• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80503
+
-

کاشت و برداشت همزمان زعفران در مازندران

کشاورزی
کاشت و برداشت همزمان زعفران در مازندران

همواره زعفران فقط در خطه خراسان کشت می‌شد، اما در مازندران هم با استعداد بالقوه‌ای که در اراضی کشاورزی دارد، چند سالی است کشاورزان آستین همت را بالا زده‌اند و به شعار اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید زعفران هم جامه عمل پوشانده‌اند و کشت آن را رونق داده‌اند. به گزارش فارس، کشت زعفران اشتغال‌زایی خوبی برای بهره‌برداران ایجاد کرده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها از زعفران کشت شده در مناطق بالادست مازندران، بهترین نوع محصول از لحاظ رنگ و طعم در سبد کالای مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

تغییر الگوی کشت از موضوعات مهمی است که بخش کشاورزی در دستور کار دارد و بر این اساس در مناطقی که حاصلخیزی خاک کمتر بوده، کشت محصولاتی از قبیل زعفران در حال انجام است.کارشناس جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال تنها سالی است که همزمان در بخش دودانگه ساری کاشت زعفران انجام و در غرب استان برداشت انجام شد.«محمد صادقی» با بیان این‌که از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین مناطق بالادست مازندران، زعفران کشت می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر در 35 هکتار از مزارع بالادست استان کشت زعفران انجام شده است.وی با بیان این‌که در زمین‌های مناطق بالادست که دارای خاک فقیری هستند، کشت زعفران بهترین گزینه است، ادامه داد: بافت زراعی مورد نیاز برای کشت زعفران 25 تا 30 سانتی‌متر است که نیاز به منابع آبی هم ندارد. بر این اساس هیچگونه آبیاری در زمان کاشت و برداشت نیاز نیست.

صادقی اظهار کرد: کشت این محصول گران‌قیمت نیاز به آب زیادی ندارد و نقاط مختلف مازندران ظرفیت و استعداد کشت آن را داراست. نتایج آزمایش روی زعفرانی که در استان کشت شده، کیفیت آن را تایید می‌کند و در ردیف زعفران‌های خوب رده‌‌بندی شده است.این کارشناس جهاد کشاورزی اضافه کرد: کشت زعفران حتی در مساحت کم هم برای بهره‌بردار توجیه اقتصادی دارد و نیاز به دانش فنی بالایی هم نیست. اگر بهره‌بردار یک سال زعفران بکارد، هر ساله می‌تواند آن را برداشت کند.صادقی ادامه داد: بیش از 12 سال است کشت انبوه زعفران در مازندران در حال انجام است. آسیب‌پذیری زعفران در برابر برف، تگرگ و خشکسالی صفر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید