• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 78938
+
-

مشکلات ادامه‌دار سایت دفن زباله سراوان

مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست گیلان: مرکز دفن زباله سراوان رشت طی 36 سال هزاران تن زباله را در خود جای داده است

پسماند
مشکلات ادامه‌دار سایت دفن زباله سراوان

موضوع تجمع و دفن زباله در جنگل‌های سراوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های ‌محیط زیستی گیلان و به‌ویژه شهرستان رشت است که از سال‌ها پیش تاکنون چالش‌هایی برای این استان به وجود آورده است. به گزارش ایسنا، آلودگی آب‌های زیرزمینی و پیرو آن آلوده شدن محصولات کشاورزی در زمین‌های همجوار سایت دفن زباله سراوان، تولید شیرابه‌، انتشار گازهای سمی، افزایش حشرات و جانوران موذی، انتشار بو و از بین رفتن بخش وسیعی از جنگل‌های منطقه فقط گوشه‌ای از تبعات انباشت زباله در وسیع‌ترین جنگل‌های مرکز گیلان است. البته فقط رشت به عنوان مرکز استان درگیر پسماند سراوان نیست بلکه رودخانه‌های این شهر هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.


دفن هزار تن زباله در روز

مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست گیلان با بیان این‌که مشکلات زیست‌محیطی جایگاه مرکز دفن زباله سراوان همچنان به قوت خود باقی است، گفت: روزانه بیش از هزار تن زباله وارد محل دفن زباله سراوان می‌شود و این منطقه همچنان وضعیت نامطلوبی دارد.«احسان‌الله شکری» افزود: علاوه بر انتقال و تخلیه زباله شهرستان رشت در این مرکز، هر روز زباله شهرستان‌های فومن، صومعه‌سرا و ماسال نیز به مرکز دفن زباله سراوان انتقال داده می‌شود. برای بهبود وضعیت مرکز دفن زباله سراوان هر چه سریع‌تر باید سیستم تصفیه‌خانه این مرکز راه‌اندازی شود. تا وقتی که این تصفیه‌خانه راه‌اندازی نشود مشکلات زیست‌محیطی این منطقه به قوت خود باقی است.


پیگیری ساخت تصفیه‌خانه شیرابه

وی بیان کرد: مرکز دفن زباله سراوان رشت طی 36 سال هزاران تن زباله را در خود جای داده است و از این زباله‌ها شیرابه‌ای خطرناک وارد رودخانه‌های رشت می‌شود. مسئولان ذی‌ربط در شهرداری رشت قول داده‌اند که تا 2 ماه آینده سیستم تصفیه‌خانه شیرابه سراوان رشت راه‌اندازی شود. ما نیز امیدواریم انجام این کار شتاب بیشتری بگیرد. شهردار رشت هم درباره ساخت تصفیه‌خانه شیرابه زباله سراوان گفت: تلاش‌ها برای به سرانجام رسیدن هرچه سریع‌تر کارخانه تصفیه شیرابه با جدیت ادامه دارد.

 بازدید کارشناسان شهرداری رشت از منطقه سراوان هر هفته انجام می‌شود و گزارش‌های دریافت شده از این بازدیدها نیز حاکی از هم‌افزایی لازم برای به ثمر رسیدن پروژه تصفیه‌خانه شیرابه‌های سایت زباله سراوان است.«ناصر حاج‌محمدی» از خرید تجهیزات تصفیه‌خانه و استقرار این تجهیزات در محل ساخت تصفیه‌خانه خبر داد و گفت: با نصب تاسیسات و بهره‌برداری از سیستم تصفیه، خروجی تصفیه شده شیرابه‌های زباله که پس از تصفیه به رودخانه می‌ریزد و از طرفی منشأ اصلی آلودگی‌های 2 رودخانه رشت است حذف و آلایندگی سایت زباله سراوان به مراتب کاهش خواهد یافت. در حال حاضر نیز سم‌پاشی مستمر و پایش‌های لازم به منظور جلوگیری از تکثیر حشرات موذی در حال انجام است.


کوتاهی دستگاه‌های اجرایی در پرداخت عوارض محیط ‌زیستی 

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون محیط ‌زیست و توسعه پایدار مجلس هم به کوتاهی دستگاه‌ها در پرداخت عوارض محیط ‌زیستی اشاره کرد و گفت: دولت برای تحقق بودجه هزار میلیارد تومانی ساماندهی پسماند راه بسیار دشواری در پیش دارد. «جبار کوچکی‌نژاد» با اشاره به دشواری کار دولت برای تحقق بودجه هزار میلیارد تومانی ساماندهی پسماند کشور، اظهار کرد: سهم بالایی از این اعتبارات که در لایحه بودجه امسال توسط دولت به بخش پسماند اختصاص یافته عوارض محیط ‌زیستی است که باید توسط دستگاه‌ها پرداخت شود.

وی با بیان این‌که بسیاری از دستگاه‌های متولی سهم عوارض محیط ‌زیستی خود را به دولت نمی‌پردازند، تصریح کرد: برخی از دستگاه‌های ذی‌ربط نیز از آن سهم تعیین شده خود عدول می‌کنند. به این معنا که دقیقا بر اساس عوارضی که بر عهده آنان گذاشته شده به دولت پول نمی‌دهند.نماینده رشت در مجلس اظهار کرد: پسماند، زباله، شیرابه‌ها و چنین معضلاتی نه‌ تنها شهرهای شمالی، بلکه بسیاری از نقاط دیگر کشورمان را به شدت تهدید می‌کنند. بهره‌برداری از زباله به عنوان طلای سیاه در کشورهای توسعه‌یافته و نگاهی که آنان به پسماند دارند رویکردی کاملا اقتصادی و متفاوت است با آن‌چه در کشورمان روی می‌دهد.

 انباشت و دفن زباله و در نهایت نفوذ شیرابه‌های ناشی از آن به داخل زمین احتمال آلودگی آب‌های شیرین را به دنبال دارد.کوچکی‌نژاد به موضوع دفن زباله در منطقه سراوان اشاره کرد و گفت: مشخص نیست در آن زمان کدام عقل سلیمی ایده دفن زباله‌ در سراوان را مطرح و اجرایی کرد، زیرا سرریز آب‌های این منطقه بسیار زیبا و بکر، دقیقا به طرف شهر یک میلیونی رشت می‌آید و آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند.


نصب تابلوی روزشمار در منطقه سراوان

عضو کمیسیون محیط ‌زیست و توسعه پایدار مجلس نصب تابلوی روزشمار در منطقه سراوان و شمارش معکوس برای توقف انتقال زباله به این منطقه را اقدامی مناسب برشمرد و اظهار کرد: زباله سال‌های سال است که مردم سراوان را اذیت می‌کند. اهالی این منطقه و دوستداران محیط ‌زیست باید روی خواسته خود بایستند.وی پاسخگویی صریح مسئولان به مردم و فعالان محیط ‌زیست و جلوگیری از دفن زباله در سراوان بر اساس تابلوی روزشماری که در آن منطقه نصب شده را لازم و ضروری دانست و گفت: ما نیز از هر اقدامی که توسط متولیان امر برای جلوگیری از دفن زباله در منطقه سراوان رشت انجام می‌شود با تمام توان حمایت می‌کنیم.


لزوم همکاری مشترک

نماینده رشت در مجلس همکاری مشترک شهرداری و شورای شهر رشت، مسئولان استانداری گیلان و دیگر دستگاه‌ها برای به نتیجه رساندن حل مشکل زباله سراوان را خواستار شد و بیان کرد: امیدواریم مسئولان بر اساس تابلوی روزشمار نصب شده در منطقه و وعده‌هایی که به مردم سراوان داده‌اند، عمل کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید