• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79785
+
-

راه ارتباطی 31 روستا زیر آب

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان از ابلاغ اعتبار برای ساخت پل ثابت این منطقه می‌گوید،‌ اما اداره راه ‌و شهرسازی هنوز عملیات اجرایی را آغاز نکرده است

خوزستان
راه ارتباطی 31 روستا زیر آب

 اهالی 31 روستا در غرب کارون برای تردد به مرکز شهرستان باوی از یک پل شناور استفاده می‌کنند؛‌ پلی که در سال گذشته چند بار با بالا آمدن رودخانه کارون به زیر آب رفت. از یک ماه پیش هم با بالا آمدن کارون این پل شناور زیرآب رفته است و راه ارتباطی اهالی قطع شده. با وجود این‌که مسئولان خوزستان ماه پیش از ابلاغ اعتبار 14 میلیارد تومانی برای ساخت پل ثابت در این منطقه خبر دادند، اما هنوز عملیات ساخت پل شروع نشده است و مردم با توجه به شروع فصل بارندگی‌ نگرانند. 
به گزارش همشهری، پل ارتباطی دهستان عنافچه و شهر ملاثانی از سال گذشته چند بار به دلیل بالا آمدن سطح رودخانه کارون زیر آب رفته است و اهالی این 2 منطقه مجبور شده‌اند با قایق تردد کنند. مسئولان در سال گذشته هر بار با زیرآب رفتن پل، وعده دادند طی دو- ‌سه ماه یک پل ثابت برای این منطقه ایجاد شود؛ اما این وعده هنوز عملی نشده است. 

اعتبار نیامده
فرماندار باوی می‌گوید: پل شناور غدیر حدود 4 سال است که از سوی ارتش روی رودخانه تعبیه شده و راه ارتباطی 31 روستای دهستان عنافچه با مرکز شهرستان باوی است. پل یادشده به دلیل فرسودگی و پوسیدگی به زیر آب رفته و برای رفع این مشکل و با هدف تعمیر از آب بیرون کشیده شد و در حال تعمیر است. با پیگیری‌های انجام‌شده امیدواریم طی چند روز آینده پل شناور به آب انداخته شود.
منوچهر ورناصری می‌افزاید: پس از زیر آب رفتن پل شناور، اهالی روستاها باید از جاده  قدیم تصفیه نیشکر و اهالی برخی روستاها که در کنار رودخانه ساکن هستند با قایق رفت و آمد کنند.
وی حداقل زمان لازم برای ساخت پل ثابت را 2 سال اعلام و اظهار می‌کند: ساخت این پل به 47 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. ماه گذشته قرار بود این اعتبار تامین شود، اما نشد و عملیات ساخت پل را با تاخیر مواجه کرد. 
ورناصری با تاکید بر این‌که مکان‌یابی و صدور مجوزهای لازم برای ساخت پل ثابت بین دهستان عنافچه و شهر ملاثانی باوی انجام شده است، اظهار می‌کند: برای آغاز عملیات ساخت پل منتظر تامین اعتبار هستیم.

اعتبار ابلاغ شده است
با وجود اظهار نظر فرماندار باوی،‌ اما رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به ابلاغ اعتبار برای ساخت پل ثابت در ماه گذشته به همشهری می‌گوید: ماه گذشته 14 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت پل ثابت عنافچه- ملاثانی روی رودخانه کارون ابلاغ شد و دستگاه متولی یعنی اداره راه‌ و شهرسازی می‌تواند کار را شروع کند. 
امید حاجتی با بیان این‌که دستگاه متولی باید پیمانکار را تعیین و کار را شروع کند،‌ می‌افزاید: با وجود این‌که مجوز شروع پروژه جدید را نداریم، اما مجوز برای ساخت این پل صادر شده است. اگر فرمانداری‌ها درباره اعتبار صحبت می‌کنند، شاید اطلاعی درباره این ابلاغ ندارند، زیرا اعتبار موجود است و هیچ منعی برای شروع عملیات نیست. 
وی با تاکید بر بیان این‌که در نامه‌ای 14 میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده است،‌ ادامه می‌دهد:‌ با شروع ساخت پل در مراحل بعدی هم اعتبار ابلاغ خواهد شد. 
در نامه مذکور زمان تعیین‌شده برای شروع عملیات تا پایان شهریور اعلام شده است. حاجتی در این باره توضیح می‌دهد: برای همه پروژه‌ها چنین زمانی تعیین می‌شود تا اگر دستگاه متولی کار را شروع نکرد، اعتبار را به پروژه دیگری اختصاص دهیم.

بلاتکلیفی مردم 
به گزارش همشهری، با وجود اظهار نظر مسئولان اما وضع اهالی دهستان عنافچه در شهرستان باوی با 31 روستا و جمعیت بیش از ۱۲ هزار نفر همچنان نامعلوم است. هرچند مسئولان پیشین استان از طراحی و جانمایی پل خبر می‌دهند و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان از ابلاغ اعتبار می‌گوید،‌ اما تا زمانی که عملیات ساخت پل شروع نشده، نمی‌توان به رفع این مشکل امیدی داشت. آن‌طور که مسئولان پیش‌بینی کرده‌اند،‌ از زمان شروع به ساخت تا بهره‌برداری از پل 2 سال زمان لازم است و اگر همین امروز هم ساخت پل ثابت شروع شود، اهالی این منطقه تا 2 سال آینده باید از پل شناور استفاده کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید