• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80467
+
-

گردشگری ناپایدار در محمودآباد

فرماندار: محمودآباد قابلیت‌های ممتازی در گردشگری دارد ولی مقصد واقعی گردشگران نیست و به چشم یک گذرگاه به آن نگاه می‌شود / فرماندار: به جز سازمان گردشگری همه مدیران دستگاه‌ها و مردم باید در جذب گردشگر پای کار باشند

گردشگری
گردشگری ناپایدار در محمودآباد

 نبود برنامه‌های مشخص و مسئولانه برای صنعت گردشگری در محمودآباد در حد فاصل غرب و مرکز مازندران سبب شده تا ماندگاری گردشگر و درآمدزایی از این ناحیه به دغدغه جدی در این شهرستان تبدیل شود. به گزارش ایرنا، شهرستان ساحلی محمودآباد با 100 هزار نفر جمعیت به دلیل قرارگیری در منتهی علیه محور هراز به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای مسافر‌پذیر استان محسوب می‌شود، ولی ظاهرا نگاه غالب در این بخش به خاطر نبود برنامه‌های مشخص، عبور دادن گردشگر به دیگر نقاط مازندران است؛ وضعیتی که این بار صدای فرماندار شهرستان را هم در جلسه شورای اداری در آورده است.

نکته جالب‌تر این‌که محمودآباد از شهرستان‌های ساحلی مازندران محسوب می‌شود و اصولا ماندگاری گردشگر در اینگونه مناطق به خاطر جذابیت گردشگری دریایی یک قاعده محسوب می‌شود؛ قاعده‌ای که ظاهرا به خاطر نبود برنامه‌ریزی شامل حال محمودآباد نشده تا این شهرستان به استثنا تبدیل شود.


ورود 5 میلیون مسافر

بر اساس گزارش‌های رسمی این شهرستان سالانه پذیرای بیش از 5 میلیون نفر مسافر است که آمارهای غیر رسمی بیش از این را نشان می‌دهند.اگرچه محمودآباد نسبت به دیگر شهرهای شمال قدمت چندانی ندارد و به نوعی منطقه‌ای جوان است، ولی از جمله شهرهای ساحلی محبوب شمال کشور به شمار می‌آید.با وجود ظرفیت‌های گردشگری عظیم محمودآباد از ساحل تا جنگل و موقعیت استراتژیک قرارگیری بر کریدور گردشگری غرب به شرق و جنوب به شمال، این شهرستان همواره شاهد مشکلاتی برای گام نهادن در مسیر صنعت توریسم است و به این صنعت به چشم یک کسب و کار دائمی نگاه نمی‌شود. 

مشکلات متعددی از گرانفروشی گرفته تا ضعف مدیریت شهری و شانه خالی کردن دستگاه‌های اجرایی و خدماتی از انجام وظایف محوله و مسائلی همچون ساماندهی ویلاها و خانه‌های اجاره‌ای برای مسافران، ساختار نامناسب شهری و ترافیک کلافه‌کننده در کنار کم‌رغبتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری تبدیل به کلافی شده که اجازه بروز و ظهور ظرفیت‌های گردشگری شهرستان را نمی‌دهد.


نگاه گذرگاهی به محمودآباد

فرماندار محمودآباد در شورای اداری این شهرستان با بیان این‌که محمودآباد قابلیت‌های ممتازی در گردشگری دارد، از این‌که این شهرستان مقصد واقعی گردشگران نیست و همواره به چشم یک گذرگاه به آن نگاه شده است، انتقاد کرد و گفت: گردشگران، محمودآباد را بیشتر به عنوان مسیر گردشگری انتخاب می‌کنند. در حالی که برخورداری از حدود ۳۰ کیلومتر نوار ساحلی و پارک جنگلی زیبا، قابلیت ممتازی برای گردشگری در این شهرستان به وجود آورده که باید از آن استفاده بهینه شود.«علیرضا شریعت» افزود: محمودآباد در زمره معدود شهرستان‌های برخوردار از بیشترین ساحل دریای خزر در مازندران است. این ویژگی در کنار عبور سالانه بیش از ۱۰ میلیون مسافر از محمودآباد به تنهایی می‌تواند اقتصاد چند شهرستان را بچرخاند ولی ما همچنان به اعتبارات دولتی وابسته هستیم.


استفاده نکردن از ظرفیت‌ها

فرماندار تصریح کرد: متاسفانه ما نه تنها از این ساحل بالقوه استفاده نکردیم، بلکه همچنان از بودجه دولتی برای تامین تجهیز، نگهداری و مراقبت ساحل از جمله ایجاد طرح دریا و حقوق منجیان غریق استفاده می‌کنیم که جای تاسف و تامل دارد.شریعت وابستگی به بودجه دولتی با این حجم از ظرفیت اقتصادی و تردد سرمایه گردشگری را غیر قابل قبول دانست و افزود: رونق صنعت توریسم و جذب گردشگر فقط مربوط به اداره گردشگری نمی‌شود، بلکه همه مدیران دستگاه‌ها و مردم باید در جذب گردشگر پای کار باشند.


گرانی‌های بی‌علت پایان هفته‌‌

فرماندار محمودآباد از گرانی‌های این شهرستان در تعطیلات و آخر هفته‌ها که زمان پیک گردشگری است انتقاد کرد و گفت: این‌که قیمت همه کالاها گاهی در ایام گردشگر‌پذیر 3 برابر دیگر شهرها می‌شود نه تنها بی‌اعتمادی شهروندان را در پی دارد، بلکه گردشگران را نیز فراری خواهد داد.وی بیان کرد: این گرانی‌ها دلیلی برای فرار و دلسردی گردشگران است. این مساله سبب می‌شود مسافران مایحتاج خود را از شهر مبدا تهیه کنند و فقط زباله و پسماند از وجود گردشگر نصیب محمودآباد شود. برای تغییر این رفتار نگاه همگانی و یکسو در همه نهادهای شهرستان و شهروندان نیاز است. این مسئول ادامه داد: با تغییر رویکرد و مسئولیت‌پذیری و نظارت دستگاه‌ها می‌توان چهره شهر را تغییر داد و این شهر را به مقصدی برای گردشگران تبدیل کرد.


برخورد با گرانی‌های کاذب

فرماندار محمودآباد خواستار برخورد جدی با متخلفان و گران‌فروشان شد و گفت: نباید از برخورد با بر هم زنندگان معیشت و منابع اقتصادی استان غفلت کرد و لازم است بدون اغماض با آنان برخورد شود. سهم تولید ناخالص داخلی بخش خدمات در مازندران ۶۲ درصد است. در عرصه خدمات نیز مهم‌ترین رکن، درآمد از حوزه گردشگری است که با تقویت زیرساخت‌های موجود در شهرستان و استان می‌توان این میزان را افزایش داد.

موانع سرمایه‌گذاری در محمودآباد 
«علیرضا شریعت» فرماندار محمودآباد اظهار کرد: متاسفانه ما با انباشتی از قوانین، مانع ورود سرمایه‌گذاران به این شهرستان شده‌ایم که باید در این رفتار تجدید نظر کنیم و به دنبال سرمایه‌گذار برویم. وی ادامه داد: برای تسهیل در جذب سرمایه‌گذار اولین دفتر جذب سرمایه‌گذار به عنوان پایلوت مازندران در محمودآباد افتتاح شد که امیدواریم همه دستگاه‌های شهرستان برای پیشبرد اهداف این دفتر کمک کنند. وجود بنگاه‌های کوچک اقتصادی می‌تواند تغییرات خوبی در محمودآباد رقم بزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :