• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80200
+
-

251 هزار دانش‌آموز مینودری به مدرسه می‌روند

تعداد کل دانش‌آموزان استان در سال تحصیلی جدید نسبت به سال تحصیلی گذشته 2 درصد افزایش یافته است

251 هزار دانش‌آموز مینودری به مدرسه می‌روند

آرشین برزگر| قزوین ـ خبرنگار:

امروز هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی در روز نخست مهرماه، هزاران دانش‌آموز در دیار مینودری به شوق آموختن روانه مدرسه می‌شوند. 


افزایش دانش‌آموزان 

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که در سال تحصیلی پیش رو 251 هزار دانش‌‌آموز در مدارس دیار مینودری تحصیل خواهند کرد، گفت: تاکنون در مقطع ابتدایی 123 هزار و 161 دانش‌آموز، در مقطع متوسطه اول 53 هزار و 139 نفر، در مقطع متوسطه دوم 42 هزار و 106 دانش‌آموز و در مقطع استثنایی 1112 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. 

خیرالهی رحمانی با یادآوری این‌که تعداد کل دانش‌آموزان استان در سال تحصیلی 98-99 نسبت به سال تحصیلی گذشته حدود 1/2 درصد افزایش یافته است، افزود: از مجموع دانش‌آموزان ما 52 درصد پسر و 48 درصد دختر هستند و حدود 25 درصد آنها در روستاها و مناطق محروم استان زندگی می‌کنند. 


مدارس هوشمند 

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تعداد کلاس‌های تحصیلی دایر در استان را 8248 کلاس عنوان کرد و گفت: 2146 مدرسه در استان داریم که ۹۳۱ واحد در مقطع ابتدایی، ۵۲۱ واحد در مقطع پیش‌دبستانی، ۳۶۷ واحد در مقطع متوسطه اول و ۳۲۷ واحد در مقطع متوسطه دوم فعالیت خواهند کرد. 

رحمانی با بیان این‌که تاکنون 14 درصد مدارس استان هوشمندسازی شده است، افزود: برای راه‌اندازی هر کلاس هوشمند حداقل 15 میلیون تومان اعتبار احتیاج داریم و مطابق چشم‌انداز پیش‌بینی شده است باید تعداد مدارس هوشمند خود را به حداقل 40 درصد برسانیم که انجام سریع آن فقط با مشارکت بخش خصوصی مقدور خواهد بود. 

وی ادامه داد: همچنین در سرتاسر استان قزوین 18 هزار و 500 معلم داریم که حدود 7200 نفر از آنها مرد و 8300 نفر هم زن هستند که نشان می‌دهد کفه جنسیتی آموزگاران به سمت زنان چرخیده است. 


نیاز به بازسازی 

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این‌که از نظر فضای فیزیکی و نیروی انسانی کمبودی در استان نداریم، گفت: با این حال 25 درصد مدارس استان به بازسازی و مرمت نیاز دارند که باید هرچه زودتر برای استانداردسازی آنها اقدام شود. 

رحمانی تعداد مدارس هیات‌امنایی استان را 30 درصد بیان کرد و افزود: کل مدارس غیردولتی ما 200 مدرسه است که ۲۰ هزار دانش‌آموز در آنها تحصیل می‌کنند. ۱۵ هزار نفر در ابتدایی، 2700 نفر در متوسطه اول و۲۳۰۰ نفر هم در متوسطه دوم درس می‌خوانند. 


مشکلات مدارس هیات‌امنایی 

با وجود این‌که مدارس هیات‌امنایی برای افزایش سطح کیفی مدارس دولتی و از تغییر وضعیت آنها به وجود آمدند، اما بسیاری از کارشناسان آموزشی اعتقاد دارند این مدارس حداقل در استان قزوین با مدارس دولتی تفاوت چندانی ندارند. 

یک کارشناس ارشد علوم تربیتی با یادآوری این‌که مدارس هیات‌امنایی برای قشر متوسط جامعه طراحی شده‌اند به همشهری گفت: عمدتاً خانواده‌های مرفه فرزندان خود را به مدارس غیرانتفاعی و خانواده‌های کم‌بضاعت هم بچه‌هایشان را به مدارس دولتی می‌فرستند بنابراین مدارس هیات‌امنایی چیزی بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی محسوب می‌شوند. 

مجید خزری با اشاره به نارضایتی مردم از کیفیت پرورشی مدارس هیات‌امنایی اظهار کرد: متاسفانه مدیران برخی از این مدارس فقط به فعالیت‌های آموزشی و فوق برنامه توجه می‌کنند و توجه چندانی به آموزه‌های پرورشی و تربیتی ندارند. این مساله سبب می‌شود کودک یا نوجوان در آموختن مهارت‌های زندگی ناموفق باشد. 

وی افزایش نیافتن مدارس هیات‌امنایی را در چند سال گذشته دال بر ناکارآمدی آنها دانست و توضیح داد: با این همه معتقدم ظرفیت‌های زیادی در مدارس هیات‌امنایی وجود دارد که با کمک دولت و خیران می‌تواند شکوفا شود، اما به نظر می‌رسد سیاست فعلی دولت در حوزه آموزش و پرورش افزایش مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی است. 


تحصیل رایگان 

یک معلم قزوینی اعتقاد دارد با وضعیت کنونی باید با تحصیل رایگان باکیفیت خداحافظی کرد. حمیدرضا حقیقت در این باره گفت: با این‌که عمده ساکنان استانی مانند قزوین از نظر اقتصادی خانواده‌های متوسطی هستند، اما شاهد اشاعه نوعی اشرافیگری در حیطه آموزش و پرورش هستیم که نمود بارز آن رشد قارچ‌گونه مراکز پرزرق و برق آموزشی است. 

وی کوچ معلمان ماهر را به مدارس غیردولتی از غم‌انگیزترین مشکلات آموزش و پرورش استان و کشور در سالیان اخیر توصیف کرد و افزود: بدون شک با این وضعیت نباید انتظار داشته باشیم که سهم مدارس و دبیرستان‌های دولتی در موفقیت‌های علمی بیشتر شود، چراکه نیروهای زبده‌ای برای آموزش دانش‌آموزان مستعد در این مدارس نداریم. 

این معلم قزوینی با تأکید بر لزوم همسطح‌سازی امکانات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی در کلیه مدارس قزوین خاطرنشان کرد: دولت باید بیشتر و بهتر از بخش خصوصی مدارس خود را تجهیز و برای تحصیل جذاب کند تا دانش‌آموزان این مدارس فکر نکنند که به آنها بی‌توجهی می‌شود. 


جای خالی مهارت‌آموزی 

یک شهروند قزوینی با ذکر این‌که دوران تحصیل سنتی گذشته است، گفت: با وجود گسترش روزافزون ابزارهای دیجیتال میان مردم باید بپذیریم که آموزش سنتی با تخته‌ سیاه و گچ یا حتی ماژیک و تخته سفید دیگر دانش‌آموزان را جذب نخواهد کرد و باید به دنبال آموزش دیجیتال و روزآمد باشیم. 

منصور پارسی با اشاره به جای خالی مهارت در کتاب‌های درسی بیان کرد: نباید مهارت‌آموزی را به شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش محدود کنیم، بلکه باید در هر رشته‌ای هرقدر هم نظری، فنون شغلی و حرفه‌ای را به دانش‌آموزان یاد دهیم تا هم تحصیل برای آنها جذاب‌تر شود و هم به راحتی بتوانند شغل خود را انتخاب کنند و در آن موفق باشند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید