• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79620
+
-

ریزش سنگ در جاده هراز  و تهدید مسافران

راه
ریزش سنگ در جاده هراز  و تهدید مسافران

جاده هراز مهم‌ترین جاده تهران- مازندران است که از دره رود هراز می‌گذرد و نزدیک‌ترین راه اصلی به قله دماوند است. این جاده یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین جاده‌های جهان است که به انتخاب مردم ایران در سال 89 زیباترین جاده ایران انتخاب شده ‌است.به گزارش ایسنا، هراز یکی از 4 مسیر دسترسی تهران به نوار ساحلی دریای خزر و البته کوتاه‌ترین مسیر است که در کنار ویژگی‌هایی همچون کوتاهی و جذابیت‌های گردشگری بسیار، با مخاطرات گاه به گاه ریزش سنگ و کوه در طول سال و ریزش بهمن در فصل زمستان مواجه است و حوادث تلخی را برای مسافران عبوری رقم می‌زند. اگرچه مسئولان مازندرانی از چهاربانده کردن این جاده قدیمی و رفع تمام مخاطرات آن تا طی چند سال آینده خبر می‌دهند.


اثر تغییرات آب و هوایی 

رئیس پلیس راه مازندران با اشاره به این‌که در تمامی جاده‌های کوهستانی استان امکان ریزش سنگ وجود دارد، اظهار کرد: در جاده هراز، کندوان و گاهی اوقات سوادکوه هنگام بارش باران و برف ریزش سنگ افزایش پیدا می‌کند.«علیرضا قدمی» با بیان این‌که تغییرات آب و هوایی اثر مستقیم در ریزش سنگ از کوه دارد، تصریح کرد: فروردین امسال به دلیل شدت بارندگی در جاده‌های کوهستانی و پایین‌دست و جاری شدن سیل، ریزش کوه در محورهای مواصلاتی رخ داد که البته این اتفاق سال‌هاست تکرار می‌شود.

رئیس پلیس راه مازندران با اشاره به این‌که اگر ریزش سنگ از کوه حوادثی به دنبال داشته باشد از دسته حوادث طبیعی است، بیان کرد: همکاران پلیس راه بلافاصله مانند دیگر اتفاقات جاده‌ای در محل حضور پیدا می‌کنند و اقدامات لازم همچون بررسی محل و انتقال مصدوم و پاک‌سازی راه و اعلام به دستگاه‌های دیگر در صورت نیاز انجام می‌شود.


ساخت گالری یا شبه تونل 

قدمی افزود: پس از ریزش سنگ از کوه اگر باعث انسداد مسیر شود، گره ترافیکی را به دنبال دارد و حتی ممکن است اتفاقات دیگری هم رقم بخورد، به همین دلیل همکاران راهنمایی اقدامات لازم را برای بازگشایی مسیر سریع انجام می‌دهند.رئیس پلیس راه مازندران با بیان این‌که در قسمت‌هایی از مسیرهای کوهستانی که حادثه‌خیز هستند، می‌توان اقدامات پیشگیرانه انجام داد، بیان کرد: ایجاد تونل در نقاط حادثه‌خیز، تزریق بتن و نصب فنس‌های فولادی، ساخت گالری یا شبه تونل که نوعی سرپناه محسوب می‌شود می‌تواند مانع ریزش و خسارت احتمالی شود.

قدمی ادامه داد: شهروندان هم با توقف نکردن در قسمت‌هایی از مسیر که احتمال ریزش وجود دارد و پرهیز از بوق زدن داخل تونل‌ها می‌توانند به کاهش حوادث کمک کنند.وی یادآور شد: شهروندان از سفرهای غیر ضروری به خصوص هنگامی که در ارتفاعات، طوفان شده یا با بارش باران همراه است، پرهیز کنند تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم.


اداره راهداری و وزارت راه مشکل را برطرف کرده‌اند

جانشین پلیس راه مازندران هم با اشاره به این‌که ریزش سنگ از کوه از زمان احداث جاده وجود داشت،گفت: قطعا تهدیداتی در جاده‌ کوهستانی وجود دارد و نمی‌توان آن را با یک جاده کویری و جاده جلگه‌ای مقایسه کرد.«علی رمضان‌زاده» با بیان این‌که در بعضی از مکان‌هایی که مستعد ریزش سنگ هستند، پلیس در جریان بوده و اطلاع‌رسانی کرده است، تصریح کرد: طی این سال‌ها در قسمتی از مسیرهای مستعد ریزش سنگ، اداره راهداری و وزارت راه مشکل را برطرف کرده‌اند. 

در گالری پیچ شیطان هم طی سال‌های اخیر بارها شاهد ریزش سنگ بودیم که متاسفانه منجر به فوت هموطنان زیادی شده بود.جانشین پلیس راه مازندران با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر گالری‌های بتنی بسیار مستحکمی احداث شده است، بیان کرد: پس از حادثه دلخراشی که برای اتوبوس بابلسر رخ داد گالری احداث شد و در حال حاضر منطقه از تهدید خارج شده است.


احداث گالری؛ مطمئن‌ترین و تنها راه ایمن‌سازی 

رمضان زاده با بیان این‌که کل محور هراز مستعد حادثه است، افزود: اخیرا مناطق پرخطر مانند ابتهاج و تکاوران شناسایی شده و علت انسداد در روزهای اخیر، ترانشه زدن بود تا پس از تامین اعتبار با احداث گالری ضریب ایمنی بالاتر برود. پلیس این کار را پیگیری می‌کند و امیدوار است که راهداری هم پیگیری بیشتری انجام دهد.وی با اشاره به این‌که احداث گالری مطمئن‌ترین و تنها راه ایمن‌سازی مسیر‌های خطرناک است، گفت: یک دوره کوهنوردان با رهاسازی سنگ‌های معلق که شل بودند، خواستند ایمن‌سازی انجام دهند که متاسفانه سنگ‌های معلق پس از رهاسازی به سنگ‌هایی که محکم بودند، برخورد کردند و بعدها باعث ریزش همان سنگ‌ها شدند.


منابع طبیعی مقصر نیست

جانشین پلیس راه مازندران با اشاره به این‌که در خصوص ریزش سنگ از کوه گاهی اوقات منابع طبیعی را مقصر اعلام می‌کنند، بیان کرد: منابع طبیعی نه راه‌ساز است و نه می‌تواند ایمن‌سازی انجام دهد و سنگ‌های معلق را رهاسازی کند، بنابراین اداره کل راهداری و وزارت راه برای حفظ جان مردم ضرورت را بیشتر احساس و نسبت به ایمن‌سازی اقدام کنند.رمضان‌زاده با بیان این‌که تغییرات آب و هوایی نقش زیادی در ریزش سنگ ایفا می‌کند، افزود: زمانی که آب به درز و فضای متخلل سنگ نفوذ می‌کند با ایجاد انبساط و انقباض، ترکیدن سنگ و رها شدن آن را سبب می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید