• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 8 اسفند 1396
کد مطلب : 8011
+
-

نقشه زندانیان فراری برای سرقت از فرش‌فروشی‌ها

متهمان اعتراف کرده اند که با قیچی یا دستگاه هوابرش، قفل درِ20 فرش فروشی را تخریب و اجناسی به ارزش 2 میلیارد تومان سرقت کرده‌اند

داخلی
نقشه زندانیان فراری برای سرقت از فرش‌فروشی‌ها

زندانیان فراری، نیمه شب به مغازه‌های فرش‌فروشی دستبرد می‌زدند تا فرش‌های نفیس و دستباف را سرقت کنند. آنها صورت‌های خود را با نقاب می‌پوشاندند و اسلحه همراه داشتند تا با آن مردم را تهدید به مرگ کنند اما در نهایت به دام پلیس افتادند.

به گزارش همشهری، بامداد 12تیر‌ماه امسال 2خودروی ماکسیما و پراید مقابل یک مغازه فرش‌فروشی در خیابان پیامبرتوقف کردند و 6 مرد از آن پیاده شدند.به جز آنها، راننده‌های 2خودرو نیز داخل ماشین منتظر همدستانشان نشستند. تمام آنها نقاب به‌صورت داشتند تا نقشه سرقتی که از مدتی قبل طراحی کرده بودند را اجرا کنند. آنها با تخریب قفل مغازه، ‌وارد آنجا شدند و بیش از 13تخته فرش که ارزش میلیاردی داشت را سرقت کردند.

دزدان نقابدار، پس از سرقت، فرش‌ها را با خود حمل کردند تا به داخل ماشین منتقل کنند. در همین هنگام چند نفر از رهگذران که ازآنجا عبور می‌کردند، متوجه نقشه دزدان شدند و به سمت آنها رفتند تا مانع فرارشان شوند اما خبر نداشتند که آنها اسلحه و چاقو همراه دارند. سارقان که خودشان را در یک قدمی دستگیری می‌دیدند، شاهدان را با اسلحه و چاقو تهدید کردند و حتی یکی از مردان نقابدار با اسلحه کمری به سمت مردم هجوم برد که شاهدان از ترس جان خود، دست از جدال با آنها برداشتند و همان لحظه دزدان سوار بر 2خودرو شده و فرار کردند.

شروع تحقیقات

همزمان با فرار سارقان، ماجرای این سرقت به پلیس اعلام شد و طولی نکشید که مأموران کلانتری 140باغ فیض در محل حادثه حاضر شدند. بررسی‌ها حکایت از این داشت که دزدان مسلح و نقابدار، 13تخته فرش به ارزش یک میلیارد و 300میلیون تومان از داخل مغازه فرش‌فروشی سرقت کرده‌اند. در چنین شرایطی، ‌پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد و با دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ویژه سرقت پایتخت، گروهی ازکارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی پایتخت، ‌تحقیقات خود را برای دستگیری دزدان شروع کردند.

این نخستین سرقت از سوی دزدان نقابدار نبود، چرا که بررسی‌ها نشان می‌داد، سارقان با این شگرد به چند مغازه فرش‌فروشی دیگر دستبرد زده‌اند. در تمامی سرقت‌ها، دزدان با قیچی یا دستگاه هوابرش قفل در فرش‌فروشی‌ها را تخریب کرده و دست به سرقت فرش و تابلو‌فرش‌های نفیس و گران‌قیمت زده بودند. بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته در اطراف محل سرقت نشان می‌داد که سارقان عمدتا با خودروهای پراید، ‌ماکسیما و زانتیا به سرقت می‌رفتند.

زندانیان فراری

سارقان در تمام سرقت‌های خود نقاب به‌صورت داشتند و چهره آنها قابل شناسایی نبود. این نشان می‌داد که احتمالا اعضای این گروه، سابقه‌دار هستند چراکه سرقت‌ها ماهرانه و کاملا حرفه‌ای انجام می‌شد. به همین دلیل پلیس به سراغ آلبوم مجرمان سابقه‌دار رفت و به سرنخی دست یافت. آنطور که مشخص بود 8 مرد سابقه‌دار که همگی فامیل و اهل یکی از شهرهای غربی کشور بودند مدتی قبل به اتهام سرقت از فرش‌فروشی‌ها دستگیر شده و به‌تازگی با سپردن وثیقه، مرخصی گرفته و اززندان آزاد شده بودند.

باوجود اینکه آنها مرخصی‌شان تمام‌شده بود اما هیچ‌یک دیگر به زندان بازنگشته بود؛ این درحالی بود که حکم قضایی هم برای آنها صادر شده بود. کارآگاهان در چنین شرایطی، پاتوق‌های احتمالی آنها را زیرنظر گرفتند و پی بردند که آنها پس از آزادی از زندان، نقشه سرقت‌هایشان را از سر گرفته‌اند.

کارآگاهان با شناسایی مخفیگاه اعضای این باند، برای دستگیری آنها دست به‌کار شدند و در عملیاتی همزمان، ‌تمامی آنها را در اطراف تهران، ‌کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب دستگیر کردند. در بازرسی از مخفیگاه آنها، ده‌ها تخته فرش، قالیچه و تابلوفرش‌های مسروقه و همچنین تجهیزاتی مانند قیچی‌های آهن بر، دستگاه هوابرش گاز، سیم بکسل و... کشف کردند.

متهمان پس از دستگیری، در بازجویی‌ها به چندین فقره سرقت مشابه در تهران و همچنین سایر شهرهای کشور اعتراف کردند. به‌گفته سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران، متهمان در بازداشت به‌سر می برند و تحقیقات از آنان ادامه دارد.

سرقت‌های میلیاردی

 8متهم دستگیرشده تاکنون به 20فقره سرقت اعتراف کرده‌اند. یکی از آنها در گفت‌وگویی جزئیات سرقت‌هایشان را  توضیح داد.

چرا فقط از فرش‌فروشی‌ها سرقت می‌کردید؟

چون می‌دانستیم ارزش میلیونی دارد. فقط فرش‌های نفیس را سرقت می‌کردیم. البته چند نفر از اعضای باند با یک باند دیگر کار می‌کردند که فقط محموله برنج می‌دزدیدند که از شیوه و شگرد آنها بی‌خبرم.

چطور وارد این باند شدی؟

 با اعضای باند فامیل و همشهری بودم. در سرقت قبلی که به اتهام دزدیدن فرش‌ها دستگیر شدیم در یک بند بودیم که بعد از آزادی دوباره سرقت‌هایمان را شروع کردیم. درواقع در زندان باز نقشه خلاف کشیدیم. به سرقت اعتیاد پیدا کردیم.

از شگرد سرقت‌هایتان بگو.

باندمان معروف بود به ماکسیما. خودمان برایش اسم انتخاب کردیم چون برای نخستین بار همدستم خودروی ماکسیمایی را سرقت کرد و با آن راهی سرقت شدیم. معمولا با ماکسیما، زانتیا و پراید سرقتی به محل سرقت می‌رفتیم. با قیچی‌های بزرگ هم، قفل در مغازه‌ها را می‌شکستیم. گاهی هم سیم بکسل را به قفل‌ها می‌بستیم و سر دیگر را به ماشینمان وصل می‌کردیم و بعد می‌کشیدیم تا در مغازه‌ها باز شود.

معمولا چه ساعتی سرقت‌هایتان را انجام می‌دادید؟

یک تا 5 بامداد.

خب در این زمان که سکوت است، کار شما سرو صدا ایجاد نمی‌کرد و مردم با خبر نمی‌شدند؟

سرو صدا که داشت اما خب فکر این را هم کرده بودیم و در مواقع خطر با اسلحه و چاقویی که داشتیم مردم را تهدید کرده و فرار می‌کردیم.  

چند سرقت انجام دادید؟

حدود 20سرقت که فکر می‌کنم بالای 2میلیارد ارزش فرش‌ها بود اما چون مالخر، ‌اموال مسروقه را با قیمت پایین می‌خرد، پول زیادی دستمان را نمی‌گرفت. به‌عنوان مثال فرش 12میلیونی را 4میلیون می‌خرید که بین خودمان تقسیم می‌کردیم.

چند وقت یک‌بار دست به سرقت می‌زدید؟

هفته‌ای یک سرقت انجام می‌دادیم. چون سابقه‌دار بودیم محتاطانه عمل می‌کردیم و صورت‌هایمان را می‌پوشاندیم. اما با وجود این خیلی زود لو رفتیم و دوباره گیر افتادیم چون همیشه پلیس یک قدم جلوتر از مجرمان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید