• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 8052
+
-

معاینه فنی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از نان شب واجب‌تر

تردد بالای حمل ونقل عمومی تهران می‌طلبد که نظارت دقیقی بر کنترل آلایندگی آنها صورت گیرد

معاینه فنی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از نان شب واجب‌تر

حتما شما هم در خیابان‌های شهر تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری‌ای را دیده‌اید که دودزا باشند و بر آلودگی هوای تهران بیفزایند. معاینه فنی از آن‌دست قوانینی است که برای حمل‌ونقل عمومی باید در سختگیرانه‌ترین حالت ممکن باشد و آلایندگی همه وسایل عمومی و خصوصی را در حد استانداردهای معمول کنترل کند.

براساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تاکسی‌ها عامل تولید 14درصد گازهای آلاینده تهران هستند و اتوبوس‌های شرکت واحد 12درصد ذرات معلق تهران را تولید می‌کنند. این در شرایطی است که این وسایل در طول روز تردد بالایی دارند و باید برای کنترل آلایندگی آنها اقدام فوری صورت گیرد.

پیمان سنندجی- مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران- در این‌باره می‌گوید: 75درصد از اتوبوس‌های فعال شهر تهران دارای برگه معاینه فنی هستند و هیچ راننده‌ای بدون معاینه فنی نمی‌تواند حکم حضور در خطوط را دریافت کند. همچنین نزدیک به نیمی از اتوبوس‌های شهر تهران گازسوز هستند و تأثیری در آلودگی هوای پایتخت ندارند. از سویی 2200اتوبوس دیزلی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران تردد می‌کنند که از این تعداد 1200 اتوبوس به سن فرسودگی رسیده‌اند که باید هر چه سریع‌تر روند نوسازی آنها پیگیری شود و از رده خارج شوند. وی می‌افزاید: باید هرچه زودتر اتوبوس‌هایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند از رده خارج و ناوگان نوسازی شود اما برابر قوانین بالادستی، دولت نیز در روند نوسازی باید به تعهدات مالی خود عمل کند. این در حالی است که از سال89 حتی یک اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از سوی دولت اضافه نشده است.

برابر آمار موجود اتوبوسرانی، هر‌ماه 76دستگاه اتوبوس در شهر تهران به سن فرسودگی می‌رسند و باید تصمیم فوری برای جلوگیری از فرسودگی بیشتر ناوگان گرفته شود. این اعداد و ارقام بحران فرسودگی را در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران که نزدیک به 4میلیون مسافر را در روز جابه‌جا می‌کند، نشان می‌دهد. اما زمانی روند نوسازی تأثیرگذار خواهد بود که متولیان نوسازی اتوبوس‌های شهر تهران نیز به تعهدات قانونی خود عمل کنند. طی سال‌های اخیر تنها 50دستگاه از اتوبوس‌های شهر تهران مجهز به فیلتر جذب دوده شده‌اند اما نصب هر فیلتر دوده برای شهرداری تهران 40میلیون تومان هزینه در بردارد و باید این فیلترها روی اتوبوس‌های به‌روزتر نصب شوند. بدین‌ترتیب باید متولیان نوسازی اتوبوس‌های شهر تهران نیز وارد عمل شوند و شهرداری تهران به‌تنهایی نمی‌تواند ناوگان فرسوده شهر را نوسازی کند.

 

 

تولید ذرات 5/2میکرون اتوبوس زیاد است

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران اعتقاد دارد خودروهای دیزلی در تولید و انتشار ذرات معلق زیر 5/2میکرون سهم بالایی دارند. به گفته نواب حسینی‌منش معاینه فنی خودروهای دیزلی با خودروهای سبک شخصی متفاوت است. در معاینه فنی خودروهای سبک در 4فاز، خروجی دوده خودروها بررسی می‌شود. هم‌اکنون استاندارد رایج در بررسی میزان انتشار ذرات معلق زیر 5/2میکرون روش کدرسنجی است. در این میان گازهای خروجی اتوبوس‌ها -با اینکه معاینه فنی دارند- زیاد است و این گازها باعث تولید ذرات معلق می‌شوند.

 

 

کنترل 3ماه یک‌بار تاکسی‌ها

تاکسی‌ها برابر قانون موظفند هر 3ماه یک‌بار، برگه معاینه فنی خود را تمدید کنند اما طی همین دوره کم نیز دست‌کم روزانه 150تا 200کیلومتر تردد می‌کنند و باید نظارت دقیق‌تری بر آنها صورت گیرد. مشاهدات خبرنگار همشهری نشان می‌دهد که از ابتدای اجرای طرح کاهش در تهران -از آبان 95 تاکنون - هزاران تاکسی به‌علت عدم‌اعتبار معاینه فنی جریمه شده‌اند. از طرفی تعویض کاتالیست آنها نیز گامی مؤثر در کاهش آلودگی هوا و اخذ راحت‌تر معاینه فنی است که باید توسط مسئولان تاکسیرانی به‌صورت دوره‌ای تعویض شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید