• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80415
+
-

ورود زنان به ورزشگاه؛ یک خبر خوب یک خبر بد

ورود زنان به ورزشگاه؛ یک خبر خوب یک خبر بد

بیانیه فیفا که پس از سفر 3نماینده این نهاد بین‌المللی به تهران صادر شد، تردیدها درباره ورود تماشاگران زن به ورزشگاه‌های فوتبال را بیشتر کرده است. حالا همه می‌پرسند آیا زنان آزادانه و با خرید بلیت می‌توانند وارد استادیوم شوند و این آزادی شامل همه بازی‌ها می‌شود یا فقط برای بازی‌های ملی است؟ 
فیفا در بیانیه‌ای که به‌تازگی منتشر کرده، تأکید کرده است که زنان نباید برای تماشای هیچ بازی‌ای محدودیت داشته باشند. دیروز هم در استادیوم قبل از شروع بازی‌ پرسپولیس و استقلال بلندگوی استادیوم درخواستی از تماشاگران مرد داشت؛ درخواستی که زنان را برای تماشای همه بازی‌های لیگ امیدوار کرد اما یک منبع آگاه در وزارت ورزش تأکید می‌کند تماشای بازی‌های لیگ همچنان برای زنان ممنوع است.
13روز پیش هیأتی از کارشناسان فیفا به تهران آمدند تا در جریان اقداماتی قرار بگیرند که قرار بود مسئولان ورزش و فوتبال ایران برای حضور زنان در استادیوم انجام بدهند. طبق توافق اولیه بین فیفا و ایران قرار است زنان ایران بازی‌های تیم ملی در مقدماتی جام‌جهانی2022 را از نزدیک تماشا کنند.
فیفا در بیانیه‌ای که پنجشنبه منتشر کرد، از روند این پیگیری‌ها در دیدار هیأت فیفا با نماینده وزارت ورزش و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران گفت؛ «در این مذاکرات سازنده، فیفا بر موقعیت شفاف و مستحکم خود مبنی بر اینکه زنان باید اجازه داشته باشند که آزادانه به ورزشگاه‌ها وارد شوند تأکید کرد. همچنین بر این مسئله تأکید شد که تعدادن زنان حاضر در ورزشگاه‌ها باید براساس تقاضا تعیین شود، که این موضوع را هم فروش بلیت مشخص خواهد کرد. بازرسی‌های میدانی در محل نشان داد که هیچ مانع عملیاتی چشمگیری در مقابل اعمال این اقدامات در استادیوم آزادی، از تاریخ 10اکتبر2019 وجود ندارد. هیأت همچنین درباره جزئیات دقیق پروسه بلیت‌فروشی و همینطور پروسه‌های عملیاتی مورد نیاز، در تطابق با قوانین موجود فیفا در این زمینه، بحث کرد.» 
فیفا روی بلیت‌فروشی تأکید کرده است اما طبق اطلاعاتی که پیش از این غلامحسین زمان‌آبادی، مسئول کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال داده بود، قرار است که در این بازی 1500صندلی برای زنان درنظر گرفته شود. یک منبع آگاه در وزارت ورزش که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، به همشهری می‌گوید: «قرار نیست گزینشی انجام شود. فیفا این گزینش را تبعیض می‌داند و روی بلیت‌فروشی آزادانه مصر است. آنها گفته‌اند برای هر تعدادی که درخواست باشد، باید امکان پاسخگویی باشد. ما روی عدد بحثی نداشته‌ایم و آقای زمان‌آبادی اگر حرفی در این‌باره زده، نظر خودش را گفته است.» در بخش دیگری از بیانیه، فیفا روی موضوع مهم‌تری تأکید می‌کند، اینکه: «موضع فیفا مستحکم و شفاف است: زنان باید در ورزشگاه‌های فوتبال ایران اجازه حضور داشته باشند؛ در تمامی بازی‌های فوتبال.» در بیانیه توضیح داده شده که فیفا براساس برنامه‌های عملیاتی و نتایج بازی 10اکتبر2019، با فدراسیون فوتبال ایرانی برای پیشبرد یک پروتکل عملیاتی و ملزومات مورد نیاز برای آنکه درهای بازی‌های لیگ ایران به روی زنان باز شود هم همکاری خواهد کرد.
دیروز قبل از بازی پرسپولیس و استقلال در لیگ، بلندگوی استادیوم آزادی خطاب به تماشاگران مرد گفت: «با توجه به اینکه قرار است در بازی‌های بعدی خانم‌ها در بازی‌های لیگ و ملی به استادیوم بیایند از شما خواهش می‌کنیم رعایت کنید و زمینه را برای حضور آنها فراهم کنید.» این درخواست در کنار بیانیه فیفا این امیدواری را به زنان داده بود که از این به بعد حضورشان در بازی‌های لیگ هم قطعی است ولی منبع آگاه همشهری این موضوع را رد می‌کند: «توافق ما با فیفا از اول روی بازی‌های ملی بوده. مطالبه آنها حداکثری است ولی فعلا پیگیر بازی‌های ملی هستند و نامه‌های اینفانتینو هم در مورد بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی است. توافقی در مورد لیگ نبوده و نمی‌تواند باشد. این مسئله دست ما نیست.»
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هم دیروز در این‌باره اظهارنظری داشت. توصیه او این بود که: «امیدوارم بستر حضور زنان در بازی‌ ایران و کامبوج فراهم شود. امیدواریم خود مردم هم همکاری کنند تا این نقطه کور نشود و زنان هم بتوانند بیایند و بازی را نگاه کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید