• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80527
+
-

عمل قلب «تاوی» در مشهد

جراحی قلب تاوی برای بیماران بالای 60 سال که دارای مشکلات ریوی و مغزی هستند و خطر عمل قلب باز برای آنان بیشتر است، انجام می‌گیرد

درمان
عمل قلب «تاوی» در مشهد

بهناز رحیمیان | خراسان - خبرنگار: 

«تاوی» یک جراحی پیشرفته قلب است که در آن نیازی به باز کردن قفسه سینه نیست و دریچه آئورت از راه شریان کشاله ران با ابزار خاص وارد قلب بیمار می‌شود. این جراحی کمتر تهاجمی برای بیماران با شرایط سنی بالا و دارای ریسک خطر عمل قلب باز انجام می‌شود. هجدهمین جراحی قلب به روش «تاوی» در بیمارستان رضوی مشهد در این هفته با موفقیت انجام شد. 


یارانه برای دریچه‌های قلب

به گفته رئیس شورای راهبردی قلب و عروق بیمارستان رضوی، در جراحی قلب تاوی که روش نوینی در جهان است، کاشت دریچه قلب به روش بالون زدن و آنژیوگرافی از طریق شریان کشاله ران انجام می‌شود و در محل مخصوص قرار ‌می‌گیرد. در این روش دریچه آئورت و میترال به صورت جمع‌شده و با حجم بسیار پایین از کشاله ران وارد قلب و در آنجا باز می‌شود.  «محمود شبستری» می‌افزاید: جراحی قلب تاوی از 3 سال پیش در بیمارستان رضوی مشهد آغاز شده و تاکنون 18 بیمار تحت این عمل قرار گرفتند و نتایج خوبی داشته است. 

وی تاکید می‌کند: جراحی قلب تاوی برای بیماران بالای 60 سال که دارای مشکلات ریوی و مغزی هستند و خطر عمل قلب باز برای آنان بیشتر است، انجام می‌گیرد. این جراح قلب با اشاره به این‌که برای تهیه دریچه‌های قلب مورد استفاده در عمل قلب تاوی، دولت یارانه پرداخت می‌کند، می‌افزاید: این دریچه‌ها محصول یک شرکت آمریکایی و هر دریچه با ارز دولتی  حدود 100 میلیون تومان قیمت دارد که با هزینه عمل، 120 میلیون تومان برای بیمار هزینه دارد. امیدواریم این کالای پزشکی تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرد تا تمام بیماران نیازمند نیز بتوانند از این روش عمل قلب بهره‌مند شوند. به گفته وی، روش جراحی قلب تاوی در کشورهای آسیایی زیاد متداول نیست و ایران در این حوزه نسبت به کشورهای خلیج فارس شروع خوبی داشته است. 


بیمارستان رضوی با تجهیزات به‌روز دنیا

 جراح قلب دانشگاه آخن آلمان که به منظور انجام جراحی قلب تاوی در بیمارستان رضوی به مشهد سفر کرده است، اظهار می‌کند: انجام عمل قلب تاوی 15 سال پیش در دنیا آغاز شد. سال 2008 کلینیک دانشگاه آخن آلمان از نخستین مراکزی بود که در آن این عمل صورت گرفت و تاکنون 1300 جراحی قلب تاوی در این مرکز انجام شده است.  «شهرام لطفی» که تجربه حضور در بیش از 60 درصد از عمل‌های جراحی کلینیک دانشگاه آخن آلمان را دارد، اظهار می‌کند: جراحی قلب تاوی در اروپا و امریکا از ابتدا برای بیماران با ریسک بالا و بیشتر از 60 سال که ریسک مرگ‌و‌میر بر اثر جراحی قلب باز در آنان بیشتر بود، انجام می‌شد اما اکنون برای بیماران با ریسک پایین و میانی نیز انجام‌ می‌شود. 

وی می‌افزاید: البته جنس این دریچه بیولوژیک بوده و امکان خرابی آن پس از 7 تا 8 سال وجود دارد که نیاز به عمل جراحی مجدد خواهد داشت، بنابراین در افراد بیمار جوان استفاده از دریچه‌های مکانیکال مناسب‌تر است.  لطفی معتقد است بیمارستان رضوی دارای امکانات و تجهیزات پزشکی روز دنیاست و می‌تواند به عنوان قطبی برای عمل‌های غیر تهاجمی و کمتر تهاجمی تبدیل شود. این جراح قلب دانشگاه آخن آلمان تاکید می‌کند: در خلال انجام جراحی قلب تاوی در بیمارستان رضوی آموزش‌هایی نیز به جراحان قلب بیمارستان داده می‌شود تا بتوانند بدون حضور سوپروایزر نیز این عمل را انجام دهند. 

وی معتقد است با تمام انتقادهایی که از دولت می‌شود، باید اذعان کرد که در این حوزه وزارت بهداشت با پرداخت یارانه برای وارد کردن این دریچه‌ها، بیماران را حمایت کرده است. در غیر این صورت شاید کمتر از نیمی از عمل‌های قلب تاوی امکان‌پذیر بود. 


جراحی تاوی با بی‌حسی موضعی

به گفته متخصص بیهوشی بیمارستان رضوی، امروز علم پزشکی دنیا به سوی عمل‌های کم‌تهاجمی می‌رود تا ضمن کاستن از عوارض عمل، هزینه عمل نیز کاهش یابد و بیمار زودتر ترخیص شود.   «قاسم سلطانی» معتقد است در حوزه پزشکی هیچ یک از روش‌ها را نمی‌توان بهترین دانست و باید شرایط جسمی بیمار مد نظر قرار گیرد. وی با اشاره به این‌که تاکنون 4 جراحی مغز به روش هوشیار در این بیمارستان انجام شده است، می‌گوید: برای برخی از بیماران بیهوشی عمومی مشکلات خاصی ایجاد می‌کند. در نوزدهمین جراحی قلب به روش تاوی نیز درصددیم برای بیماری با سن بالا که فشار خون بالا دارد و دچار تشنج می‌شود، از روش بی‌حسی موضعی برای جراحی استفاده کنیم. 

این متخصص بیهوشی می‌افزاید: در این روش بی‌حسی، ما قادر به ارتباط با بیمار هستیم، بیمار درد ندارد و در واقع خواب از بیهوشی حذف می‌شود. با توجه به این‌که یکی از عوارض نادر این عمل ایجاد لخته‌های کلسیم و خون و امکان سکته مغزی در بیمار است، در صورت بروز این اتفاقات می‌توانیم به‌سرعت از روند آن آگاه شویم و درمان را شروع کنیم.  وی معتقد است در هر عمل به‌ویژه قلب، کار تیمی از اهمیت خاصی برخوردار است و تمام اعضا در کنار هم می‌توانند یک عمل موفق با کمترین عارضه را انجام دهند. سلطانی می‌افزاید: طی انجام جراحی قلب تاوی نیز ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که نیاز به بازکردن قفسه سینه داشته باشد و تیم جراحی باید آمادگی لازم را برای هرگونه اتفاق داشته باشد. 

به گفته وی، بیمارستان رضوی با حمایت‌های سازمان آستان قدس رضوی شرایط مناسب و امکانات برای انجام عمل قلب تاوی را دارد، ضمن این‌که در این بیمارستان اتاق عمل هیبریدی نیز در حال ساخت است و تا 3 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. این متخصص بیهوشی می‌افزاید: جراحی تاوی در اتاق عمل هیبریدی با محیط کاملا استریل، به تیم جراحی این امکان را می‌دهد که در صورت نیاز به عمل تهاجمی، یک عمل قلب باز در آن انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید