• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79061
+
-

علت ایجاد کانون پشه در شاهدیه و زارچ

در استان
علت ایجاد کانون پشه در شاهدیه و زارچ

فرماندار یزد گفت: علت ایجاد کانون پشه در شهرهای شاهدیه و زارچ استفاده کم از پساب تصفیه‌خانه مرکز استان از سوی برخی واحدهای تولیدی، صنعتی و فضای سبز است که از لحاظ زیست‌محیطی چالش‌هایی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، «سیدمحمد رستگاری» در نشست هم‌اندیشی برخی فرهیختگان و استادان دانشگاه با توجه به اهمیت بالای مدیریت صحیح پساب‌های صنعتی و خانگی افزود: تصفیه‌خانه شهر شاهدیه به دلیل ایجاد بوی نامطبوع و تجمع پشه باعث نارضایتی مردم منطقه شده است.

وی اظهار کرد: باید هرچه زودتر اقدامات عملی و جدی در راستای رفع این چالش انجام شود.
همچنین استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در این نشست بیان کرد: یزد با ۲ مشکل کم‌آبی و زیست‌محیطی روبه‌روست که مشکل اخیر از کم‌آبی استان مهم‌تر تلقی می‌شود.

«سیداحمد میرباقری» با بیان این‌که در ایران به صورت بی‌رویه آب مصرف و تبدیل به فاضلاب می‌شود افزود: در اغلب کشورهای دنیا قوانینی وجود دارد که بر اساس آن هیچ صنعتی اجازه آلودگی محیط زیست و رهاسازی فاضلاب تولیدی به طبیعت را ندارد، بلکه صنایع باید فاضلاب تولیدی را در 3 مرحله تصفیه و آب تصفیه شده را به صنعت بازگردانند.

وی عنوان کرد: در واقع طبق این قانون، کارخانه صنعتی حدود ۲۰ درصد آب اولیه مورد نیاز خود را دریافت می‌کند و کارخانه باید ۸۰ درصد باقی مانده آب مورد نیاز را از پساب‌های تصفیه شده تأمین کند.

میرباقری اظهار کرد: با توجه به این‌که استفاده از پساب‌های تصفیه شده در صنعت کشور انجام نمی‌شود، یزد می‌تواند به عنوان پایلوت( طرح آزمایشی) برای اجرای قانون استفاده از پساب پیشگام شود و صنایع را ملزم به اجرای قانون استفاده از پساب‌های تصفیه شده تولیدی خود کارخانه کند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این‌که تصفیه‌خانه استاندارد هیچ‌گونه بویی ایجاد نمی‌کند عنوان کرد: در یکی از مناطق تهران تصفیه‌خانه به صورت اصولی طراحی شده است و همه فرایندهای آن متناسب با استانداردهای روز انجام می‌شود، حتی ساکنان منطقه از وجود تصفیه‌خانه در منطقه بی‌خبرند.
میرباقری با اشاره به ضرورت تصفیه هوای خروجی از کارخانه‌ها عنوان کرد: در صورت وجود آلاینده‌ها در هوا و بارندگی، آب باران اسیدی و به عنوان آلاینده‌ وارد منابع آب آشامیدنی و محیط زیست می‌شود.

وی با بیان این‌که هیچ چیز مهم‌تر از سلامتی مردم نیست تصریح کرد: با صنایع آلوده‌کننده محیط زیست باید با قاطعیت برخورد شود، چراکه منشاء بسیاری از سرطان‌ها همین آلودگی‌ها و فلزات سنگین ناشی از فعالیت صنایع است.

اغلب 3500 واحد تولیدی و صنعتی یزد در محدوده دشت یزد-اردکان قرار دارد. یزد به عنوان چهارمین استان صنعتی کشور شاهد استقرار حدود ۸۰ درصد جمیعت یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفری استان در این دشت است. حدود ۶۵ درصد جمعیت استان در مرکز استان زندگی می‌کنند.جمعیت شهرستان‌های مهریز، تفت، یزد، اشکذر، میبد و اردکان در محدوده این دشت زندگی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید