• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79161
+
-

فرمانداری، پلیس و شهرداری برای افزایش ایمنی تردد دانش‌آموزان متعهد شدند

ساماندهی 12هزار سرویس‌ مدرسه

ساماندهی 12هزار سرویس‌ مدرسه

سیدمحمد فخار _ خبر‌نگار

برچسب سرویس مدارس شهر تهران دیروز طی مراسمی در فرمانداری تهران رونمایی و به‌صورت نمادین بر شیشه 2تاکسی سرویس مدرسه نصب شد.

سرویس مدارس طی 3سال اخیر با حمایت پلیس، فرمانداری و تاکسیرانی تهران شکل و شمایلی جدید و به‌روز یافته و در سامانه‌ای جامع قابل کنترل و رصد است. سال گذشته 170هزار دانش‌آموز تهرانی از سرویس‌های مدارس سازمان تاکسیرانی استفاده کردند.

عیسی فرهادی، فرماندار تهران در این مراسم گفت: آموزش و پرورش بزرگ‌ترین سرمایه ماست. هیچ زیرساختی بزرگ‌تر و مهم‌تر از آموزش و پرورش وجود ندارد و هیچ کاری با فعالیت این مجموعه قابل مقایسه نیست. یک‌دوازدهم جمعیت دانش‌آموزی کشور در تهران است، اما به لحاظ امکانات جزو رتبه‌های آخر هستیم. ما در تهران 264مدرسه بالای 60سال داریم. بیش از 500مدرسه نیاز به بازسازی دارد و 20هزار کلاس درس باید در تهران تشکیل شود. وی تأکید کرد: امروز این آمادگی در شهرداری تهران، سازمان تاکسیرانی، پلیس راهور، فرمانداری و آموزش و پرورش وجود دارد و ظرفیت‌هایی ایجاد شده که اطمینان حاصل شود همه مجموعه‌ها در خدمت فرزندان ایران‌زمین هستند. 
فرماندار تهران در پایان صحبت‌های خود گفت: 170هزار دانش‌آموز در سال گذشته از سرویس‌های مدارس ویژه سازمان تاکسیرانی استفاده کردند که 844راننده دارای مدرک لیسانس بودند، مدارک بالاتر هم داشتیم. فرهادی گفت:ان‌شاءالله برنامه ما این است که با همکاری سازمان تاکسیرانی همه دانش‌آموزان متقاضی ساماندهی شوند و بتوانند از سرویس‌های مدارس بهره‌مند شوند.
سخنران دیگر این مراسم علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران بود. او گفت: ما سرویس مدارس را امتداد فضای آموزشی مدارس می‌دانیم. یعنی زمانی که دانش‌آموز نیم‌ساعت تا یک ساعت در سرویس مدرسه است این زمان، زمانی است که کودک آموزش می‌بیند و به همین دلیل حساسیت ویژه‌ای برای سرویس‌های مدارس قائل هستیم. وی افزود: براساس مصوبه هیأت وزیران، مسئولیت نظارت و ساماندهی سرویس‌های مدارس با کارگروه ماده18 است که وظیفه دارد سازوکار اجرایی سرویس‌ها را تهیه کند که این سازوکار بعد از تأیید فرماندار لازم‌الاجراست.

قنادان اضافه کرد: رئیس کارگروه ماده18 شهرداری تهران است و ما از ابتدای سال به‌صورت منظم در هر ماه، 2جلسه کارگروه ماده18 را برگزار کرده‌ایم و این جلسات در طول سال تحصیلی نیز به‌ویژه در بحث‌های نظارتی ادامه خواهد داشت. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به برخی آمارها ادامه داد: تلاش کرده‌ایم قبل از شروع سال تحصیلی، تکلیف ناوگان صلاحیت‌دار مشخص شود و تا همین امروز بیش از 50درصد برچسب‌های سرویس مدارس با تکمیل پرونده‌ها و صلاحیت‌سنجی آنها آماده شده که این عدد نسبت به سال‌های پیش کم‌سابقه است و ما از برنامه زمان‌بندی جلوتر هستیم. قنادان با بیان این مطلب که از امروز توزیع برچسب‌ها در همه دفاتر آغاز می‌شود، گفت: ما به این دلیل که بسیاری از تاکسی‌ها درگیر خطوط مختلف در شهر تهران هستند از ظرفیت خودروهای شخصی هم استفاده می‌کنیم و 75درصد ثبت‌نامی‌ها در سرویس مدارس مربوط به خودروهای شخصی است. صلاحیت این راننده‌ها نیز تأیید شده و هم‌اکنون آماده دریافت برچسب هستند. وی گفت: تاکنون 12هزار خودروی شخصی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که این ظرفیت در طول سال به 25هزار خودرو خواهد رسید. 

قنادان با بیان این مطلب که متوسط سن ناوگان فعال ما زیر 7سال است، گفت: این نشان می‌دهد که ما تا چه اندازه نسبت به سرویس‌های مدارس و ایمنی آنها حساس هستیم. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در ادامه با بیان این مطلب که نظارت‌های ما در سرویس‌های مدارس چندلایه است، عنوان کرد: در لایه اول، نظارت توسط مدیران مدارس صورت می‌گیرد. در لایه دوم، سازمان تاکسیرانی به‌صورت مشترک با پلیس راهور گشت‌های نظارتی را تعریف کرده که این گشت‌ها از ابتدای مهر آغاز می‌شود. وی یکی از مهم‌ترین لایه‌های نظارتی را مربوط به والدین دانست و گفت: والدین نیز باید در این زمینه حساسیت ویژه به خرج دهند و حتما به داشتن برچسب سرویس مدارس در خودروها توجه ویژه کنند. آنها می‌توانند درصورت بروز هر نوع مشکل، شماره خودرو را از طریق سایت سازمان تاکسیرانی به اطلاع ما برسانند. وی با بیان این مطلب که یکی از مسئولیت‌های اجتماعی بر عهده شهرداری و سازمان تاکسیرانی، بحث مدارس استثنایی و سرویس‌دهی به آنهاست، عنوان کرد: امسال این آمادگی وجود دارد که مطابق سنوات گذشته، این سرویس‌دهی نیز صورت بگیرد. سازمان تاکسیرانی در این زمینه نیز ورود کرده است. قنادان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به هزینه سرویس‌ها نیز گفت: با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران که به تصویب فرمانداری نیز رسیده است، ما امسال افزایش 20درصدی نرخ سرویس‌ها را خواهیم داشت که به اجرا گذاشته می‌شود. وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به سامانه سپند اشاره کرد و گفت: این سیستم یکپارچه با هماهنگی‌ای که بین دستگاه‌های مختلف به‌وجود آورده، ایجادکننده شفافیت عمومی است و می‌تواند یکی از راهکارهای مهم برای نظارت و رفع مشکلات موجود باشد.

افزایش 40درصدی ترافیک  اول مهر

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به افزایش 40درصدی ترافیک در اول مهرماه گفت: مشکل ترافیک تنها با برنامه‌های شهرداری تهران حل نمی‌شود بلکه به رفتار رانندگان بستگی دارد. نیمه‌ دوم سال، نیمه ترافیکی شهر است و به‌دلیل ایجاد وارونگی هوا در این ایام، تهران با آلودگی هوا در نیمه دوم روبه‌رو می‌شود. پورسیدآقایی با اعلام اینکه بخشی از برنامه‌های ما برای اعمال محدودیت تردد کامیونت‌های حمل کالاست، گفت: این وسایل نقلیه از ساعت۶ تا ۹ صبح در تمام معابر شهر حق تردد نخواهند داشت و درصورتی که با دوربین‌ها رصد شوند و حضور داشته باشند متوقف خواهند شد. این محدودیت تنها در 2هفته ابتدایی مهر رخ خواهد داد. این محدودیت تنها مختص به مرکز شهر نیست و در تمام شهر انجام خواهد شد. پورسیدآقایی با اشاره به اینکه اقدام دیگر شناورشدن ساعت کارکنان اداری است، توضیح داد: سال گذشته برای شروع کار ادارات، با شناورشدن ساعات کار موافقت شد، اما امسال پیشنهاد دادیم که کارکنان اجازه داشته باشند ۹صبح به سر کار بیایند و به همین مقدار در بعدازظهر نیز شناور باشد. به همین ترتیب پیشنهاد دادیم که کارمندان در بعدازظهر یک ساعت زودتر بتوانند به خانه بروند اما با رعایت ساعت کاری این طرح صورت گیرد.  معاون شهردار تهران با بیان اینکه امیدواریم با توجه به محدودیت‌های کاهش آلودگی هوا مقدار خودروها کم شود، افزود: از شهروندان درخواست داریم که در 2هفته اول مهر از مجوز ۲۰روز طرح کاهش آلودگی هوا استفاده نکنند، چراکه موجب افزایش امکان ترافیک در سطح شهر می‌شود‌؛ شهروندان باید روز مجاز خود را در ترافیک بگذرانند. به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران فعالیت کلیه کارگاه‌های عمرانی از ۱۵شهریورماه تا ۱۵مهرماه در سطح شهر تهران متوقف خواهد شد.
پورسیدآقایی درباره به‌کارگیری حمل‌ونقل عمومی با شروع ‌ماه مهر، گفت: امروزه هیچ قطار متوقفی نداریم و در گذشته قطارهایی که به‌دلیل کمبود قطعات متوقف بودند درحال حاضر به مدار بازگشته‌اند. شهرداری تهران همه توان خود را برای آمادگی مهرماه به‌کار خواهد گرفت. ایستگاه خط۶ برای مهرماه آمادگی انتقال شهروندان را نیز خواهد داشت. همچنین سرفاصله خط یک، ۲ و ۴ به ۴دقیقه کاهش پیدا کرده و حدود ۸دقیقه از سرفاصله خط۳ کم شده و سرفاصله سایر خطوط 10دقیقه است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید