• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 78946
+
-

از «مجموعه داستان‌های گیلان» رونمایی می‌شود

علمی - فرهنگی
از «مجموعه داستان‌های گیلان» رونمایی می‌شود

مراسم رونمایی از «مجموعه داستان‌های گیلان» که به کوشش «پرویز فکر آزاد» نویسنده گیلانی گردآوری شد، ساعت 5 عصر پنجشنبه (۲۸ شهریور؛ در خانه فرهنگ گیلان برگزار می‌شود. به گزارش ایرنا، این کتاب شامل 22 داستان از 22 نویسنده با 10 گویش زبان گیلکی همراه با ترجمه زبان فارسی است. کتاب شامل آثاری از «حسین ابراهیم‌زاده معبود» «جواد اصغری» «زهرا اکبرزاده» «فریده بزرگی» «شاپور بوبرد» «مهران توحیدی» «انسیه خسروی» «شهرام دفاعی» «نغمه دهقانی» «فاطمه رهبر» «پرستو سام» «الهام سیفی‌نیا» «فرنود صالح» «مریم فخرآبادی» «پرویز فکرآزاد» «وارش فومنی» «آزیتا کنعانی» «اردشیر لرد» «نرگس مقدسیان» «عباس نبی‌زاده» «ناصر وحدتی» و «بهزاد یاحید» است.

نویسنده و پژوهشگر فرهنگی گیلان درباره معیار انتخاب داستان‌های این کتاب گفت: در درجه نخست برجستگی زبانی و فرصت دادن به برخی نونویسان گیلک که حتا در گیلان هم به دنیا نیامده‌اند یا ساکن گیلان نیستند معیار اصلی انتخاب داستان‌ها بود.فکرآزاد افزود: معیار بعدی نزدیک بودن داستان‌ها به مولفه‌های داستان امروز ایران و جهان بود که سعی کردیم شکل نقل و قصه‌گونه کمتری داشته باشد. اغلب داستان‌ها با در نظر گرفتن عناصر داستان امروز انتخاب شده‌اند.

 این داستان‌ها از بین 200 داستان انتخاب شده‌اند.وی اظهار کرد: کار انتخاب، ویرایش، آماده‌‌سازی و ضبط صدا 2 سال طول کشید. داستان‌ها علاوه بر گیلکی همگی به فارسی ترجمه شده‌اند تا خوانندگان فارسی زبان و علاقه‌مندانی که به گیلکی مسلط نیستند بتوانند از کتاب استفاده کنند. این کتاب نخستین رخداد ادبی در زمینه ادبیات منثور گیلکی است و می‌توان با مراجعه به وبسایت گیله‌قصه، اپلیکیشن گیله‌قصه را نصب و داستان‌ها را شنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید