• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80247
+
-

90 درصد خانه‌های سیل‌زده پلدختر تعمیر شد

90 درصد خانه‌های سیل‌زده پلدختر تعمیر شد

سیل فروردین امسال ۳۵ هزار واحد مسکونی و تجاری لرستان را دچار خسارت کرد که از این میان شهرستان پلدختر و بخش معمولان ضرر بیشتری را متحمل شدند و تاکنون زمین مناسب برای جابه‌جایی ۵۰ خانه شهری معمولان و 8 خانه روستایی پلدختر تامین نشده است.

به گزارش ایرنا، در این سیل ۱۸ شهر و 1200 روستای استان خسارت دیدند، 1800 واحد شهری و ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی به طور کامل تخریب شدند و 5800 مسکونی شهری و ۱۲ هزار مسکن روستایی نیز آسیب دیدند. ۱۲ فروردین امسال، هم‌زمان با وقوع سیل پلدختر، راه ارتباطی ۷۰ روستای زلقی و ۱۴۰ روستای زز و ماهرو الیگودرز قطع شد، رانش زمین در جاده ترانزیتی خر‌م‌آباد - بروجرد و روستاهای این شهرستان‌ها رخ داد، سیل و رانش در نورآباد گزارش و شبکه برق 1145 روستای استان قطع شد.

جریان آب آشامیدنی ۷۹۶ روستا و ۱۵ شهر، سامانه مخابراتی ۹ شهر، شبکه دیتای ۳۶۰ روستا، گاز ۱۷۳ روستا و 3 شهر و راه ۷۸۰ روستای استان در سیل فروردین ماه قطع و طی یک هفته بخش بسیاری از این خدمات مجددا برقرار شد. با تمام این خسارت‌ها، ۱۱ هزار واحد مسکونی در 1120 روستای استان که خسارات سیل را متحمل شده‌ بودند، باید به صورت درجاساز احداث می‌شدند.

۳۸ روستا باید به صورت کلی یا موضعی جابه‌جا می‌شدند و بقیه واحدهای مسکونی هم به تعمیر نیاز داشتند که از این تعداد روستای نیازمند جابه‌جایی کلی یا موضعی 7 روستا باید به طور کامل جابه‌جا می‌شدند. در این میان، روستاهای مورانی و بابازید از روستاهای مشکل‌دار برای تامین زمین بودند.

امروز با گذشت حدود ۶ ماه از وقوع سیل، مشکل زمین حل شده و کار تعمیر در بیش از ۹۰ درصد منازل پایان یافته است و ۳۵ هزار واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. مدیرکل بنیاد مسکن لرستان در این رابطه با اشاره به انجام تعمیر ۱۵ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی سیل‌زده در استان بیان کرد: تنها روستای نیازمند جابه‌جایی که تاکنون مشکل آن حل نشده، ملاوی است که اهالی آن گزینه‌های پیشنهادی را برای جابه‌جایی نپذیرفته‌اند.

«مسعود رضایی» افزود: اهالی این روستا انتقال به اراضی هم‌جوار، اسکان در سایت روستای مورانی و هم‌جواری با روستای سراب همام را نپذیرفته‌اند. آنها با پیشنهاد دریافت ۱۵ میلیون تومان تسهیلات و ساخت خانه به انتخاب خودشان در هر جای شهرستان و فروش منطقی زمین به دولت برای ایجاد سایت جدید هم موافقت نکرده‌اند.

وی گفت: به برخی اهالی پیشنهاد شده است که ملک خود را برای ایجاد روستای جدید به دولت بفروشند، اما قیمت‌های این افراد بسیار بالاتر از نرخ واقعی است. چنانچه با هر متر‌ مربع به قیمت ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان توافق کنند، دولت زمین‌ها را خریداری می‌کند و با پرداخت تسهیلات، کمک‌های بلاعوض و کمک خیران ساخت‌ و ‌ساز را آغاز خواهند شد.

به گفته این مسئول، بر اساس سرشماری سال ۹5، تنها 8 خانوار به صورت دائم در روستای ملاوی ساکن بوده‌اند در حالی‌که ۲۸ خانوار دیگر ادعا دارند ساکن این روستا هستند و چنانچه ثابت شود سکونت این افراد فصلی نبوده، مصوبات قرارگاه بازسازی در خصوص آنها هم اجرا خواهد شد. مدیرکل بنیاد مسکن لرستان بیان کرد: پلدختر ۷۰۰ واحد احداثی روستایی و شهری و 3700 واحد تعمیری روستایی و شهری دارد که کار تعمیر ۹۰ درصد واحدهای شهری آن پایان یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید