• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79281
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/45g1
+
-

تحصیل در مدارس فرسوده

مدیر کل آموزش و پرورش استان: 30 درصد مدارس اردبیل فرسوده‌اند

نیمکت
تحصیل در مدارس فرسوده

مدارس فرسوده با ساختمان‌هایی که عمر مفید خود را سال‌ها پیش از دست داده‌اند همچنان در بیشتر مناطق کشور از جمله استان اردبیل میزبان دانش‌آموزان هستند، خطر ریزش و تخریب آنها همچنان وجود دارد و اگر خطری نیز نباشد، نه‌تنها نشاط‌آفرین نیستند که خود مایه دلزدگی دانش‌آموزان هستند.

تا همین امسال، هنوز در استان اردبیل از مدارس کاه‌گلی و گلی برای امور آموزشی استفاده می‌شد و به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل، با احداث مدارس جدید ساختمان‌های کاه‌گلی در 3 روستا تخریب و به عمر آموزشی آنها در استان پایان داده شد. ضمن این‌که هنوز در برخی از مناطق دورافتاده و روستایی استان بنا به دلایلی از کانکس به عنوان کلاس درس استفاده می‌شود.

به گفته کارشناسان، بسیاری از مدارس در استان اردبیل قدیمی‌اند و عمر مفید خود را از دست داده‌اند و نیاز به تجدید بنا، تعمیر و یا بازسازی دارند، هرچند در سال‌های اخیر در این زمینه اقدام‌های خوبی صورت گرفته و هنوز هم فعالیت‌ها در این زمینه ادامه دارد. بر اساس آمارها، حدود ۳۸ درصد از مدارس استان اردبیل نیاز به تخریب، بازسازی و استانداردسازی دارند.

این کار به مبلغی حدود 1500 میلیارد ریال نیاز دارد و ضروری است که در کنار دولت، خیران نیز وارد میدان شوند و به بهسازی این بناهای آموزشی کمک کنند. این مشکل در حالی است که کمبود فضای آموزشی در استان اردبیل همچنان وجود دارد و هنوز هم برخی از مدارس به صورت دونوبتی فعالیت می‌کنند.


محدودیت فضای آموزشی در استان 

مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: بیش از ۲ هزار مدرسه در استان وجود دارد که بیش از ۳۰ درصد آنها به نوعی فرسوده‌اند و نیاز به بازسازی و تعمیر دارند. «احمد ناصری» بیان کرد: با این‌که برای بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده سالانه مبالغی اختصاص می‌یابد، میزان اعتبار تخصیص‌یافته همسو با نیاز نیست و لازم است با اختصاص اعتبار بیشتر عملیات نوسازی این مدارس شتاب گیرد.

در زمینه فضای آموزشی به آن صورت کمبود وجود ندارد و با دایر شدن نوبت بعد‌ازظهر در ۳۰ درصد از مدارس استان تلاش شده فضای آموزشی برای دانش‌آموزان مهیا شود.وی با بیان این‌که کیفیت آموزشی در نوبت صبح مطلوب است افزود: برگزاری نوبت دوم در برخی مدارس به دلیل محدودیت فضا صورت گرفته است و تلاش می‌شود با افزایش کلاس‌های درس این مشکل هم در مدارس برطرف شود. محدودیت فضای آموزشی بیشتر در اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و رضی وجود دارد که برای جبران آن نوبت دوم برای این مدارس دایر شده و امسال هم برنامه‌ریزی شده تا با کمک خیرین مدرسه‌ساز این محدودیت‌ها کمتر شود.


محدودیت اعتبار؛ مانع بازسازی مدارس 

«جواد زنجانی» فرماندار اردبیل، هم با بیان این‌که برای بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده شهرستان اردبیل با محدودیت‌ اعتباری مواجهیم اظهار کرد: به‌ رغم این‌که خیرین در مدرسه‌سازی مشارکت مطلوبی دارند همچنان کمبود مدرسه احساس می‌شود و برای رفع این مشکل باید بیش از پیش تلاش شود. برای رفع کمبودها باید طرح کارشناسی‌شده ساماندهی و جابه‌جایی مدارس با استفاده از ظرفیت و توان داخل استان و با اولویت ایمنی تدوین شود.

فرماندار مشگین‌شهر هم گفت: حدود ۶۰ درصد از مدارس این شهرستان فرسوده شده است و عمر برخی از آنها به بیش از ۶۵ سال می‌رسد. «اکبر صمدی» با بیان این‌که بیش از ۶۰ درصد از مدارس این منطقه به‌ صورت دونوبته اداره می‌شوند بر توسعه فضای آموزشی در این شهرستان تاکید کرد.

فرماندار خلخال هم بیان کرد: ساختمان بیشتر مدارس مورد استفاده دانش‌آموزان در این شهرستان کهنه و فرسوده شده‌اند و استحکام لازم در برابر حوادث قهری همچون زلزله را ندارند. در حال حاضر، از ۱۳۰ ساختمان آموزشی این منطقه تنها ۲۰ مدرسه دارای عمر ۲۰ سال و یا زیر آن است.

«فریدون بابایی» افزود: عمر برخی از مدارس مورد استفاده دانش‌آموزان در شهر خلخال ۵۰ تا ۷۵ سال است و بیشتر آنها به دلیل از دست دادن عمر مفید خود استحکام کافی برای مقابله با حوادثی همچون زمین‌لرزه را ندارند و اجرای طرح‌های نوسازی، تخریب و بازسازی و یا مقاوم‌سازی ساختمان در آنها ضروری است.


بیش از 4 هزار کلاس؛ نیازمند بازسازی 

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل گفت: طبق آمار در حال حاضر، ۳۳ درصد از مجموع مدارس استان شامل ۹۲۳ مدرسه با 4 هزار و ۱۱۲ کلاس نیازمند بازسازی هستند و باید برای حل این مشکل اساسی، برنامه مناسبی تدوین شود. «دولت لطفی» افزود: بازسازی مدارسی که در استان شرایط مناسبی ندارند یک اولویت اساسی است و در این زمینه در صدد تامین اعتبارات کافی و لازم هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم و برای توسعه پروژه‌های آموزشی به اهداف خود جامه عمل بپوشانیم.

این مسئول با اشاره به این‌که میانگین سرانه آموزشی در استان بالاتر از شاخص کشوری است اظهار کرد: باید تمام تلاش خود را برای نوسازی و بازسازی مدارس استان انجام دهیم، چراکه برخورداری دانش‌آموزان استان از بهترین امکانات یک اولویت اساسی است و برای تحقق اهداف مورد نظر استفاده از ظرفیت‌های موجود الزامی است.

لطفی با اشاره به این‌که ۲۱ درصد مدارس اردبیل دونوبته هستند گفت: باید تلاش شود سرانه فضای آموزشی را که در جایگاه سیزدهم کشوری است، بالا ببریم. سال گذشته طی سفر سه‌گانه معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس به استان، شاهد افزایش 4 برابری اعتبارات ملی در استان بودیم، به‌طوری که تصمیم گرفته شد با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هیچ طرح بلاتکلیفی در استان باقی نماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید