• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80429
+
-

کتیبه تخریب شده در ثلاث‌باباجانی مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: با دستور وزیر میراث فرهنگی، به‌زودی تیمی برای مرمت کتیبه 4هزار ساله تخریب شده در ثلاث‌باباجانی به کرمانشاه خواهند آمد. 
به گزارش ایسنا «امید قادری» در نشست انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میراث فرهنگی استان کرمانشاه با تیم باستان‌شناسی از دانشگاه ساپینزا ایتالیا که30 شهریور برگزار شد، انجام مطالعات تکمیلی در حوزه بناهای تاریخی استان را از برنامه‌های این اداره کل برشمرد و اظهار کرد: با توجه به نواقصی که در مستندنگاری و طرح‌های پژوهشی و مرمتی که برای آثار فاخر تاریخی استان وجود دارد، پیگیری‌هایی را از طریق وزارت میراث فرهنگی انجام دادیم تا این مشکل را رفع کنیم. 

وی ورود تیم مطالعاتی دانشگاه رم را نتیجه این پیگیری‌ها دانست و افزود: از آنجا که ایتالیا یکی از کشورهای مهم تاریخی در دنیاست، بنابراین دانشگاه‌های این کشور به‌ویژه دانشگاه ساپینزا تجربیات زیادی در بحث مطالعات آثار تاریخی دارند و همچنین باستان‌شناسان آن از دوران گذشته مطالعات مهمی را در خصوص آثار تاریخی یران انجام داده‌اند.  مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: تجربیات ارزشمند تیم باستان‌شناسی این دانشگاه در بحث مستندنگاری و در مراحل بعدی حفاظت و مرمت آثار تاریخی استان کرمانشاه می‌تواند منشأ آثار خیر باشد. 

وی در ادامه به وجود 4هزار و 200 اثر تاریخی شناسایی شده در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: کرمانشاه رتبه دوم وجود بناهای فاخر باستانی را در کشور دارد که با انعقاد تفاهم‌نامه‌ با دانشگاه ساپینزا، مطالعات تکمیلی بخشی از آثار ارزشمند استان همچون معبد آناهیتا، کاخ فیروزآباد، زیج منیژه، و... که در مسیر محور ساسانی هستند انجام خواهد شد. 

قادری در ادامه با بیان این‌که این گروه بازدیدی هم از کتیبه تخریب شده در شهرستان ثلاث‌باباجانی خواهند داشت، عنوان کرد: از آنجا که این اثر مهم تاریخی طی ماه‌های گذشته توسط افرادی که واقف به اهمیت آثار تاریخی نیستند تخریب شد، بنابراین این گروه از آن بازدید خواهند کرد و به مستندنگاری آن می‌پردازند. 

وی تاکید کرد: با توجه به این‌که تکه‌های تخریب شده این اثر در اختیار میراث فرهنگی استان قرار دارد، امکان مرمت آن وجود دارد و در این زمینه وزیر میراث فرهنگی هم اخیرا دستور داده که برای مرمت این اثر تیمی مرمت‌کار به استان اعزام شود.مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در ادامه حفاظت از آثار تاریخی را مسئولیتی همگانی دانست و گفت: اخیرا با سازمان‌های مردم نهاد، نیروهای نظامی و انتظامی و شورای تامین استان رایزنی‌هایی داشته‌ایم تا از این پس در حفاظت از آثار تاریخی که در مناطق دورافتاده استان قرار دارند، از همکاری آنها استفاده کنیم.  وی یادآور شد: وجود آثار تاریخی متعدد در کشور ما باعث شده از دیرباز تاکنون شاهد تخریب این آثار از سوی افراد سوداگر باشیم، در این راستا نیاز است که رسانه‌ها در بحث فرهنگ‌سازی تلاش بیشتری داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید