• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79283
+
-

چاره‌های اقتصادی برای چالشی فرهنگی

همشهری از برپایی نمایشگاه حجاب و عفاف در قم گزارش می‌دهد

نمایشگاه
چاره‌های اقتصادی برای چالشی فرهنگی

فاطمه امامی| قم - خبرنگار


 نمایشگاه حجاب و عفاف با عنوان «سما» که با حضور تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف از سراسر کشور در قم برگزار شد، فرصتی بود برای گفت‌وگو با فعالان این عرصه و مرور مسائلی که موجب شده تا محصولات مرتبط با حجاب و عفاف این روزها کمتر از سوی مردم مورد اقبال  قرار بگیرد.

«زینب دولتی»، مدیر این نمایشگاه و یکی از تولیدکنندگان عرصه حجاب و عفاف است. وی اسفند سال گذشته همچنین نمایشگاهی در تهران برگزار کرده است و گفته که این کار را بدون هیچ حمایت مالی از سوی دولت یا دیگر نهادها انجام می‌دهد.


لباس‌های فله‌ای چینی در مقابل تولیدات گران داخلی

وی با اشاره به این‌که حمایت از حجاب و عفاف در عمل هیچ ساماندهی و ساختاری ندارد گفت: منِ تولیدکننده پارچه را گران می‌خرم. ارز دولتی به من تعلق نمی‌گیرد و در عمل نمی‌توانم قیمت مناسبی برای کارهایم داشته باشم. افرادی را می‌بینیم که تمایل دارند از ما خرید کنند، اما به علت گرانی نمی‌خرند و از حجاب داشتن منصرف می‌شوند. در مقابل لباس‌هایی را می‌خرند که از چین و... به صورت فله‌ای آمده و وضعیتش معلوم است؛ مانتوهای جلوباز و با المان‌های 
خارجی و....

این فعال عرصه طراحی و تولید پوشاک، نوسان قیمت‌ها را یکی از موضوعاتی دانست که بیشترین ضربه به تولید را وارد کرده است.
دولتی افزود: از طرفی تولیدکنندگان عرصه حجاب و عفاف سکوی فروش ندارند. مگر چقدر توان در این عرصه وجود دارد که هم تولید صورت بگیرد و هم مغازه‌های آن‌چنانی را در شهرها برای فروش اجاره کنیم؟ تازه چون محصول حجاب و عفاف است توقع دارند ارزان‌تر هم باشد!

وی با اشاره به این‌که قرار نیست کسی در عرصه حجاب و عفاف پول زیاد کسب کند تأکید کرد: با این همه اگر دخل و خرج جور در نیاید کار ادامه پیدا نخواهد کرد.

دولتی گفت: به حمایت ارگان‌های مختلف در این زمینه نیاز داریم. در صنعت سینمای ما طراحان مد و لباس زیاد هستند، اما طراح حجاب هیچ حمایتی نمی‌شود. وقتی مردم لباس حجاب را تن ستاره‌های سینمایی و تلویزیونی نمی‌بینند و در خیابان هم به راحتی برایشان در دسترس نیست از کجا بدانند که چنین محصولاتی وجود دارد.
دولتی معتقد است، نبود حمایت از سوی برخی ارگان‌ها موجب شده جامعه هدف محصولات حجاب و عفاف روزبه‌روز کوچک‌تر شود و این خسارت کمی نیست.

وی افزود: این‌که بیاییم سخنرانی و گشت ارشاد و بنر برای حجاب بگذاریم یک موضوع است، اما بخش مهم‌تر این است که حمایت و تبلیغات درست صورت بگیرد. 
دولتی با طرح این پرسش که رسانه‌ها چقدر در اختیار ما که دغدغه حجاب و عفاف داریم، تریبون گذاشته‌اند؟ اضافه کرد: واقعیت این است که همه از حجاب و عفاف دفاع می‌کنند اما پای کار که بیاید هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد.


لزوم تسهیل دسترسی به مواد اولیه

«سیده ریحانه حیدری» هم یکی از تولیدکنندگان در حوزه حجاب و عفاف است که دغدغه تولید لباس‌های پوشیده برای دختران 8 تا 15 سال را دارد. وی در جشنواره فجر هم برند برتر مد و لباس شناخته شده است. 

وی افزود: در این شرایط تحریمی سختی‌های زیادی وجود دارد. مهم‌ترین مسأله ما این است که مواد اولیه به راحتی در دسترس تولید‌کننده قرار نمی‌گیرد و کار ما را بسیار سخت کرده است.
وی با اشاره به این‌که نساجی‌های داخلی که پارچه با کیفیت تولیدکننده بسیار کم هستند افزود: محصولات وارداتی هم بیشتر قاچاق است و تهیه آن مشکلات زیادی دارد.

حیدری اظهار کرد: ازدولت نه انتظار وام دارم نه هیچ چیز دیگر. بهترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد تسهیل دسترسی به مواد اولیه است.

وی گفت: دولت می‌گوید حمایت از تولید ملی، اما در عمل هیچ حمایتی نیست. من برای 40 نفر اشتغال ایجاد کرده‌ام، اما نمی‌توانم به آسانی یک وام بگیرم. اگر هم وامی باشد سودی دارد که اصلا به صرفه نیست.

حیدری مشکل بزرگ دیگر در این عرصه را ضعف بازاریابی و برندسازی در محصولات حجاب و عفاف می‌داند و معتقد است در روزگار مدرنیته، فعالان عرصه حجاب و عفاف بسیار سنتی عمل می‌کنند.


گرانی، بزرگ‌ترین معضل

«اسدالله سلیمانی»، مدیرعامل انجمن فعالان حوزه حجاب و به گفته خودش اولین تولیدکننده محصولات حجاب در کشور است.
وی هم مسأله گرانی را بیشترین معضل این عرصه دانست و گفت: چادر و محصولات حجاب برای ارز نیمایی در سبد کالای دولت نیست و این برای جمهوری اسلامی بسیار بد است، چراکه یکی از بزرگ‌ترین اهداف جامعه دینی ترویج زندگی عفیفانه است.

این فعال عرصه حجاب و عفاف گفت که 17 سال است به طور تخصصی در این عرصه فعالیت می‌کند و در همه این سال‌ها حمایتی ندیده و هر اتفاقی که صورت گرفته ابتکار و تلاش تولیدکنندگان بوده.
سلیمانی افزود: امروز در کشور ما کشف حجاب نرم به دلیل گرانی مواد اولیه و حمایت نکردن از محصولات حجاب در حال وقوع است و کسی گویا نگران این مسأله نیست.

وی با بیان این‌که امنیت اقتصادی تولیدکنندگان عرصه حجاب و عفاف باید ارتقا یابد افزود: اگر چنین سیاستی اجرا شود، روی دیگر سکه ناامنی کسانی است که لباس نامناسب تولید یا وارد می‌کنند و این یعنی دغدغه واقعی در عرصه حجاب و عفاف.
وی ادامه داد: باید آنقدر توسط دولت زمینه فراهم شود که آنهایی هم که اعتقاد به حجاب ندارند، در عرصه تولید محصولات حجاب و عفاف فعالیت کنند.

سلیمانی به وجود یک مافیا در عرصه حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: از مقدار پارچه‌ای که برای این عرصه نیاز است حدود یک پنجم به صورت رسمی وارد کشور می‌شود و بقیه قاچاق است. از طرفی تنها کارخانه حجاب کشور که در شهرکرد فعالیت می‌کند و مربوط به بنیاد مستضعفان است نزدیک به 8 درصد را تولید می کند. او هم به تولیدکننده پارچه نمی‌دهد.


تولیدکنندگانی که امنیت ندارند

«حسین افراشته» هم از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان پوشاک در قم است. وی با اشاره به این‌که تولید یک بحث اقتصادی و تجاری است اظهار کرد: قرار نیست تولیدکننده در جامعه فرهنگ‌سازی کند. من مجبورم طوری جنس تولید کنم که محصول فروش برود. چاره‌ای جز این ندارم مگر این‌که حمایت ویژه صورت بگیرد.
وی افزود: تولید در زمینه پوشاک نیاز به ارتباط مستمر با مصرف‌کننده دارد. هر روز باید با مشتری ارتباط داشته باشم تا دقیقا بدانیم مشتری چه می‌خواهد و بر اساس آن طراحی کنم.

وی که به خاطر تولید لباس‌های پوشیده یکی از تولیدکنندگان حجاب و عفاف هم محسوب می‌شود افزود: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما ممنوعیت استفاده از مانکن است که موجب می‌شود مشتری به خوبی نتواند جنس ما را ببیند و همین مشتری‌ها از تهران خرید می‌کنند که چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد.
افراشته با اشاره به این‌که تورم در کشورمان تغییر می‌کند گفت: در چنین شرایطی تولیدکننده امنیت ندارد. نمی‌داند وقتی یک ماه تمام زحمت می‌کشد تا محصول را تولید کند با همان پول می‌تواند مواد خام بخرد یا نه.


خرید لباس در تهران

«روح الله رحمانی»، یکی از فعالان عرصه حجاب و عفاف نبود همراهی دستگاه‌های دولتی را از مشکلات بزرگ پیش پای تولیدکنندگان می‌داند.
وی تأکید کرد که برای اخذ یک مجوز مشاغل خانگی ماه‌هاست که در ادارات دولتی تلاش می‌کند، اما هنوز به نتیجه نرسیده.

به جز مشکلات تولید، مسائل پیچیده در عرضه محصولات هم به روند عرضه درست محصولات حجاب و عفاف ضربه زده. «مراد گنجه»، عضو اتحادیه پوشاک استان قم گفته که در شهر قم حدود 1200 واحد عرضه پوشاک بانوان وجود دارد.
وی افزود: فرهنگ در قم در حال تغییر است و بسیاری از بانوان قمی این روزها از تهران لباس می‌خرند. این مسأله فروش واحدهای پوشاک را بسیار کاهش داده. از نظر این فعال عرضه پوشاک، اگر محصولات حجاب و عفاف نمایشگاه دائمی در قم داشته باشند، می‌توانند سهم خوبی از بازار کسب کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید