• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 28 شهریور 1398
کد مطلب : 79594
+
-

مسئول ویژه گروگانگیری جانشین بولتون شد

مسئول ویژه گروگانگیری جانشین بولتون شد

دونالد ترامپ، عصر دیروز رابرت اوبراین را به‌عنوان جانشین جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود انتخاب کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا که بولتون را از طریق توییتر اخراج کرده بود، خبر انتصاب اوبراین را هم در توییتر اعلام کرد. اوبراین چهره چندان شناخته‌شده‌ای در آمریکا نیست و حتی نام او در روزهای اخیر در میان گزینه‌های احتمالی جانشینی بولتون هم مطرح نبود. اوبراین پیش از این، نماینده ویژه در امور گروگان‌گیری بوده است. او پیش از این سمت چشمگیر دیگری نداشته است. با این حال، آنطور که نیویورک تایمز گزارش داده، اوبراین اخیرا مورد توجه رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفته بود.
انتخاب یک چهره کمترشناخته شده، خبر خوبی برای مایک پمپئو، وزیر امورخارجه دولت دونالد ترامپ است. پمپئو در دوران حضور بولتون در کاخ سفید، رقابتی پنهان با او داشت. این رقابت در نهایت به نفع پمپئو به پایان رسید. پیش از این هم پیش‌بینی می‌شد که جانشین بولتون یکی از نزدیکان پمپئو باشد.
با این انتخاب، ترامپ چالش‌های پیشین با بولتون را نخواهد داشت و می‌توان انتظار داشت مشاور امنیت ملی جدید او، در هماهنگی کامل با خواسته‌ها و رویکردهای ترامپ باشد. آخرین ماموریت مهم اوبراین، سفر به استکهلم برای حضور در دادگاه یک خواننده رپ معروف آمریکایی بود. ترامپ، در توییتر خواستار آزادی این خواننده شده بود.
اوبراین، در شروع کار، برنامه مفصلی دارد چون آمریکا درگیر تنش اخیر در عربستان سعودی است. پیگیری توافق‌های پیشین با کره‌شمالی، حل مسئله تجارت با چین و بیرون آوردن نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان بعد از فروپاشی مذاکرات صلح با طالبان از دیگر برنامه‌های مهم کاری مشاور امنیت ملی جدید رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود.
یک روز پیش از اعلام نام اوبراین به‌عنوان جانشین بولتون، ترامپ به خبرنگاران گفته بود که 5نامزد را برای این پست درنظر دارد. ترامپ در کنار اوبرین، ژنرال ریکی وادل، مشاور نظامی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، لیزا گوردون هاگرتی، معاون وزیر خارجه، فرد فلایتس، رئیس دفتر سابق بولتون و ژنرال بازنشسته کیث کلاگ، مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور را هم نامزد این پست کرده بود.
اوبراین، چهارمین نفری است که در کمتر از سه سال گذشته در دولت ترامپ، به‌عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور مشغول به‌کار می‌شود. تا‌کنون هیچ رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا، در نخستین دوره ریاست‌جمهوری خود این تعداد مشاور امنیت ملی نداشته است. ترامپ، نخستین مشاور امنیت ملی خود، مایکل فلاین را که یک ژنرال بازنشسته بود تنها بعد از 24روز برکنار کرد. جانشین او، هربرت مک‌مستر بود که او هم در پی به هم خوردن روابطش با رئیس‌جمهور، از سمت خود برکنار شد.
بعد از این دو، جان بولتون، یکی از محافظه‌کاران تندروی واشنگتن منصوب شد اما عمر همکاری او با دولت ترامپ هفته پیش به پایان رسید. بولتون در حالی برکنار شد که از هفته‌ها پیش گزارش‌های زیادی درباره برکناری او در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده بود. او به‌خاطر اختلاف نظر با ترامپ بر سر موضوعاتی مانند ایران، کره‌شمالی و افغانستان مورد خشم ترامپ قرار گرفت و برکنار شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید