار طرح در حال فعالیت بوده و اطلاعات تخصصی جمع‌آوری شده است، ادامه داد: میله‌گرد برای شروع کار به روستا انتقال داده و از اعتبارات ملی نیز بودجه‌ای برای ساخت پل در نظر گرفته شده است.وی بیان کرد: زمان‌بندی برای اتمام طرح به پیمانکار که با اداره راهداری به توافق رسیده است، مربوط است.

این خبر را به اشتراک بگذارید