• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 78925
+
-

کسب درآمد از نور خورشید

به گفته نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با ساز و کارهای فراهم‌شده در سال رونق تولید و بر محوریت اقتصاد مقاومتی هر خانواده مددجوی تحت پوشش کمیته امداد این 2 شهرستان ماهانه می‌تواند از محل نصب نیروگاه خورشیدی بر بام منزل خود درآمد ۱۲ میلیون ریالی کسب کند. 

به گزارش ایرنا «احمد انارکی‌محمدی» افزود: توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد در دستور کار است و ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی بر بام منازل آن‌ها می‌تواند درآمد پایداری برای آن‌ها داشته باشد. افراد با ایجاد نیروگاه خوشیدی بر بام خانه‌های خود بین ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد ماهانه دارند. 

وی گفت: اداره برق تا ۲۰ سال خرید برق تولیدی این افراد را تضمین کرده و سال گذشته ۵ میلیارد ریال برای این کار اختصاص یافت. امسال ۱۰ میلیارد ریال برای مددجویان این 2 شهرستان اختصاص یافته است که تعدادی از مددجویان این طرح را اجرا کرده و به درآمد رسیده‌اند. 


امهال وام‌های کشاورزی به مدت 3 سال 

انارکی‌محمدی در زمینه کشاورزی هم گفت: سال گذشته محصول پسته در انار و رفسنجان نداشتیم و در کل کشور احتساب بیمه محصولات کشاورزی فقط برای شهرستان انار آن هم برای هر هکتار در باغ‌های پسته این شهرستان ۲ برابر تعیین و به خسارت‌دیدگان پرداخت شد. 

وی گفت: سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی پسته حوزه رفسنجان و انار به کشاورزان وارد شد که شروع و پایه‌گذاری خسارت در رفسنجان و انار صورت گرفت و موجب شد برای کشاورزان کل کشور که ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت دیده بودند، وام‌های کشاورزی تسهیلات‌گیرندگان تا ۳ سال امهال شود. 

انارکی‌محمدی در بخش پرداخت تسهیلات برای تعمیر باغ‌های پسته هم گفت: تاکنون در رفسنجان ۸۵۰ پرونده برای این کار تشکیل شد که بخشی از آن‌ها پرداخت شده و در مجموع برای تعمیر باغ‌های کشاورزی پسته در استان کرمان امسال ۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است. 

وی با اشاره به این‌که مجوز اجرای طرح‌های پایین‌دستی و بالادستی مس اخذ شده و نیاز است سرمایه‌گذاران در این امر ورود کنند، گفت: قبلاً خریدهای مس از جمله شن و ماسه، قطعات مورد نیاز کارخانه و سیلیس از شهرستان‌های مختلف خارج از استان تأمین می‌شد که با رایزنی‌ها در حال حاضر این ملزومات از داخل شهرستان‌های رفسنجان و انار تهیه می‌شود. 


حذف سود مرکب و ربوی 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون حذف سود در بانکداری اسلامی هم گفت: با سود مرکب نمی‌توان کار و فعالیت کرد؛ لذا در مجلس سود مرکب و سود ربوی را حذف کردیم. 

محمدی‌انارکی سود ربوی را موجب تعطیلی و نیمه‌فعال شدن برخی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی دانست و گفت: برخی کارخانه‌ها و شرکت‌ها هستند که تسهیلاتی دریافت کرده‌اند اما به خاطر سود مرکب و ربوی که از اصل تسهیلات بیشتر شده است ناچار به تعدیل نیروهای خود شده‌اند. 

وی ادامه داد: با این اتفاق کسانی (افراد حقیقی) که ۵۰۰ میلیون تومان وام گرفته‌اند و شرکت‌هایی که تا ۴ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند، بازپرداخت آن‌ها بر اساس سود ساده محاسبه می‌شود تا کارخانه‌ها از بدهکاری و تعطیلی در بیایند.

این خبر را به اشتراک بگذارید