• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80184
+
-

توسعه کشت زعفران در آذربایجان‌ غربی

امسال 6  میلیون و 700 هزار تن محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود

کشاورزی
توسعه کشت زعفران در آذربایجان‌ غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‌غربی با اشاره به این‌که کشت زعفران تا چند سال پیش در استان ممنوع اعلام شده بود، گفت: اما هم‌اکنون کشت زعفران در آذربایجان‌ غربی توسعه یافته و قراردادی با مرکز تحقیقات در این زمینه به امضا رسیده است.

به گزارش فارس، «رسول جلیلی» گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال 6 میلیون و 700 هزار تن محصول کشاورزی در استان تولید شود. این میزان معادل 5 /4 میلیون تن محصولات زراعی است که عمده‌ترین آن چغندر قند است که رتبه نخست تولید کشور را در اختیار دارد و 5 /1 میلیون تن نیز تولید محصولات باغی است که در 120 هزار هکتار استان کشت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که یک میلیون و 100 هزار تن از محصولات باغی کشاورزی آذربایجان‌ غربی به سیب اختصاص دارد، بیان کرد: در این مورد نیز آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری را در اختیار دارد و 150 هزار تن محصول باغی کشاورزی شامل میوه‌های هسته‌دار مثل شلیل و هلو و 200 هزار تن نیز انگور در استان تولید می‌شود.

این مسئول با اشاره به میزان تولیدات دامی استان اظهار کرد: سالانه 570 هزار تن تولیدات دامی در استان تولید می‌شود که از 600 هزار راس دام حاصل می‌شود و همچنین، میزان تولید عسل 22 هزار تن است که از این نظر آذربایجان غربی رتبه نخست کشوری را دارد. جلیلی با اشاره به این‌که در سال 57 و در زمانی که انقلاب رخ داد یک میلیون و 500 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شد اظهار کرد: هم‌اکنون میزان تولید محصولات کشاورزی به بیش از 4 برابر رسیده است.

وی با تاکید بر این‌که آذربایجان غربی در حوزه صنایع تبدیلی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد افزود: در این مورد دومین استان کشور پس از خراسان‌ رضوی است و ظرفیت تبدیل 4 میلیون و 100 هزار تن محصولات کشاورزی را دارد و علاوه بر آن، ظرفیت ذخیره‌سازی 940 هزار تن محصولات سردخانه‌ای را دارا است که در سطح کشور بی‌نظیر است. اما از سال 76 خشکسالی در آذربایجان غربی و استان‌های همجوار آغاز شد و سبب شد که میزان بارندگی به طور متوسط از 385 میلی‌متر به 340 میلی‌متر برسد و دو درجه نیز افزایش حرارت دما داشته است.

جلیلی با اشاره به این‌که برای توسعه کشاورزی در استان راهکارهایی پیش‌بینی شده است اظهار کرد: دو هدف عمده در این مورد دنبال می‌شود که یکی از آنها احیای تعادل زیست‌محیطی در استان است، یعنی تولیدات کشاورزی به گونه‌ای نباشد که دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری خشک شود و زندگی 15 میلیون نفر از افراد ساکن در این منطقه به خطر بیفتد. پس نخستین هدف کاهش مصرف آب است.

وی بیان کرد: دومین هدف افزایش درآمد کشاورزان است، یعنی تنها با کاهش مصرف آب، خسارات جبران‌ناپذیری به کشاورزان وارد می‌شود و در این مورد باید به‌تدریج اصلاح الگوی کشت انجام شود و به دنبال تولید محصولات کم‌آب‌بر با ارزش افزوده بالا بود. در همین زمینه، در 3 سال گذشته، موضوع کشت پسته در استان مطرح شد، چون حاشیه دریاچه ارومیه مستعد توسعه کشت پسته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به این‌که کشت زعفران نیز تا چند سال پیش در استان ممنوع اعلام شده بود افزود: هم‌اکنون کشت زعفران در آذربایجان غربی توسعه یافته و قراردادی با مرکز تحقیقات در این زمینه به امضا رسیده و گفته شده که مناطق مستعد برای کشت پسته و زعفران را مشخص کنند و به‌شدت این موضوع در حال توسعه است. وی افزود: زعفران محصولی بسیار کم‌آب‌بر اما با ارزش افزوده بالا است و بازار آن نیز محدودیت صادراتی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید