• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80152
+
-

حل مشکلات تهران؛ سخت اما ممکن

پیروز حناچی در دیدار با اساتید دانشگاه: تلاش می‌کنیم شهر را با ایجاد کمترین عارضه مدیریت کنیم

حل مشکلات تهران؛ سخت اما ممکن

شهردار تهران در جلسه‌ای که صبح دیروز با اساتید دانشگاه‌های مختلف داشت، بر ضرورت تبدیل موضوعات و معضلات شهری به دغدغه مردم تأکید کرد و رویکرد اصلی شهرداری تهران را اداره پایتخت با کمترین عارضه ممکن دانست.

به گزارش شهرنوشت، «پیروز حناچی» در جلسه‌ای به میزبانی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری تهران در محل سالن جلسات شهرداری ضمن یادآوری و گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس، گفت: حل مشکلات ریشه‌ای تهران کار سختی است اما غیرممکن نیست؛ اگر در خطوط اصلی اتفاق نظر داشته باشیم و به همدلی برسیم. حتی آنهایی هم که الان می‌گوییم مثلا از ظرفیت‌های کمیسیون ماده 5 زیاد استفاده کردند نیت خیر داشتند اما با روش‌هایی که از نظر ما درست نیست. واقعیت این است که قانون دست آنها را باز گذاشته بود اما این ماییم که باید درباره اختیارات قانونی‌مان درست تصمیم بگیریم. او بیان کرد: تلاش می‌کنیم شهر را با ایجاد کمترین عارضه مدیریت کنیم؛ مثلا جلوی برج‌سازی در باغ‌ها را گرفتیم که کار بسیار بزرگی بود. در سال‌های قبل چیزی حدود ١۴٠ هکتار باغ زیر بار رفت، با این تئوری که به ٣٠ درصد مجوز اجرا می‌دهیم تا ٧٠ درصد را حفظ کنیم؛ این در حالی بود که آن ٣٠ درصد عملا به ١٠٠ درصد تبدیل می‌شد. با نگاه جدید تلاش شده است تا با ایجاد انگیزه‌های جدید، باغ‌ها را حفظ کنیم.
حناچی با اشاره به ضرورت تغییر نگرش در شهرداری، افزود: شهرداری را می‌شناختیم که می‌گفت من شهر را با ٢۵ سرمایه‌گذار اداره می‌کنم، درست می‌گفت و به‌نوعی اداره هم می‌کرد اما نتیجه‌اش شد همین چیزی که الان راضی نیستیم. ما می‌خواهیم شهر را با ٨ میلیون سکنه‌اش اداره کنیم و می‌خواهیم شرایطی در شهر فراهم کنیم که همه احساس برنده بودن داشته باشند؛ مردم و سیاستگذار و سرمایه‌گذار. حناچی با تأکید بر اینکه شهرسازی تخصصی است که به‌راحتی سیاسی می‌شود، افزود: دیدم یکی از شهرهای منطقه تبت یک‌لاین دوچرخه ساخته بود و داشت آن را به‌عنوان فعالیت شهرشان در جهت کاهش دمای زمین ارائه می‌کرد. وقتی در اجلاس اخیر یونیدو می‌گفتیم که بیدود داریم، بسیار تعجب می‌کردند چون در وین و برلین هم دقیقا همین کار را می‌کنند. ما بعضی جاها روی لبه حرکت می‌کنیم و بعضی جاها هم بسیار عقبیم. شهردار وین می‌گفت ٧ درصد حمل‌ونقل شهری وین را روی دوچرخه بردیم و ٢٣ درصد هم پیاده است. ما در تهران الان در زمینه دوچرخه زیر  یک درصد هستیم و هر چند حرکت حال حاضر پیشرفت سریعی دارد اما هنوز عقبیم.

شهردار تهران با شرح اینکه شهرداری‌ها دستگاه‌ درآمد - هزینه‌ هستند، گفت: به جهت درآمدها و هزینه‌ها شرایط سختی داریم چون ما تابع شرایط اقتصادی کشور هستیم؛ حتی اگر به سیستم صدور پروانه هم رجوع کنیم می‌بینیم ۴٠ درصد کاهش داشته است؛ پس باید فعالیت‌های جایگزینی را تعریف کنیم؛ مثل موضوعات شهر هوشمند و شهر خلاق که دوستان نیز اشاره کردند. ما زیرساخت بسیار مؤثری در شهر تهران داریم؛ مثلا در سایت تهران من یک شبکه ارتباطی با حضور حدود ٢ میلیون شهروند داریم. درست است که این تعداد به‌خاطر طرح ترافیک به سایت مراجعه می‌کنند اما باز هم ارزشمند است؛ این رنکینگ از جهت تعداد مراجعه در دنیا کم‌نظیر است.

   زندگی ایرانیان همراه با صلح بوده است

روز گذشته تهران میزبان اجلاس جهانی صلح بود؛ اجلاسی که با شعار «اقدام اقلیمی برای صلح» برگزار شد و در آن شهردار تهران، اعضای شورای شهر، نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی و نماینده یونسکو در دفتر تهران حضور داشتند.
ماریو رتسکو، نماینده یونسکو پیام دبیر کل سازمان ملل آنتونی گوترش در تهران را در ابتدای مراسم قرائت کرد. شهردار تهران در این مراسم گفت: جنگ موضوعی نیست که باعث افتخار باشد و هیچ‌گاه با خود آبادانی نیاورده ‌است. ولی در مکانی هستیم که یادآور تلاش مردم کشور ما برای رسیدن به صلح بود. پیروز حناچی در این مراسم که با همکاری کمیسیون ملی یونسکو، دفتر سازمان ملل متحد در تهران (ایکوم) و دیگر نهادهای مرتبط در موضوع انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برگزار شد، اظهار کرد: امسال یونسکو روز جهانی صلح را به اصلی‌ترین تهدید اختصاص داده‌ است؛ موضوع تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی که همه‌‌چیز را تحت‌تأثیر قرار داده ‌است و هنوز هم از همه ابعاد آن اطلاع نداریم. اما می‌دانیم اگر جنگ‌طلبانی باشند که بخواهند صلح و امنیت را به خطر بیندازند و به دلایلی جنگ برپا کنند، باز هم کسانی در مقابل آن می‌ایستند. چنانچه امروز نیز در محلی هستیم که خاطرات این دوران را به همراه دارد. شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با یادآوری میراث فرهنگی و ادبی ایران گفت: در کتاب‌هایی مانند اسکندرنامه و اقبال‌نامه از شیوه زیست مردم ایران نشانه‌هایی آمده ‌‌است. مثلا در اقبال‌نامه اسکندر و لشکر او که به ایران حمله کرده‌ بودند به جایی می‌رسند که می‌بینند گله‌ها چوپان و خانه‌ها قفل ندارند و مردم ایران به او می‌گویند: «گروهی ضعیفان دین‌پروری- سرمویی از راستی نگذری، شماریم خود را همه همسران- نخندیم بر گریه دیگران، نباشیم کس را به بد رهنمون- نجوییم فتنه نریزیم خون». او با یادآوری حماسه جوانان ایرانی در دفاع‌مقدس گفت: اتفاقا روز جهانی صلح امسال با هفته دفاع‌مقدس همراه شده؛ دورانی که نشان پایمردی همه مردم ایران در مقابل دشمن بود. هر چند این توصیه‌های ادبی و تاریخی به ظاهر محلی هستند اما بخشی از زندگانی دوران قدیم ما همراه با صلح به شمار می‌آیند. شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات ابتدای مهرماه اشاره کرد و گفت: با آغاز سال تحصیلی 30درصد به ترافیک محلی تهران افزوده می‌شود. با مجوزی که از هیأت وزیران گرفته شده تلاش می‌کنیم ساعت کار را در 2 هفته ابتدایی مهر به‌صورت شناور دربیاوریم تا ترافیک کاهش یابد. سردار رحیمی، رئیس پلیس تهران پیشنهاداتی داده که برای کاهش ترافیک در حال بررسی است. این پیشنهاد درصورت تایید به اجرا درخواهد آمد. اما هیچ راهی به جز استفاده کمتر از خودروی شخصی برای کاهش ترافیک شهر نداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید