• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80407
+
-

تهران؛ کانونی برای نمادهای مقاومت

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس به خاطر نامگذاری معابر به نام شهدا از مدیریت شهری تهران قدردانی کرد

تهران؛ کانونی برای نمادهای مقاومت

حامد فوقانی _‌خبر‌نگار

پارلمان شهری تهران در آغاز هفته دفاع‌مقدس، یک میهمان ویژه داشت. سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ‌ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس دیروز در صحن شورای اسلامی شهر تهران حضور پیدا کرد و پیش از اینکه شورا وارد بررسی دستور جلسات شود، با ارائه گزارشی از اقدامات این بنیاد، از عملکرد مدیریت شهری پایتخت در زمینه نامگذاری معابر و خیابان‌های شهر قدردانی کرد.
او با اشاره به حساسیت ویژه شهردار و رئیس شورای شهر تهران در موضوع حذف نام شهدا از خیابان‌‌های شهر گفت: در این‌باره اقدامات خوبی انجام شد و ما امیدواریم در آینده با هوشیاری و مواظبت شاهد این دست از اتفاقات ناپسند نباشیم. تهران با 33هزار و 188شهید، جانباز، آزاده و ایثارگر، ام‌القرای کشور بزرگ ایران و جهان اسلام محسوب می‌شود. مردم این شهر از همه اقشار در کنار سایر هموطنان با حضور در نمازهای تاریخی جمعه همواره حمایت خود را از رزمندگان دفاع‌مقدس نشان داده‌اند.

رئیس بنیاد حفظ ‌آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس همچنین با بیان اینکه شهر تهران در 8سال دفاع‌مقدس 92بار بمباران شده، گفت: 2هزار و 598 نفر از مردم این شهر در جریان بمباران به شهادت رسیده‌اند.
سردار کارگر با بیان اینکه در شهر تهران 800یادمان شهدا وجود دارد که از این تعداد 30درصد یعنی حدود 248مورد متعلق به شهدای گمنام است، تهران را نقطه کانونی برای نمادهای مرتبط به مقاومت دانست و اضافه کرد: همین موضوع می‌تواند جوانان ایرانی را به آینده امیدوار کند. این در حالی است که همه اقشار و اصناف، اقوام و گرایش‌های سیاسی حامی دفاع‌مقدس و شهدا هستند و یکی از سیاست‌های اصلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس جلوگیری از جهت‌گیری‌های سیاسی و جناحی در این موضوع است.
او با بیان اینکه یکی از وظایف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس جلوگیری از تحریف و به انحراف‌کشاندن دفاع‌مقدس است، به نامگذاری خیابان‌های شهر تهران به نام شهدای خانم اشاره کرد و گفت: ما این موضوع را هم مورد بررسی قرار خواهیم داد، زیرا نقش زنان در دفاع‌مقدس مغفول واقع شده است.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس با تأکید بر این نکته که هم‌اکنون 15موزه دفاع‌مقدس در سراسر کشور وجود دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون، 6موزه آماده افتتاح است و در ابتدای سال99 در سراسر کشور 21موزه دفاع‌مقدس خواهیم داشت که تمامی این موارد توسط دولت و شهرداری‌ها ساخته شده‌اند.

بررسی 3دستور جلسه 
پس از سخنان سردار کارگر، شورا وارد بررسی دستور جلسات شد. نخستین دستور یکصد‌و‌شصت‌و‌ششمین جلسه شورای شهر تهران، دیروز، بررسی تقویم جلسات علنی پارلمان شهری پایتخت در 6ماهه دوم سال بود. در جریان بررسی این طرح، ابتدا شورا با رأی اکثریت اعضا به 2 فوریت آن رأی مثبت داد و سپس جزئیات آن هم به تصویب رسید. به این ترتیب و براساس این طرح، جلسات شورای شهر تهران در نیمه دوم سال در همه یکشنبه‌ها و هر دو هفته یک‌بار در سه‌شنبه‌ها به‌صورت علنی برگزار می‌شود. همچنین 27اسفند‌98 آخرین جلسه شورای شهر تهران در سال‌جاری خواهد بود.
بررسی یک فوریت درخواست شهردار تهران برای تغییر ۱۴‌نفر از کارکنان به‌عنوان قائم‌مقام ذی‌حساب دستور بعدی شورا بود. در جریان بررسی درخواست شهردار، مجید فراهانی به‌عنوان مخالف سخن گفت و محسن هاشمی رفسنجانی در موافقت آن. اما در نهایت خواست شهردار با رأی منفی اعضای شورای شهر مواجه شد و به این ترتیب، قرار شد لایحه به‌صورت عادی ابتدا در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و سپس برای بررسی نهایی به صحن ارائه شود.

موافقت با هزینه‌کرد شهرداری در اربعین
دستور بعدی پارلمان شهری پایتخت، بررسی فوریت لایحه مجوز انجام هزینه به شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع) بود که این لایحه با رأی مثبت اکثریت اعضا‌ به تصویب رسید.
در جریان بررسی این لایحه حامد مظاهریان، معاون شهردار تهران با بیان اینکه مدیریت شهری خود را مکلف می‌داند تا در کنار مردم در رویداد بزرگ اربعین حسینی مشارکت داشته باشد، گفت: برای هزینه‌کرد مبلغ 100میلیارد ریال در مراسم پیاده‌روی اربعین این لایحه درخواست شده است.
او ادامه داد: «پیش‌بینی انجام‌شده در ستاد اربعین این است که رفت‌و‌روب مسیر پیاده‌روی توسط شهرداری انجام شود و این اقدام نیز به لحاظ نظافت مسیر و فرهنگسازی در راستای فعالیت شهرداری تهران قلمداد می‌شود. بنابراین از اعضای شورای شهر درخواست می‌کنم تا با تصویب یک فوریت و کلیات لایحه، اجازه هزینه‌کرد شهرداری برای خدمات‌رسانی به شهروندان ایرانی را مهیا کنند.»
در ادامه جلسه نیز محمد‌جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا گفت: «‌با توجه به اینکه زمان زیادی تا مراسم اربعین نمانده، می‌بایست طبق روال گذشته میزان کمک به شهرداری در راستای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین مشخص شود. ضمن اینکه هم‌اکنون برخی ‌همکاران در حال عملیات بوده و در مناطق مستقر هستند. حضور شهرداری تهران در مشارکت برای برگزاری این مراسم بسیار ضروری است و البته تمرکز ما باید در حوزه مرز مهران نیز معطوف باشد.» پس از سخنان اعضا‌، یک فوریت این لایحه به رأی گذاشته شد که درنهایت با اکثریت آرای اعضای شورای شهر به تصویب شورا رسید.
‌در صد‌و‌شصت‌و‌ششمین جلسه شورا همچنین انتخاب یک نفر کارشناس به‌منظور عضویت در کمیته کنترل و پایش آلودگی صوتی در شهر تهران به پیشنهاد کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در دستور قرار گرفت که براساس پیشنهاد این کمیسیون «سپیده حبیبی» معرفی شد و توسط شورا رأی اعتماد گرفت. انتخاب نماینده کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری وضع تبصره یکم ذیل ماده واحده مصوبه «الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات توجیه فنی، اقتصاد زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی» و ارائه برنامه زمانبندی برای کلیه طرح‌ها و پروژه‌های شهرداری تهران دستور دیگر این جلسه بود که براساس پیشنهاد این کمیسیون سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته سلامت شورا معرفی شد و انتخاب وی مورد تأیید اعضای شورا نیز قرار گرفت. انتخاب یک نفر به‌عنوان نماینده شورای اسلامی شهر تهران جهت عضویت در کمیته اجرایی موضوع بند پنجم ذیل ماده چهارم مصوبه چگونگی جلب و جذب مشارکت بخش خصوصی در توسعه مجتمع‌های فرهنگی و سینمایی شهر تهران نیز دستور بعدی این جلسه بود که از سوی کمیسیون فرهنگی محمد‌جواد حق‌شناس به‌عنوان نماینده شورا معرفی شد و از سوی اعضای رأی اعتماد گرفت.

پرداخت تنها یک‌سوم قبوض عوارض

«11هزارمیلیاردتومان قبض عوارض ساخت‌وساز صادر شده که شهروندان تنها یک‌سوم آن را پرداخت کرده‌اند»؛ این مطلب را رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد.
محسن هاشمی‌رفسنجانی در پایان جلسه دیروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران و درباره جلسه هم‌اندیشی صبح‌شان با شهردار پایتخت گفت: «بودجه شهرداری تهران به‌صورت انقباضی بسته شده و شهردار هر‌ماه باید گزارشی را به شورا ارائه کند. پس از قرائت گزارش ‌ماه گذشته توسط آقای رسولی در رابطه با درآمد شهرداری، یک‌سری نگرانی‌ها به‌وجود آمد و نشان می‌داد که این درآمد کاهش پیدا کرده است». به گفته هاشمی، در جلسه هم‌اندیشی، در این‌باره توضیحاتی را ارائه کرده و اعضا نیز اعلام کرده‌اند که شهرداری باید هزینه‌ها را کاهش و درآمد را افزایش دهد.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه 30 تا 40درصد درآمد مدیریت شهری برای ساخت‌وسازها هزینه می‌شود که باید کاهش پیدا کند، عنوان کرد: «11هـزارمیلیـاردتومان قبض عوارض ساخت‌وساز صادر شده که شهروندان تنها یک‌سوم آن را پرداخت کرده‌اند. شهردار تهران با شهرداران مناطق صحبت کرده تا در بحث ساخت‌وسازها جنب وجوش بیشتری داشته باشند. هم‌اکنون 91درصد از درآمد شهرداری‌های مناطق محقق شده است». 



تذکرات اعضای شورای شهر تهران در یکصدوشصت‌و‌ششمین جلسه

مجید فراهانی
رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران


 برای تغییر در روند مالیه شهری امروز، بیش از گذشته نیازمند توجه به بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، پایش و کنترل قیمت تمام‌شده خدمات و فعالیت‌ها و کاهش و کنترل هزینه‌ها هستیم؛ امری که به درستی در تبصره 10بودجه سال 1398شهرداری مورد توجه شورا قرار گرفته است اما بی‌توجهی شهرداری تهران در اجرای این تکلیف قانونی با گذشت 6ماه از سال مشهود و غیرقابل‌انکار است. بر همین اساس و با توجه به اهمیت موضوع «لزوم استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و اجرای تبصره 10بودجه سال 1398شهرداری تهران» به شهرداری تهران تذکر می‌دهم. 

سیدمحمود میرلوحی
رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران


طبق بررسی‌های به عمل آمده به‌خاطر فروش قولنامه‌ای آپارتمان‌ها قبل از صدور پایان کار، ممیزان مالیاتی خریداران را به‌صورت مستأجر تلقی کرده که موجبات اعتراض مودیان  شده است.  یکی از دلایل اساسی این امر طولانی شدن صدور پایان کار به خاطر اخذ موافقت سازمان آتش نشانی است که بایسته است با همکاری شهرداری تهران و سازمان امور مالیاتی و در راستای بهبود روند اخذ مالیات املاک در هیات های حل اختلاف مالیاتی، این نقیصه برطرف شده و زمینه لازم برای کاهش تعداد پرونده ها و تسریع وصول حقوق دولت و افزایش رضایت شهروندان فراهم شود.

محمدجواد حق‌شناس
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران


اخیرا یک پروژه دروغ‌پردازی به‌عنوان شهیدزدایی در مورد تابلوهای پایتخت شکل گرفته است که دروغی بیش نیست. طی2سال گذشته ۱۵۶ نامگذاری انجام شده که در بیش از یک سوم آنها، یعنی حدود ۳۸درصدشان از نام شهدا استفاده شده است. در این دوره شورا هیچ تابلویی تغییر نکرده و حتی نام شهیدی حذف نشده و تنها در مدیریت شهری قبلی چند مورد اندک (2مورد) مربوط به تابلوهای راهنمایی بوده که این کار صورت گرفته که البته مورد اصلاح واقع شده؛ بنابراین طرح چنین موضوعاتی ظلمی آشکار به این شورا و شورای قبل است و شهیدزدایی به هیچ عنوان به آقای چمران و قالیباف نمی‌چسبد. 

حجت نظری
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران


از مدتی قبل ما باهمکاری سازمان زیباسازی پیگیر پخش داربی (بازی فوتبال پرسپولیس و استقلال) از تلویزیون‌های شهری شدیم اما دیشب (شنبه شب) فهمیدیم که نظر دیگر دستگاه‌ها در این خصوص مثبت نیست و این بازی باید بعد از صدور مجوز شورای تامین از تلویزیون‌های شهری پخش شود. 
سخت است که ما در شورای شهر تهران بخواهیم کاری را انجام دهیم و هزینه هم بکنیم اما گویا اراده بر انجام نشدن کارهاست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید