• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80262
+
-

مرمت خانه تاریخی شاکری قم

مدیر کل میراث فرهنگی استان قم گفت: خانه تاریخی شاکری قم مربوط به دوره قاجاریه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، مرمت و احیا می‌شود.

به گزارش ایسنا، «حمید یزدانی» افزود: طرح مرمت و احیای خانه تاریخی شاکری در بیست و پنجمین جلسه شورای فنی میراث فرهنگی استان قم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این طرح توسط سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س)  انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این خانه متعلق به عصر قاجار است و در بافت قدیمی قم، در خیابان آذر، ابتدای محله آقاسیدحسن قرار دارد و از ویژگی‌های شاخص آن این‌ است که ورودی اصلی خانه به صورت 2 طبقه است و توسط آجرکاری و ستون‌های سنگی تزئین شده است.

یزدانی بیان کرد: مجموع اتاق‌ها در این بنا به 3 گروه اتاق‌های شمال غربی شامل 2 فضای سه‌دری است که یکی از آنها شاخص‌ترین نماد معماری مجموعه است. اتاق‌های شمال شرقی و اتاق‌های جنوب غربی که دارای زیرزمین‌هایی با ستون سنگی و قوس‌های زیباست و از نظر تاریخی و معماری دارای اهمیت بسیاری است.

مدیر کل میراث فرهنگی قم ادامه داد: این بنا کاربرد مسکونی دارد که از خصوصیات بارز آن زیبایی فرم‌ها و تزئینات معماری آن است. شاخص‌ترین عنصر تزئین شده این خانه به حجاری‌های سرستون‌های سنگی آن مربوط می‌شود.
وی گفت: این بنا در سال 1380 با شماره 5677 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :