• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80088
+
-

از انجام این کارها در برخورد با فرزند معتادتان بپرهیزید

فاطمه عسگری‌نیا /خبر‌نگار

والدین بسیاری هستند که نمی‌دانند در برخورد با فرزندشان که در دام اعتیاد گرفتار شده است باید چه رویکردی را در پیش بگیرند. بهترین رویکرد و روش در برخورد با فرد معتاد چیست؟ برای پاسخ به این سؤال راهکارهایی از سوی کارشناسان ارائه می‌شود که عمل به آنها می‌تواند کمک شایانی به درمان فرزند معتاد کند.

 امکانات رفاهی فراهم نکنید! امکانات رفاهی شامل تمامی صورت‌های حمایت مالی است. تا زمانی که همه چیز برای فرزندتان آماده می‌کنید، نه‌تنها وضعیت او بهتر نمی‌شود بلکه بدتر هم می‌شود.
 به آنها دروغ نگویید و چیزی را از او پنهان نکنید! اگر فرزند شما غیرقابل کنترل است، باید با پلیس تماس بگیرید.
 با شخص معتاد بحث نکنید و از او انتقاد نکنید. فرد معتاد را قضاوت نکنید. به یاد داشته باشید اعتیاد یک بیماری است.
 فلسفه‌بافی نکنید، خود را نبازید، سرزنش و دعوا و پرخاش نکنید. این کارها، موقعیت را بدتر می کند. به فکر چاره باشید.
 روبه روشدن با حقیقت را پشت گوش نیندازید. اعتیاد به سرعت رشد می‌کند.
 درباره شخص معتاد و اعتیادش پنهان‌کاری نکنید و مسئولیت‌هایش را به دوش نکشید. فرد با این روش مطمئن می‌شود که با هر لغزشی کسی هست که خطاهایش را لاپوشانی کند و به این دلیل، بر دامنه اعتیاد خود اضافه می‌کند.
 هیچ قول و قراری را از معتاد قبول نکنید چون این فقط راهی برای به تعویق‌انداختن بهبودی است.  
 بی‌تفاوت یا ناامید نباشید. برخی روش‌های ترک اعتیاد کارآمد و مثبتند و درصورت تلاش و حمایت شما و خواست و اراده بیمار، حتما نتیجه می دهند. 

کارهایی که می‌توانید برای بهبود فرزند معتاد خود انجام دهید
 به آنها اطلاعات مفید بدهید. آنها را تشویق کنید تا با انجمن ترک اعتیاد همکاری یا در جلسات توانبخشی مخصوص معتادان شرکت کنند. از مزیت‌های حضور در چنین جلسات و نشست‌هایی صحبت و کاری کنید فرد، برای یک بار هم که شده در جلسه‌های مختص افراد معتاد شرکت کند.
 به حرف‌هایشان گوش کنید. به جای اینکه آنها را نصیحت کنید، یاد بگیرید وقتی فرزندتان از شما کمک می‌خواهد بدون اینکه در برابر او تسلیم شوید یا از نظر مالی به او کمک کنید، به حرف‌هایش گوش دهید. خود را مشتاق شنیدن نظرات فرد نشان دهید اما در مقابل خواسته‌های نامعقول یا مالی که دارد با همدردی برخورد کنید.
 قانون و قواعدی را وضع کنید. اگر فرزندتان با شما زندگی می‌کند و به موادمخدر معتاد است، قواعدی وضع کنید و به او هشدار دهید که باید آن را ترک کند. سپس، اگر از قانون شما اطاعت نکرد، وارد عمل شوید و ضمن گرفتن مشاوره از متخصص به دستوراتی که کارشناس می‌دهد مو به مو عمل کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید