• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80072
+
-

پاداش برای مرگ

دولت‌ها چطور از بازمانده‌های جنگ حمایت می‌کنند؟

سمیرا رحیمی /روزنامه‌نگار

سربازان و نظامیان ارتش‌ کشورهای مختلف، پس از غیرنظامیان غیرمسلحی که قربانی خشونت پوچ و سودجویانه سیاستمداران می‌شوند، بخش بزرگی از تلفات هر جنگ را تشکیل می‌دهند. در جنگ جهانی دوم 20میلیون سرباز جان خود را از دست دادند که شوروی سابق، با بیش از 8 تا 10میلیون تلفات، بیشترین خسارت جانی را در میان نظامیان خود شاهد بود. پس از شوروی، یوگسلاوی با 446هزار نفر تلفات، آمریکا با 416هزارو 800نفر تلفات و انگلستان با 383هزار نفر تلفات بیشترین قربانی نظامی جنگ را به نام خود ثبت کرده‌اند. در جنگ‌های جدید‌تر مانند جنگ عراق و افغانستان نیز سربازان زیادی کشته شدند. آمریکا به‌عنوان کشوری که به نام مبارزه با تروریسم در 76کشور مختلف جهان جنگ به پا کرده ‌است، در جنگ‌های عراق، افغانستان و پاکستان بیشترین تلفات را داشته‌است. آمار تلفات ارتش آمریکا در این 3نبرد به بیش از 500هزار نفر رسیده ‌است. در طرف مقابل، 60هزار نفر پاکستانی، بیش از نیم میلیون نفر عراقی و بیش از 145هزار افغان در این نبردها جان خود را از دست داده‌اند.
صرف‌نظر از زشتی‌هایی که در هر ثانیه از تمامی نبردهای درحال وقوع جهان خلق می‌شود، در پشت‌صحنه، خانواده سربازانی که در این جنگ‌ها جان می‌دهند، بیشترین و طولانی‌مدت‌ترین آسیب‌ها را از این درگیری‌ها می‌بینند. از این‌رو است که کشورهای مختلف، به‌ویژه کشورهایی مانند چین، آمریکا، هندوستان، فرانسه و روسیه که از بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان برخوردارند، برای بازماندگان اعضای ارتش خود خدمات ویژه‌ای درنظر می‌گیرند.
ارتش آمریکا برای خانواده‌هایی که یکی از اعضای آنها به‌عنوان عضو فعال ارتش شناخته شده‌ و جان خود را در زمان خدمت از دست داده ‌باشد، خدماتی ویژه ارائه می‌دهد. این خدمات به‌صورت مستقیم تحت نظر ارتش یا از سوی سازمان کهنه‌سربازان آمریکایی به‌دست خانواده‌ها می‌رسد. سازمان کهنه‌سربازان خدماتی مانند غرامت ناتوانی، مستمری، وام‌های مسکن، بیمه‌عمر، مزایای ویژه بازماندگان، بیمه درمانی و مزایای کفن و دفن را به سربازان و خانواده‌های آنها ارائه می‌دهد. غرامت مرگ سربازی که حین خدمت جانش را از دست داده ‌است همسر و فرزندان او صرف‌نظر از وضعیت اقتصادی می‌توانند دریافت کنند اما پرداخت این غرامت به پدر و مادر سرباز درصورتی انجام خواهد ‌شد که درآمد سالانه آنها از حدی مشخص کمتر باشد. پاداش مرگ نام یکی از این غرامت‌هاست. مبلغ این پاداش برای نظامیانی که در شرایط عادی جان خود را از دست داده‌اند 12420دلار و معاف از مالیات است و برای سربازانی که در عملیات نظامی و ماموریت‌های خطرناک جان خود را از دست داده‌اند، برابر 100هزار دلار است. همچنین اعضای خانواده سرباز کشته‌شده درصورتی که در خانه‌ای دولتی سکونت داشته باشند، می‌توانند برای 365روز بدون پرداخت هزینه به زندگی در آن خانه ادامه دهند. در کنار این خدمات، خانواده سرباز فقید می‌توانند مبلغ بیمه عمر 400هزار دلاری او را دریافت کنند. همسران سربازان کشته‌شده تا پیش از ازدواج مجدد و فرزندان آنها تا پیش از 18سالگی مستمری ماهانه‌ای نیز دریافت خواهند‌کرد.
دولت فرانسه با تاسیس دفتر ملی رزمندگان سابق و قربانیان جنگ در سال 1916، توجه خود را بر وضعیت سربازانی متمرکز ساخت که در راه فرانسه خدمت کرده، آسیب‌دیده یا کشته شده‌اند. جبران خسارت یتیمانی که پدر یا مادر خود را در جنگ در راه فرانسه از دست داده‌اند، ازجمله خدمات این دفتر است و به‌ صورت ماهانه 480تا 500یورو به این افراد پرداخت می‌شود. به همسران سربازان فرانسوی و الجزایری که در جریان جنگ فرانسه کشته شده‌اند نیز مستمری‌ای به مبلغ سالانه 1800تا 2800یورو پرداخت می‌شود. این افراد همچنین می‌توانند کمک‌ مالی را به‌صورت سرمایه‌ای 20تا 30هزار یورویی دریافت کنند. همچنین خدمات این مرکز به فرزندان قربانیان جنگ شامل کمک‌های مشاوره‌ای و غیر‌مادی، تضمین امکاناتی که پیش از مرگ سرباز برای فرزندش فراهم بوده‌است، پرداخت کمک‌خرج برای تأمین مایحتاج اولیه زندگی و اعطای بورس‌های تحصیلی به فرزندان سربازان، کمک‌هزینه درمانی و بیمه درمانی رایگان، کمک‌هزینه مسافرت، کمک‌هزینه تحصیلی و معاف بودن از پرداخت حق ثبت‌نام دانشگاه، کمک‌هزینه اشتغال‌زایی مانند پرداخت وام 3000یورویی برای یافتن کار و برخورداری از معافیت مالیاتی برای ارث است.
قانون روسیه نیز به نیروهای ارتش این کشور تضمین داده ‌است که در صورت جرح یا مرگ، از حق قانونی دریافت مستمری و مزایا برخوردارند. از این ‌رو در صورت مرگ یکی از نیروهای ارتش حین خدمت، اعضای خانواده فرد می‌توانند به‌عنوان خسارت مبلغی برابر 120‌ماه حقوق او را دریافت کنند که مبلغی حدود 150هزار روبل است. دولت روسیه همچنین در زمینه بیمه‌کردن نیروهای نظامی خود سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده‌است. ارزش قرارداد دولت روسیه با شرکت بیمه‌ای که به نیروهای ارتش این کشور خدمات‌رسانی می‌کند در سال2011 حدود 8/1میلیارد روبل برآورد شده ‌است. در صورت مرگ سرباز، این شرکت 25برابر حقوق او را به اعضای خانواده‌اش پرداخت می‌کند. تا سال2011 مجموع غرامت و بیمه پرداختی به خانواده سربازان روسی کشته‌شده برابر 240 هزار روبل، یعنی حدود 8500دلار بوده ‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید