• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79191
+
-

6 راهکار برای امنیت گوشی‌های اندرویدی

فوت‌و‌فن
6 راهکار برای امنیت گوشی‌های اندرویدی


آزادی‌های بیشتر اندروید نسبت به iOS بهایی دارد که این تاوان باز بودن بیشتر فضا و خطرپذیری بیشتر نسبت به بدافزارهاست. گوشی‌های اندرویدی، هم به‌خاطر تعداد زیادشان در دنیا و هم به‌خاطر نصب آسان‌تر برنامه‌ها بیشتر در معرض گرفتار شدن به بدافزارهای مختلف هستند. خیلی‌ها به همین‌خاطر از آنتی‌ویروس‌ها و برنامه‌های امنیتی استفاده می‌کنند اما علاوه بر این چند راهکار وجود دارد که برای حفظ امنیت گوشی‌تان باید همیشه یادتان باشد.


1
 شناخت مخرب‌ها

با توجه به گسترده شدن پلتفرم اندروید، بدافزارهای این سیستم عامل هر روز بیشتر می‌شوند. در مواقع ساده این بدافزارها اقدام به نشان دادن تبلیغات می‌کنند و گاهی هم اقدامات بزرگ‌تری همچون دزدی اطلاعات خصوصی شما را انجام می‌دهند. برای مثال بعضی بدافزارهای اندرویدی می‌توانند حتی میکروفون گوشی شما را روشن کرده، به شبکه بی‌سیم وصل شوند و اطلاعات روی گوشی را ارسال کنند. از بین بردن این بدافزارها کاری سخت و پیچیده است، پس بهتر است پیشگیری را قبل از درمان بیشتر جدی بگیرید.


2
 اپلیکیشن‌های رسمی و دیگر هیچ

به گزارش همشهری، اندرویدهای رسمی در بدو اجرا تنها یک فروشگاه نصب دارند و آن هم فروشگاه گوگل است. بهترین راه‌حل برای دور ماندن از هرگونه بدافزاری، دانلود برنامه‌ها تنها از فروشگاه گوگل است. البته انتخاب درست برنامه از این فروشگاه نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و حتما باید نسبت به نصب برنامه‌های کم دانلود و البته مشکوک، کمی محتاط بود. در پروژه‌های جدید گوگل تعداد برنامه‌های ایراد دار در این فروشگاه به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است و اما هنوز هم برنامه‌های مخرب وجود دارند. اگر از فروشگاه‌های مشهور ایرانی هم استفاده می‌کنید این نکته را به خاطر داشته باشید و گول اسم‌های مشابه برنامه‌های اصلی را نخورید.





3
 ممنوعیت نصب از منابع نامطمئن

در کانال‌ها و سایت‌های مختلف برنامه‌های اندرویدی قرار می‌گیرند و معرفی می‌شوند. فروشگاه‌های زیادی هم به‌صورت غیررسمی برای اندروید وجود دارند. باید درنظر داشته باشید که نبود نظارت درست روی عملکرد این فروشگاه‌ها، ماهیت آنها را کاملا زیر سؤال می‌برد. اگر مجبور به استفاده از برنامه‌ای شدید حتما دسترسی‌های برنامه‌هایی که قرار است از روی آن نصب کنید را کاملا مرور کنید تا با عملکرد اپلیکیشن مورد نظر همخوانی داشته باشد.


4
 هرگز برنامه‌های دزدی را نصب نکنید

شایع‌ترین دلیل آلوده شدن به بدافزارها برنامه‌های دزدی است! برای برنامه‌های ساخته شده هزینه و تلاش زیادی صورت می‌گیرد پس اگر قرار نیست پول آنها را پرداخت کنید دلیلی برای نصبشان ندارید. آنهایی هم که برنامه‌ها را به صورت کرک شده ارائه می‌کنند حتما دلیلی برای این کار دارند و در بسیاری موارد این دلایل به نفع شما تمام نخواهد شد!


5
 بازار داغ برنامه‌های جعلی

حتی گوگل‌پلی هم تمام و کمال همه‌‌چیز را رعایت نمی‌کند، پس در همه حال باید مراقب باشید. برای مثال چندی پیش برنامه‌ای با تقلب از اسم واتساپ توانست میلیون‌ها دانلود را ثبت کند. البته این بار برنامه کار مخربی انجام نمی‌داد و فقط تقلبی بود اما ممکن است در نهایت این موضوع شما را دچار مشکل کند. پس حتما به اسم سازنده، اسم کامل برنامه و مشخصات آن دقت کنید. گاهی تغییر یک حرف باعث دانلود برنامه‌ای کاملا متفاوت با آنچه درنظر دارید می‌شود.


6
 اندروید و برنامه‌ها را به روز نگه‌دارید

هسته اصلی اندروید به‌صورت دوره‌ای به‌روزرسانی می‌شود. این به روزرسانی‌ها همیشه دارای بسته‌های امنیتی هستند که باعث بهتر شدن وضعیت گوشی در مواجهه با بدافزارها خواهد شد. پس همیشه به روز نگه‌داشتن آن را امری ضروری بدانید. برنامه‌ها را نیز همیشه آپدیت کنید، مخصوصا برنامه‌های آنتی‌ویروس که قرار است کار مواجهه با بدافزارها را به‌عهده بگیرند.


برنامه‌های دزدی
شایع‌ترین دلیل آلوده شدن به بدافزارها برنامه‌های دزدی است! برای برنامه‌های ساخته شده هزینه و تلاش زیادی صورت می‌گیرد پس اگر قرار نیست پول آنها را پرداخت کنید دلیلی برای نصبشان ندارید

این خبر را به اشتراک بگذارید